Fura, ha nem ismerném a művet, ebből az előadásból nem biztos hogy rájönnék ki a zeneszerző. Romantikus mentalítással és stílusjegyekkel játszanak barokkot zenét, nekem ez nem bejövős. Vélhetően azért sem, mert nem nagyon szeretem a romantikus szerzőket.chord_ írta: ↑2023.06.01., csüt. 18:36Nagyon kíváncsi lennék, mit gondoltok erről a régi Bach előadásról.
Nem a karmester / zenész interakció érdekel, bár a felvétel énszerintem azért készült, hogy megmutassa, de engem, nem zenészként ez talán nem annyira érdekel, konkrétan, semennyire, - inkább a zenei megközelítés, az a kérdés, hogy mit gondolunk erről mainapság, tetszik-e vagy nem, vagy langyosvíz-semmilyen, vagy a tempó, meg hogy húha, vagy gáááz, ilyesmi érdekelne.
3'30-től indul a zene.
Nem engedi beillesztve játszani, nyomjatok egy 'Megtekintés a YouTube-on'-t.
youtu.be/4s-coTlGgBU
Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Komolyzenei ajánló
Re: Komolyzenei ajánló
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Re: Komolyzenei ajánló
A hálón jártamban-keltemben egyszercsak egy fegyenctelepen találtam magam, ahol képzett zenészek feszültek a pórnép egyszerű, zenerajongó fiának (bocsi! ), mit ad Isten, pont ezen a felvételen polemizálva, majd az egyikük (le sem tagadhatná avx-es múltját!) annyira felhúzta magát, hogy a rá jellemző módon duzzogva balra el... A fegyenctelep érdekes módon ahelyett, hogy felszabadult volna, katatóniába süllyedt...vala...
Szóval szigorúan szubjektív, nem zenész véleményem, hogyha elfogadjuk, hogy ez nem szimpla előadása, hanem három évszázad távlatából elkövetett újragondolása a zeneirodalom alapvetésének tartott darabjának és felülemelkedünk az előadás technikai aspektusain, akkor ez egy minden anakronizmusa ellenére hallatlanul izgalmas nézete és előadása Bach művének, szinte pezseg az energiától. Szóval nekem speciel tetszik.
Mint ahogy Scherchen legendás Beethoven szimfónia-ciklusa is az ötvenes évekből. Semmiképp se "ha-csak-egyetlen-Beethoven-dobozom-lehetne" választás, de hallatlanul izgalmas alternatíva.
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Nagyon kíváncsi lennék, mit gondoltok erről a régi Bach előadásról.
Nem a karmester / zenész interakció érdekel, bár a felvétel énszerintem azért készült, hogy megmutassa, de engem, nem zenészként ez talán nem annyira érdekel, konkrétan, semennyire, - inkább a zenei megközelítés, az a kérdés, hogy mit gondolunk erről mainapság, tetszik-e vagy nem, vagy langyosvíz-semmilyen, vagy a tempó, meg hogy húha, vagy gáááz, ilyesmi érdekelne.
3'30-től indul a zene.
Nem engedi beillesztve játszani, nyomjatok egy 'Megtekintés a YouTube-on'-t.
youtu.be/4s-coTlGgBU
Nem a karmester / zenész interakció érdekel, bár a felvétel énszerintem azért készült, hogy megmutassa, de engem, nem zenészként ez talán nem annyira érdekel, konkrétan, semennyire, - inkább a zenei megközelítés, az a kérdés, hogy mit gondolunk erről mainapság, tetszik-e vagy nem, vagy langyosvíz-semmilyen, vagy a tempó, meg hogy húha, vagy gáááz, ilyesmi érdekelne.
3'30-től indul a zene.
Nem engedi beillesztve játszani, nyomjatok egy 'Megtekintés a YouTube-on'-t.
youtu.be/4s-coTlGgBU
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Hali, én megpróbálnám az alábbi kereskedőnél, még nem csalódtam bennük! Épp ma jött meg tőlük a pár poszttal ezelőtt hozsannázott Byrd/Ms. Farr doboz pár másik tétellel.
https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail ... um/9392685
Ha jól látom, náluk most épp nincs belőle, de ha a beszállítójuktól be tudják rendelni, akkor 1-2 héten belül itt lehet. Előfordult, hogy készlethiány miatt mégsem tudták teljesíteni a megrendelést, ekkor szó nélkül visszafizették az árát.
