Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Akusztika - elmélet és gyakorlat

Moderátor: Luxor Audio

Avatar
greenbio
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1816
Csatlakozott: 2008.01.26., szomb. 18:22
Értékelés: 382

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: greenbio »

Nos kipróbáltam az egyenlő szárú ( :D ) háromszöges felállást, centire pontosan belőve, a 2 sugárzó felém beforgatva teljesen.
Hát érdekes, a dobozokat továbbra is nagyon közelinek látom/érzem, de úgysem nézegetem őket nagyon...
mindenesetre egész jó az eredmény, szóval egy próbát megért már eddig is :smile32:

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

rx8 írta:
2022.05.07., szomb. 14:13
Csatolom az előtte és utána grafikonokat. Az előtte állapot az, amelyiken a két csatorna együtt van ábrázolva. Sajnos az én mérésem elég amatőr lett, de a lényeg szerintem látszik.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani a segítségért.
Örülök a pozitív fejleményeknek.

Az utózengés az én görbémen is egy csatornára vonatkozik, de ahogy a Te két görbéden is látjuk, nincs lényegi különbség abban, melyik csatornán mérjük, mivel ez a szoba akusztikai paramétere.

Avatar
rx8
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 374
Csatlakozott: 2012.04.14., szomb. 16:49
Értékelés: 146
Tartózkodási hely: Maglód
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: rx8 »

Sziasztok,

Egy kis információ :rolleyes:
Néhány évvel ezelőtt Fapaci bemérte a zenehallgató szobámat, amely a szokásos mélytartománybeli problémáktól eltekintve viszonylag tűrhető akusztikát biztosított. Nagyon sok jó tanácsot kaptam a könyvespolcok elhelyezésevel kapcsolatban illetve, hogy hogyan helyezzek el néhány akusztikai elemet a szobában, hogy még jobb legyen az akusztika. Végre ebben az évben egyéb elfoglaltságaim után sikerül vennem néhány akusztikai elemet és bár nem sikerült még az ideális helyre felszerelnem, de a már így is döbbenetes az eredmény. Amit már mások is említettek a rendszerem most kezdi kifutni magát, a hangzás valahogy magától érthetődő lett, szinteket ugrott.

Csatolom az előtte és utána grafikonokat. Az előtte állapot az, amelyiken a két csatorna együtt van ábrázolva. Sajnos az én mérésem elég amatőr lett, de a lényeg szerintem látszik.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani a segítségért.
Csatolmányok
Jobb oldal.png
Jobb oldal.png (9.31 KiB) Megtekintve 53000 alkalommal
bal oldal.png
bal oldal.png (9.09 KiB) Megtekintve 53000 alkalommal
RT.jpg
RT.jpg (44.99 KiB) Megtekintve 53000 alkalommal
Forrás: Shigaclone+DIY WM8741DAC,Dual 1229, Goldring 1042, Empire 4000D/III, kínai phono, Tuner:Sanyo Plus T35+Dynaco,Előfok:DIY,Végfok:Appluase 300B, Hangsugárzó:DIY külső váltós,Kábelek Valhalla és egyebek.

Online
Avatar
Rotox
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1903
Csatlakozott: 2017.04.21., pén. 19:59
Értékelés: 1023
Tartózkodási hely: Pécs

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Rotox »

greenbio írta:
2022.04.24., vas. 12:19
...egyenlő szárú háromszöget feltételezve nekem a bázistávolság 2m, többet nem nagyon engednek meg a szoba méretei. az ehhez tartozó h magasság ekkor 1,9m.
...mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés?
Két apró megjegyzés (tudom, bogaras vagyok... :smile53:):
Ha a háromszög lehallgatási pozícióban lévő belső szöge 60 fok, akkor a másik két belső szög is 60-60 fok lesz szvsz., ergo nem egyenlő szárú, hanem egyenlő oldalú háromszögről beszélünk (a +- "tűrést" is figyelembe véve, természetesen optimális esetben ;)).
0,9 x 2 m = 1,8 m (amúgy az a 0,9 szorzó egyenlő oldalú háromszög esetében négyzetgyök 3 per 2, vagyis - három tizedesjegyre kerekítve - 0,866).

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

greenbio írta:
2022.04.24., vas. 12:19
mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?
Meglehetősen. Indoklásként leginkább azt mondanám (amellett, hogy a sztereofónikus hangsugárzást így találták ki 90 évvel ezelőtt), hogy a stúdiókban mereven betartják ezt a szabályt, ennek megfelelően építik fel a hangteret, tehát ha nagyjából azt szeretnénk otthon hallani, amit a stúdióban megalkottak, otthon is hasonlóan kell elrendeznünk a lejátszó rendszert és hasonló akusztikai körülményeket kell teremtenünk.

Ha nálad 2 méteres távolságok jönnek ki, az szinte szokványosnak mondható, a többség 2-3 méterre ül a hangsugárzóktól. A közeltéri hallgatás ennél kisebb, 1 m körüli hallgatási távolságot jelent. Utóbbinak is megvannak az előnyei, pl. kevésbé szól bele a teremakusztika a produkcióba, ezért egyenletesebb átvitel és stabilabb térhatás jön létre. Hátránya, hogy kevés hangsugárzó, inkább a kis méretű, kétutas dobozok alkalmasak rá, azokkal pedig általában nem lehet kellő energiát és kiegyensúlyozott hangzást létrehozni. Ezért vált gyakorlattá, hogy a hangstúdiókban többféle (nearfield, midfield, main) lehallgató rendszert használnak párhuzamosan és az aktuális munkafolyamatnak megfelelően kapcsolgatnak közöttük.

Avatar
TSanyi
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2660
Csatlakozott: 2017.04.06., csüt. 21:59
Értékelés: 408

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: TSanyi »

greenbio írta:
2022.04.24., vas. 12:19

mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?
Erre a legjobb dolog szerintem az, ha közelebb ülsz a kívánt távolságra, beforgatod a hangfalakat a kívánt szögbe (esetleg az eredetit egy maszkoló szalaggal, cvelluxal feljelölöd) , és úgy hallgatod egy darabig. Akár 1- 2 hét után vissza ülsz a régi helyedre. Majd eldöntöd melyik tetszett jobban, melyik elrendezéssel tudsz jobban együtt élni.

Avatar
venomer
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1709
Csatlakozott: 2008.08.02., szomb. 14:09
Értékelés: 409

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: venomer »

greenbio írta:
2022.04.24., vas. 12:19
tisztelt Fapaci!

nagy érdeklődéssel olvastam a lehallgatási paraméterekről készült cikket:
https://luxoraudio.hu/index.php/cikkek/ ... arameterek

jól összeszedett anyag, sok mindenre rávilágít.

mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?
Érdekes és fontos kérdéskör a közelhallgatásé. Határozottan vannak előnyei. Bensőséges zenéknél kidomborítja az eredeti elképzelést. A nagy kérdés csak az, hogy milyen sugárzók és rendszerek értik ezt a fajta felhasználást. PC-s vonalon terjedt el talán a fogalom, de nem csak desktopnál van helye.

Avatar
greenbio
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1816
Csatlakozott: 2008.01.26., szomb. 18:22
Értékelés: 382

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: greenbio »

tisztelt Fapaci!

nagy érdeklődéssel olvastam a lehallgatási paraméterekről készült cikket:
https://luxoraudio.hu/index.php/cikkek/ ... arameterek

jól összeszedett anyag, sok mindenre rávilágít.
a hangforrások és a hallgató elhelyezése témában lenne egy kérdésem. egyenlő szárú háromszöget feltételezve nekem a bázistávolság 2m, többet nem nagyon engednek meg a szoba méretei. az ehhez tartozó h magasság ekkor 1,9m. viszont ekkor annyira közel ülök a dobozokhoz, hogy ez nekem nagyon furcsa, már-már zavaró (közeltér?). nekem a "kényelmes" távolság 2,5m körül van, s ekkor még viszonylag távol vagyok a hátsó faltól.
mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

peterson írta:
2022.03.25., pén. 18:37
Amennyiben van időd, kedved foglalkozni velem akár itt nyilvánosan, akár privátban, akkor mehetünk tovább, ha nem azt is akceptálom.
Szívesen segítek személyesen.