Az előadóktól nekem még megvan a következő három lemez, mindegyik nagyszerű!
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
- ajkamici
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1488
- Csatlakozott: 2010.04.07., szer. 16:01
- Értékelés: 812
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Komolyzenei ajánló
Köszönöm az ajánlót.
Most, hogy a Bakonybéli monostorban koncerten hallottam őket, majd másfél óra megfoghatatlan és gyönyörűséges más-tudat állapotban lebegés után ezt a lemezt is ajánlom meghallgatásra.
Eddig !! sajnos csak ez az egy lemezük van, de vadászom a többire de főleg a Római Pünkösdi misére..
Részlet, az egyébként Diapason díjat nyert Harmonia Mundi lemezről
youtu.be/ZfSe8bfCHP8
Most, hogy a Bakonybéli monostorban koncerten hallottam őket, majd másfél óra megfoghatatlan és gyönyörűséges más-tudat állapotban lebegés után ezt a lemezt is ajánlom meghallgatásra.
Eddig !! sajnos csak ez az egy lemezük van, de vadászom a többire de főleg a Római Pünkösdi misére..
Részlet, az egyébként Diapason díjat nyert Harmonia Mundi lemezről
youtu.be/ZfSe8bfCHP8
- Csatolmányok
-
- 817MExYo-IL._UF1000,1000_QL80_.jpg (108.83 KiB) Megtekintve 1276 alkalommal
Mark Levinson No.512 - LEBEN CS600 - Harbeth M40.2-Shunyata Sigma kábelek-Entreq Olympus
Re: Komolyzenei ajánló
Bevallom, soha nem élveztem annyira a CD-k vásárlását, mint mostanság, tanult Fórumtársak által pallérozottan, a poros dobozokban könyékig kurkászva, régi első, gyakran azóta fizikai valójukban eltűnt, vagy legalábbis új köntösbe bújtatott fizikai kiadásokat mazsolázva, majd otthon olyan minőségben hallgatva, melyről süldőkoromban álmodni sem mertem!
Itt van az alábbi lemez: korzikai ferences-rendi énekek a XVII-XVII. sz.-ból, nem is oly rég még lazán siklott volna át rajta kissé bárgyú tekintetem...mit nyújthat egy ILYEN? Hát most már tudom, micsoda gyönyörűséget, a kultúrák valamilyen hihetetlenül izgalmas vegyüléséből keletkező aurális élményt a műfaj legjobbjai által közvetítve.
Nagyon-nagyon ajánlom!
Itt van az alábbi lemez: korzikai ferences-rendi énekek a XVII-XVII. sz.-ból, nem is oly rég még lazán siklott volna át rajta kissé bárgyú tekintetem...mit nyújthat egy ILYEN? Hát most már tudom, micsoda gyönyörűséget, a kultúrák valamilyen hihetetlenül izgalmas vegyüléséből keletkező aurális élményt a műfaj legjobbjai által közvetítve.
Nagyon-nagyon ajánlom!
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Jelenleg két másik felvétel áll legközelebb a szívemhez:
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Valóban, teljesen más megközelítések:
youtu.be/lMnHis83h3I
youtu.be/iCD0xG2CPjc
Annyira más, hogy az ember simán megkérdőjelezi a kotta alapú lejegyzések hitelességét...
Mondjuk, a kor-beágyazottság tetten érhető. 1963-ban a klasszika / romantika pecsétje ott volt mindenen, merthogy az volt a zenei környezet. Beschi pedig az Il Giardino-val a régizene-forradalmár volt, ahol a belassult tempókat eléggé visszarakták a sínre akkoriban.
Véleményem szerint itt Bach erős kivétel, mivel nagyon sokat játszották régen is, a csellószvitek kultusza erős volt mindig; kialakult evolúciósan a 'nagyon magas színvonalon eljátszóak' klubja, amit az Early Music felfutása különösebben nem rengetett meg, nem lett teljesen új / jobb előadásmód, hiába mondhatná valaki, hogy Bach is ezerrel régizene.