Online
Avatar
peterson
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1095
Csatlakozott: 2010.01.04., hétf. 17:33
Értékelés: 523
Tartózkodási hely: Győr

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: peterson »

fapaci írta:
2022.03.25., pén. 17:42
A döntéseket most hozod meg, de azt javaslom, ne fórumokon összeszedett pár szavas bemondások alapján dönts!

A korrekt ügymenet ilyen esetben szerintem az alábbi:

1. Információ gyűjtés (felhasználói igények, meglévő és tervezett berendezések, építészeti lehetőségek, stb.)
2. Tervezés a fenti infók alapján
3. Építés
4. Ellenőrzés méréssel
5. Finomhangolás szükség esetén
6. Zenehallhatás, filmnézés
Köszönöm az intést, de egyáltalán nem a fórum beírások, netes képek alapján gondolkodom!
Az elveket ismerem, "építettem" már korábban egy kisebb szobát, s az elég sikeres volt...
Azt el kell ismernem, hogy elég makacs vagyok, s van már egy elgondolásom, amit lehet finomítani, de alapvetően megváltoztatni szerintem nem! Ráadásul vannak olyan építészeti megoldások (az eredeti elképzelésemnek megfelelően) amik most már fundamentumok. A készülékek, hangsugárzók alatti első ~2 méteren ragasztott fa padló lesz, mig a maradék területen szőnyegpadló padlófűtéssel, az álmennyezet is elkészült nagyjából, az eredeti elképzelésem szerint)
IMG_1424.jpg
IMG_1424.jpg (2.31 MiB) Megtekintve 57095 alkalommal
IMG_1455.jpg
IMG_1455.jpg (1.61 MiB) Megtekintve 57095 alkalommal
IMG_1457.jpg
IMG_1457.jpg (1.46 MiB) Megtekintve 57095 alkalommal
Amennyiben van időd, kedved foglalkozni velem akár itt nyilvánosan, akár privátban, akkor mehetünk tovább, ha nem azt is akceptálom.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

peterson írta:
2022.03.25., pén. 15:09
Majd, ha a készültség indokolja, akkor méretni is fogok, de egyenlőre "szűz" a terület, nagyon nincs mit!
Vegyük észre, hogy a lehető legjobb helyzetben van, ezzel az eséllyel kevesen élhetnek! Van egy szűz helyiség, amiben szabadon ga(rá)zdálkodhatsz. A többség egy kész, berendezett, burkolt szobát kap, abból próbál kihozni valamit, de messze nincsenek olyan lehetőségeik, mint most neked. Egy átgondolt akusztikai tervezés lenne nálad időszerű, aminek nyomán a helyiséget eleve úgy lehetne kialakítani, hogy utólag már keveset kelljen rajta faragni.

A helyszíni mérés nem segít az akusztikán, csak feltárja az esetleges hibákat, a tervezés során ez csak az egyik lépés. A beteget a műtét előtt érdemes megvizsgálni és a vizsgálat eredménye alapján megtervezni a kezelést, mert amúgy elég kicsi a gyógyulás esélye, ha vaktában tolnak szegénybe tablettákat, csöveket. A döntéseket most hozod meg, de azt javaslom, ne fórumokon összeszedett pár szavas bemondások alapján dönts!