Pl. Vivaldi vagy Monteverdi esetén más a helyzet teljesen.
youtu.be/lMnHis83h3I
youtu.be/iCD0xG2CPjc
Annyira más, hogy az ember simán megkérdőjelezi a kotta alapú lejegyzések hitelességét...
Mondjuk, a kor-beágyazottság tetten érhető. 1963-ban a klasszika / romantika pecsétje ott volt mindenen, merthogy az volt a zenei környezet. Beschi pedig az Il Giardino-val a régizene-forradalmár volt, ahol a belassult tempókat eléggé visszarakták a sínre akkoriban.
Véleményem szerint itt Bach erős kivétel, mivel nagyon sokat játszották régen is, a csellószvitek kultusza erős volt mindig; kialakult evolúciósan a 'nagyon magas színvonalon eljátszóak' klubja, amit az Early Music felfutása különösebben nem rengetett meg, nem lett teljesen új / jobb előadásmód, hiába mondhatná valaki, hogy Bach is ezerrel régizene.
Pl. Vivaldi vagy Monteverdi esetén más a helyzet teljesen.
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Nekem elsőszámú kedvencem ez a mű.chord_ írta: ↑2023.05.30., kedd 17:20Egy hete a 'poros szekció' lemezeinél nézelődtem a polcon, belehallgattam egy másolatba, és nemrég meg is érkezett az eredeti CD.
Winter & Winter, valami különleges artwork:
IMG_3517.JPG
kasírozott, bársony hatású a digipack,
IMG_3520.JPG
A zene?, hát az az unalomig szétjátszott Bach Csellószvitek, amiből tonnaszám lehet különféle próbálkozásokat előtalálni.
Jó sok évvel ezelőtt valami miatt szembejött ez a felvétel; a Bach szeretet ugyan elmúlt, de most is hallom azt, ami akkor tetszett.
Paolo Beschi amúgy az egyik Il Giardino Armonico alapító.
Valami nehezen körülírható játékmód. Kicsit olyan majdnem durva, olyan odamondós; nem különösebben nyomul a Szépség után; nincs az a 'majd én most aztán'; virtuóz, de csak úgy semmi extra, nem romantikázik, nem drámázik, nem 'száraz', nem agyoncirádázott, valahogy azon kapom magam, hogy kezdem figyelni a zenét.
Most ott tartok, hogy van néhány darab, ami nagyon erőltetett és mesterkélt, de a többség, az majdhogynem tetszik.
Nem tudom, lehet, sőt, biztos, hogy azért is, mert azt viszont csak most hallom, hogy ez a hangszerhang, ez a megszólalás, ez egyszerűen döbbenetes. Annyira élethűen szól, és annyira benne van, ami miatt szeretem a csellót, hogy meglepetésemben összehallgattam Pandolfo viola da gambájával, és, bizony, a cselló itt egyszerűen jobban szól.
Nem tartom valószínűnek, hogy másnak ennyire fog tetszeni, merthogy olyan mennyiségű és minőségű a felhozatal, hogy aki picit is utánakeres, az meg fogja találni a neki pontosabban tetszőt, de azért csak megmutatom, mert ez a hangzás, e mellett nem lehet szó nélkül elmenni.
youtu.be/sJ_NJvvyOb0
Már-már beteges, hogy mennyiféle interpretációban hallgattam már meg, bőven ötven felett járok.
Nem vagyok nagy viola da gamba rajongó, szerintem a modern cselló mint hangszer, erőteljesebb, tisztább, szebb hangzású, de vannak zeneművek, amikhez jobban illik a hangzása, Bach cselló szvitjei esetén nem ez a helyzet szerintem, pedig az eredetileg öthúros hangszerre írt mű előadása a négyhúros csellón időnként elég nagy kihívást jelent a művészek számára.
Az évek során nagyjából kikristályosodott számomra, hogy melyek azok az interpretációk, melyek előadóművészi kvalitásaiban és a felvétel technikai értelemben vett hangminőségében is egyaránt az abszolút top szintet képviselik az én érzésem szerint.