A korrekt ügymenet ilyen esetben szerintem az alábbi:

1. Információ gyűjtés (felhasználói igények, meglévő és tervezett berendezések, építészeti lehetőségek, stb.)
2. Tervezés a fenti infók alapján
3. Építés
4. Ellenőrzés méréssel
5. Finomhangolás szükség esetén
6. Zenehallhatás, filmnézés

Online
Avatar
peterson
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1095
Csatlakozott: 2010.01.04., hétf. 17:33
Értékelés: 523
Tartózkodási hely: Győr

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: peterson »

Bocsánat, pongyolán fogalmaztam!
Nem csak diffuzorokkal fogom "kezelni" a helyiséget, természetesen lesznek benne elnyelő felületek is. Mind "természetes" (szőnyegpadló, fa padló, lemez tároló bútorok, tört vonalú falak, sűrű függöny), mind "mesterséges"( diffuzorok, sarokelnyelő, fali elnyelő) akusztikai elemek lesznek.
Annyi változtatási lehetőség lenne a későbbiekben is, hogy a diffuzorokat egységenként falfülkébe süllyeszteném, így ezeket rossz esetben lehetne cserélni, ha finomhagolni kell.
Majd, ha a készültség indokolja, akkor méretni is fogok, de egyenlőre "szűz" a terület, nagyon nincs mit! Ennyire:
IMG_1397.jpg
IMG_1397.jpg (1.32 MiB) Megtekintve 40412 alkalommal
IMG_1394.jpg
IMG_1394.jpg (1.17 MiB) Megtekintve 40412 alkalommal
Ha időd engedi a segítséget és úgy gondolod, hogy elfér itt a topikodban, akkor tehetek fel a későbbiekben alaprajzot, elképzelést, fázis fotókat... rajzolni sajnos csak papiron tudok, s fényképen feltölteni.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

peterson írta:
2022.03.25., pén. 13:00
Feltenném újra a kérdést: Ha a helyiség akusztikáját vizsgáljuk s nem csak az első visszaverődéseket, akkor rangsorolható-e a térbeli diffuzitás vs. időbeni (a korábbi példa szerinti akusztikai elemek kapcsán)? Arra gondolok, hogy ha csak a visszavarődések irányát változtatjuk meg, akkor is a második és további visszaverődéseknél már az időbeni is módosulni fog. Ha nem közeltérben hallgatunk zenét akkor ez nem lehet elegendő?
Magyarázatként annyi, hogy most alakítok ki magamnak egy zenehallgató szobát ahová elképzeléseim szerint 5-6 m2-nyi diffuzort helyeznék el (a hangsugárzók mögötti falon és az elsődleges reflexiós pontokon megosztva), s ezeket a legköltséghatékonyabban szeretném megvalósítani fából.
A diffúz hatás egyaránt létrejön térben és időben, e két paraméter között nem lehet, szerintem nem is érdemes rangsort felállítani. Ráadásul a jelenség erősen frekvenciafüggő, nem célszerű laza általános kijelentéseket tenni.

Hogy nálad mi az "elegendő", én azt innen nem tudom megmondani, de kizárólag diffúzorok alkalmazásával lakószobákban általában nem lehet megoldani az akusztikai problémákat. Hiába hozol léte egy diffúz zengő teret, ha a zengési időd túl magas mindenképpen zavaró lesz. A hangsugárzók mögé én nem tennék kis méretű diffúzorokat, de ez erősen függ a szoba méretéről, kialakításától.

Online
Avatar
peterson
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1095
Csatlakozott: 2010.01.04., hétf. 17:33
Értékelés: 523
Tartózkodási hely: Győr

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: peterson »

"Kicsit pihentetném a témát, mert már nagyon félrement itt néhány gondolat és szándék. Vegyünk egy nagy levegőt és tiszta fejjel vágjunk bele újra! Amúgy sem egy hifista fórum a legjobb felület a szakmai kérdések megtárgyalására, hiszen itt mindig lesz egy okosabb, aki jobban tudja."

Szia!
Igazad van, inkább itt folytatnám, ha nem gond!
Feltenném újra a kérdést: Ha a helyiség akusztikáját vizsgáljuk s nem csak az első visszaverődéseket, akkor rangsorolható-e a térbeli diffuzitás vs. időbeni (a korábbi példa szerinti akusztikai elemek kapcsán)? Arra gondolok, hogy ha csak a visszavarődések irányát változtatjuk meg, akkor is a második és további visszaverődéseknél már az időbeni is módosulni fog. Ha nem közeltérben hallgatunk zenét akkor ez nem lehet elegendő?
Magyarázatként annyi, hogy most alakítok ki magamnak egy zenehallgató szobát ahová elképzeléseim szerint 5-6 m2-nyi diffuzort helyeznék el (a hangsugárzók mögötti falon és az elsődleges reflexiós pontokon megosztva), s ezeket a legköltséghatékonyabban szeretném megvalósítani fából.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Augusztus 21-én, szombaton Szeged környékén végzek akusztikai méréseket, 1-2 helyszín még beleférhet a napba.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

MIKROFON KALIBRÁLÁS

Hála az ingyenes szoftvereknek és a bemérő mikrofonnal szállított készülékeknek, no meg az erőteljes divathullámnak, manapság rengetegen mérnek, görbéket elemeznek, korrekciókat számolnak és állítanak be. No de mennyire pontosak a népszerű mikrofonok és a segítségükkel rajzolt görbék?

Mindenki mér - mondhatnánk némi túlzással, de az komolyan is kijelenthető, hogy nagyságrendekkel többen próbálnak otthon akusztikai, vagy hangsugárzóknál átviteli méréseket elkövetni és elemezni. A jelenség oka nyilván sokrétű. A házimozi processzorokhoz gyárilag mellékelt mikrofonok és a készülékekbe épített DSP, szobakorrekciós lehetőség (ami nevével ellentétben ugye nem a szobát korrigálja) élvezetes játékra hív, no meg egyre többen érzik az akusztika jelentőségét és próbálják feltérképezni rendszerüket, szobájukat ilyen szempontból is. A kísérletezők segítségére van néhány egyszerű mérőszoftver is, mint pl. a RoomEQ Wizzard, vagy a HOLM Impulse, amik bár nem hozzák a laboratóriumi mérőrendszerek szintjét, de otthoni körülmények és elvárások között jól használhatók beállításra, rendszerfejlesztésre, de akár tanulásra is. Nincs is szükség hozzájuk másra, csak egy mérőmikrofonra, amiből már alacsony árszinten is van kínálat a hazai boltokban is. Persze nem árthat egy kis oktató anyag, hogy tudjuk is, mit csinálunk.

Visszatérő kérdés, hogy ezek az olcsó eszközök mennyire megbízhatóak, pontosak. A helyzet felderítésére összegyűjtöttem a négy legnépszerűbb, Magyarországon is könnyen, 50e Ft alatti áron beszerezhető mérőmikrofont: Behringer ECM8000, dbx RTA-M, Dayton Audio EMM-6, miniDSP UMIK-1. Bár áruk között boltonként háromszoros eltérés is lehet, kinézetük alapján könnyen gyanút foghatunk, mennyire is térnek el egymástól.

MICS.jpg
MICS.jpg (119.05 KiB) Megtekintve 47707 alkalommal

Némi utánajárással (és méréssel) gyorsan kideríthetjük, hogy ezek a termékek álruhájuk alatt gyakorlatilag azonosak, legalábbis ami a bennük lévő mikrofon kapszulát jelenti (legismertebb nevén Panasonic VM-61A). Némelyik típus analóg kivitelt kínál XLR csatlakozással (amikhez egy hangkártyára is szükségünk lesz), mások (UMM-6, UMIK-1) pedig digitális verziók USB csatlakozással, de a méréseknél lényeges átviteli paraméterekben - nem túl szigorúan nézve - mindannyian megegyeznek. Kijelentésem bizonyítására íme a Behringer ECM8000 és az UMIK-1 mikrofonokkal végzett nyers (kalibráció nélküli) hangnyomás görbék egy (még fejlesztés alatt álló) hangsugárzó szobai produkciójáról:

SPL pure.jpg
SPL pure.jpg (122.4 KiB) Megtekintve 47707 alkalommal

A legalsó és legfelső tartományban láthatunk köztük némi eltérést, ami talán a mikrofonok fémházának kialakítása és mérés során használt hangkártyák közötti különbségből fakad, de a rokonság tagadhatatlan. Adja magát a kérdés, érdemes-e a 40e forintos verziót megvenni a 14e forintos helyett...