A legelső helyre mindenképp Starker János 1963-as Mercury Living Presence felvétele került, zseniális, megismételhetetlen. Nagyon szeretem továbbá Várdai István lemezét, és az öreg Perényi mester 2020-as kiadású lemezét, Perényi korábbi, az 1980-as évek elején kiadott felvétele sajnos szinte hallgathatatlanul rossz minőségű felvétel. Van még egy nagy kedvencem, Henk van Twillert holland baritonszaxofonos saját átirata, puristáknak nem való, de döbbenetesen jó szerintem.
A posztod hatására most épp Paolo Beschivel hallgatom, eddig nem ismertem. Elsőre nemigazán bejövős, furán, minden eddig hallottnál gyorsabb tempóban, számomra kissé gépiesen, érzelemmentesen játszik. Kicsit olyan mint Yo-Yo Ma, technikai értelemben nem lehet belekötni, de valahogy nem jön át Bach zsenije.
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Re: Komolyzenei ajánló
Egy hete a 'poros szekció' lemezeinél nézelődtem a polcon, belehallgattam egy másolatba, és nemrég meg is érkezett az eredeti CD.
Winter & Winter, valami különleges artwork:
kasírozott, bársony hatású a digipack,
A zene?, hát az az unalomig szétjátszott Bach Csellószvitek, amiből tonnaszám lehet különféle próbálkozásokat előtalálni.
Jó sok évvel ezelőtt valami miatt szembejött ez a felvétel; a Bach szeretet ugyan elmúlt, de most is hallom azt, ami akkor tetszett.
Paolo Beschi amúgy az egyik Il Giardino Armonico alapító.
Valami nehezen körülírható játékmód. Kicsit olyan majdnem durva, olyan odamondós; nem különösebben nyomul a Szépség után; nincs az a 'majd én most aztán'; virtuóz, de csak úgy semmi extra, nem romantikázik, nem drámázik, nem 'száraz', nem agyoncirádázott, valahogy azon kapom magam, hogy kezdem figyelni a zenét.
Most ott tartok, hogy van néhány darab, ami nagyon erőltetett és mesterkélt, de a többség, az majdhogynem tetszik.
Nem tudom, lehet, sőt, biztos, hogy azért is, mert azt viszont csak most hallom, hogy ez a hangszerhang, ez a megszólalás, ez egyszerűen döbbenetes. Annyira élethűen szól, és annyira benne van, ami miatt szeretem a csellót, hogy meglepetésemben összehallgattam Pandolfo viola da gambájával, és, bizony, a cselló itt egyszerűen jobban szól.
Nem tartom valószínűnek, hogy másnak ennyire fog tetszeni, merthogy olyan mennyiségű és minőségű a felhozatal, hogy aki picit is utánakeres, az meg fogja találni a neki pontosabban tetszőt, de azért csak megmutatom, mert ez a hangzás, e mellett nem lehet szó nélkül elmenni.
youtu.be/sJ_NJvvyOb0
Winter & Winter, valami különleges artwork:
kasírozott, bársony hatású a digipack,
A zene?, hát az az unalomig szétjátszott Bach Csellószvitek, amiből tonnaszám lehet különféle próbálkozásokat előtalálni.
Jó sok évvel ezelőtt valami miatt szembejött ez a felvétel; a Bach szeretet ugyan elmúlt, de most is hallom azt, ami akkor tetszett.
Paolo Beschi amúgy az egyik Il Giardino Armonico alapító.
Valami nehezen körülírható játékmód. Kicsit olyan majdnem durva, olyan odamondós; nem különösebben nyomul a Szépség után; nincs az a 'majd én most aztán'; virtuóz, de csak úgy semmi extra, nem romantikázik, nem drámázik, nem 'száraz', nem agyoncirádázott, valahogy azon kapom magam, hogy kezdem figyelni a zenét.
Most ott tartok, hogy van néhány darab, ami nagyon erőltetett és mesterkélt, de a többség, az majdhogynem tetszik.