A történetnek van még folytatása, mivel ez az olcsó kapszula nem hibátlanul lineáris átvitelt produkál, bármilyen színű és feliratú házba is építik. Ideális esetben egy mérőmikrofon minden frekvencián azonos érzékenységet mutat, azaz ugyanakkora elektromos jelet állít elő a hang magasságától függetlenül, de ez csak a nagyon komoly (és drága) példányoknál valósul meg. Az olcsóbb, e cikkben is vizsgált típusoknál nem annyira jön össze, több dB különbségek is lehetségesek, ami még otthoni mérésnél sem szerencsés, komolyabb vizsgálódásnál pedig elfogadhatatlan.

A probléma megoldására a legtöbb gyártó korrekciós file-t mellékel (vagy honlapján kínál letöltésre), egy digitális adatcsomagot, amiben a mikrofon frekvenciafüggő jelszintváltozásának hibáit sorolják fel egy végtelennek tűnő számsorban. Egyszerű esetben ugyanazt a csomagot kínálják minden azonos típusú mikrofonhoz, ami csak félmegoldást ad, mivel így nem zárják ki a gyártási szórásból fakadó hibákat. Kifinomultabb esetben (pl. a miniDSP esetében) minden mikrofonhoz egyedi korrekciós csomag jár, legalábbis ez a publikus információ. (Valójában kb félszáz korrekciós csomaggal dolgoznak, de minden mikrofont egyedileg bemérnek és a leginkább hozzá illő csomagot rendelik a gyáriszámhoz.) Ezt a korrekciós adatcsomagot betáplálhatjuk a mérőszoftverekbe, amik így már korrigált, a mikrofon hibáitól nagyjából mentes átvitellel számolnak, a görbéket is ennek tudatában rajzolják ki. Analóg mikrofonoknál a gyári adatcsomag csak a jelszintváltozást korrigálja, a mérőkörünket magunknak kell kalibrálnunk egy hitelesített műszerrel, aminek során a mikrofonunk jelét fogadó áramkör (hangkártya) erősítését derítjük ki, hogy a görbéknél valós hangnyomás értékekeket kapunk. Ennek elmulasztásával önbecsapás szerencsétlen áldozataivá válhatunk. Digitális mikrofonoknál (ahol az elektronika is a be van építve a házba) az érzékenységet is tartalmazza a korrekciós csomag, így ezeknél hiteles skálázást látunk a grafikonok szélén. Íme a különböző típusú, de gyakorlatilag azonos mikrofonokhoz gyárilag javasolt korrekciók:

Cal.jpg
Cal.jpg (82.49 KiB) Megtekintve 47707 alkalommal

Elgondolkodtató, nemde? Az eltérések nem drámaiak, de néhol elérik a 7 dB-t is. No de legalább megpróbálták, még ha nem is jártak el tökéletes precizitással. Mit jelent ez a gyakorlatban? Néhány példa a mikrofonok nyers és "gyárilag" korrigált átvitelére:

Diff UMIK.jpg
Diff UMIK.jpg (120.91 KiB) Megtekintve 47707 alkalommal
Diff Behr.jpg
Diff Behr.jpg (121.61 KiB) Megtekintve 47707 alkalommal


Így azért már jóval kisebb a szórás, ami egy kis utólagos finomítással, kalibrálással egészen leszorítható. A Behringer ECM800 és az UMIK-1 mikrofonok általam korrigált átvitele:


SPL cal.jpg
SPL cal.jpg (120.97 KiB) Megtekintve 47707 alkalommal


A két mikrofon érzékenysége közötti eltérés 35 Hz és 15.000 Hz között már 1 dB-en belül van, ami otthoni mérésekhez bőven elfogadható tűrés. Aki ennél pontosabb mérésekre vágyik, a mikrofonját laboramtóriumban kell kalibráltatnia, ám a procedúra költsége egy professzionális mérőmikrofon árával vetekszik, szóval erősen megfontolandó.


A teljes cikk a Luxor Audio honlapján olvasható.

Avatar
KR-ACOUSTIC
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2883
Csatlakozott: 2014.03.16., vas. 11:33
Értékelés: 1475

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: KR-ACOUSTIC »

Megváltozott a számom (06706152727) !!!

Minden kedves ügyfelem, illetve jövőbeli vásárlóm ezen a számom ér el a továbbiakban !
Köszönöm szépen!
Üdv Kiripolszki Krisztián KR-ACOUSTIC leborulok.gif

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

nagygabor1982 írta:
2021.05.21., pén. 21:55
Üdv!

Egy 14m2-s szobába próbálok hifit csiholni. Jelen pillanatban azt hiszem van 1 bizonyos frekvencia / sáv, aminél nagyon búg az egész szoba kb. Hát ezt jobban nem tudom elmondani. :)
Ez lehetséges, hogy azért van, mert túl nagyok a hangsugárzók a szoba méretéhez?
Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, fogalmam sincs. De úgy emlékszem, hogy a 35 m2-s szobában ilyen nem volt.
Köszi!
Innen a távolból ennyi infó alapján butaság lenne magabiztos megfejtést mondani, de vélhetően a szobád egyik/néhány akusztikai módusa keseríti meg az életed. A hangdoboz mérete önmagában nem hiba, de egy kis méretű szoba hibáit egy méretes hangsugárzó határozottan megmutatja, míg a kisebb dobozok elfedik olyan módon, hogy egy hibát egy másik hibával kompenzálunk. Egy 14 m2-es szobáról szinte felesleges okoskodni, valamennyit lehet rajta javítani, de ott sajnos nagyon nehéz jó hangot csiholni.

Avatar
nagygabor1982
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 752
Csatlakozott: 2017.07.03., hétf. 12:22
Értékelés: 201
Tartózkodási hely: Nagykanizsa

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: nagygabor1982 »

Üdv!

Egy 14m2-s szobába próbálok hifit csiholni. Jelen pillanatban azt hiszem van 1 bizonyos frekvencia / sáv, aminél nagyon búg az egész szoba kb. Hát ezt jobban nem tudom elmondani. :)
Ez lehetséges, hogy azért van, mert túl nagyok a hangsugárzók a szoba méretéhez?
Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, fogalmam sincs. De úgy emlékszem, hogy a 35 m2-s szobában ilyen nem volt.
Köszi!

Avatar
Sedwick
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 179
Csatlakozott: 2008.01.06., vas. 00:18
Értékelés: 18

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Sedwick »

Úgy tűnik a magasakkal volt a baj, megy mindkettő felújításra....Köszönöm a segítséged leborulok.gif

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Sedwick írta:
2021.05.17., hétf. 17:26
A hangsugárzónál mi okozhat ekkora hibát? Mindkettőnél ugyan ez van. A magas mindkettőnél kiszáradt, vagy a hangváltónál valami? Elhiszem hogy ez a gind, csak mindkettőnél egyszerre mi okozhatja a hibát?
Ha mindkettőnél mutatkozik, akkor vélhetően nem egyedi, hanem konstrukciós hiba, esetleg anyagfáradás, de ehhez hosszú időnek kell eltelnie. Az oka sokféle lehet, hibás alkatrészek, téves mechanikai/elektromos méretezés. Találgatás helyett célszerű lenne egy alapos bemérést elvégezni a dobozokon.

Avatar
Sedwick
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 179
Csatlakozott: 2008.01.06., vas. 00:18
Értékelés: 18

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Sedwick »

Talán inkább a hangsugárzó okozza a magas torzítást, ilyen tartományban az akusztikai már kevésbé gonosz. Egy közeltéri mérés megadja a választ.

A hangsugárzónál mi okozhat ekkora hibát? Mindkettőnél ugyan ez van. A magas mindkettőnél kiszáradt, vagy a hangváltónál valami? Elhiszem hogy ez a gind, csak mindkettőnél egyszerre mi okozhatja a hibát?

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Dorian írta:
2021.05.17., hétf. 14:19
Azon kívül, hogy "ha közel teszed a hangfalat a falhoz vagy közel ülsz a falhoz, akkor az a mélyek kiemelését okozza", van erre valamilyen ökölszabály (direkt nem szoba modellezésre gondolok, hanem valami általánosságra), hogy ilyenkor körülbelül milyen távolságokban milyen frekvenciákon milyen hangnyomás-növekményre lehet számítani?
Nem kell szigorúan venni, de általában fal közelében 2-3 dB, sarokban 4-6 dB SPL hangnyomás többletre lehet számítani.

Avatar
Dorian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2339
Csatlakozott: 2006.06.26., hétf. 10:52
Értékelés: 899

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Dorian »

Szia Fapaci,
Most valószínűleg teljesen alap dolgot kérdezek, de valahogy hirtelen nem látom át az összefüggéseket:
Szóval tudjuk, hogy a a fal közeli hangdoboz és ülőhely elhelyezés is a mélyfrekvenciák feldúsulását okozza, hiszen lokális sebesség-minimum és nyomás-maximumhoz közelítünk a falhoz közelítve. (Ha eddig jól gondolom)
Viszont:
Azon kívül, hogy "ha közel teszed a hangfalat a falhoz vagy közel ülsz a falhoz, akkor az a mélyek kiemelését okozza", van erre valamilyen ökölszabály (direkt nem szoba modellezésre gondolok, hanem valami általánosságra), hogy ilyenkor körülbelül milyen távolságokban milyen frekvenciákon milyen hangnyomás-növekményre lehet számítani?
Mielőtt elkezdtem hifizni, a különböző stílusú és minőségű zenéimet élvezettel hallgattam rendszeremen, pusztán a zene kedvéért. Most 20 év hifizés és egy csomó pénz elégetése után végre eljutottam ugyanoda

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Sedwick írta:
2021.05.17., hétf. 12:32
...már nem tudom, hogy szükségem van e az RT60 további faragására egyáltalán, bár mély hangot túlcsillapítani nem nagyon lehet lakószobában, gondolom...
Ha minden sarkot kezelsz, a basszus hangokat akkor is nehéz túlcsillapítani. 100 Hz alatt nem a RT, hanem a hangnyomás és a torzítás görbék az irányadó paraméterek.
...ha a fenti vízszintes sarkokban a gipszkarton dobozolást feltölteném, akkor 200 Hz felett bele szólna e?
Attól függ, mennyire van lezárva a doboz, mennyire tudnak bejutni a hanghullámok. De ha csak 1 réteg karton van felrakva, akkor mindenképpen célszerű elnyelő anyagot tenni rá, egyrészt az üreg zengésének csillapítása, másrészt a karton mechanikai csillapítása miatt.
...a harmonikus torzítás 1200 Hz-től -mindkét dobozt mérve- az ülő poziban, nem ugyan olyan mértékben ugyan, de elszáll, a THD 4-5%. Ott már nincs akusztikai beesés, kiemelés, tehát nem tudom összefüggésbe hozni ilyen problémával. Marad a doboz, de ott 3k a keresztvágási freki. gondolkodik.gif A kérdésem az lenne, hogy ezt okozhatja-e a gipszkarton laza függesztése?
Talán inkább a hangsugárzó okozza a magas torzítást, ilyen tartományban az akusztikai már kevésbé gonosz. Egy közeltéri mérés megadja a választ.

Válasz küldése

Vissza: “Luxor Audio”