Nem tudom, lehet, sőt, biztos, hogy azért is, mert azt viszont csak most hallom, hogy ez a hangszerhang, ez a megszólalás, ez egyszerűen döbbenetes. Annyira élethűen szól, és annyira benne van, ami miatt szeretem a csellót, hogy meglepetésemben összehallgattam Pandolfo viola da gambájával, és, bizony, a cselló itt egyszerűen jobban szól.
Nem tartom valószínűnek, hogy másnak ennyire fog tetszeni, merthogy olyan mennyiségű és minőségű a felhozatal, hogy aki picit is utánakeres, az meg fogja találni a neki pontosabban tetszőt, de azért csak megmutatom, mert ez a hangzás, e mellett nem lehet szó nélkül elmenni.
youtu.be/sJ_NJvvyOb0
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Ez a Sainte Colombe felvétel igazi legenda, nem véletlen, hogy az AliaVox újrakeverte és kiadta SACD-n.
Majdhogynem megugorhatatlan.
Ezt már sok éve leírtam, de jómagam is meglepődöm azon, hogy sok év eltelik, Sainte Colombe szépen divatba jön, új gambásgeneráció felnövekedik, aztán az ő gyerekeik is kezdik a lemezeket kiadogatni, szóval, felvétel van nem kevés; de nem az történt, hogy lett egy csomó, vagy legalább 4-5-6 kiadvány, amelyet szépen begyűjtünk, és örülünk, hogy de jó a helyzet.
Nem. Ezt a szintet nem nagyon érte el senki azóta sem.
A hifis kihívás nem csekély. A második lemez sokkal később készült, a hangja nagyon-nagyon jó.
Az első viszont, a régebbi, az sok rendszeren, még nálam is a legutóbbi időkig olyan érdekesen 'zsíros', grízes, kissé kongós volt, hiába az újrakeverés, az SACD rétegen is ez jött le. Én pl. enyhén avíttasnak gondoltam.
De igazából nem az. Hanem az igazi, megvalósult varázslat.
Csak elő kell csalogatni a jó hangot.
Írás róla
A hetedik húr hangja
Majdhogynem megugorhatatlan.
Ezt már sok éve leírtam, de jómagam is meglepődöm azon, hogy sok év eltelik, Sainte Colombe szépen divatba jön, új gambásgeneráció felnövekedik, aztán az ő gyerekeik is kezdik a lemezeket kiadogatni, szóval, felvétel van nem kevés; de nem az történt, hogy lett egy csomó, vagy legalább 4-5-6 kiadvány, amelyet szépen begyűjtünk, és örülünk, hogy de jó a helyzet.
Nem. Ezt a szintet nem nagyon érte el senki azóta sem.
A hifis kihívás nem csekély. A második lemez sokkal később készült, a hangja nagyon-nagyon jó.
Az első viszont, a régebbi, az sok rendszeren, még nálam is a legutóbbi időkig olyan érdekesen 'zsíros', grízes, kissé kongós volt, hiába az újrakeverés, az SACD rétegen is ez jött le. Én pl. enyhén avíttasnak gondoltam.
De igazából nem az. Hanem az igazi, megvalósult varázslat.
Csak elő kell csalogatni a jó hangot.
Írás róla
A hetedik húr hangja
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Délutáni séta helyett SACD-ről...erre még a felhők is elkönnyezték magukat...
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Nem is értem, miért nem roskadoztak a lemezboltok polcai (már amíg léteztek ilyesmik nagy számban) Saint-Saens remekbe szabott zongoraversenyeinek felvételeitől! A másodikat még csak-csak műsorra tűzte néhány jelentősebb név, de a többit nagyítóval kell keresni, pedig milyen remek, szórakoztató, izgalmas muzsikák ezek! Itt van például az "egyiptomi" ragadványnevet viselő ötödik, csipetnyi orientális fűszerrel meghintve itt-ott, a romantika kései szakaszából, már-már filmzenéket megelőlegező hangulattal, szuper!
Amint a felvétel is, amit ajánlok, ki mástól, mint a Hyperiontól! A hangok befogásáért és sajtó alá rendezéséért a zseniális Tony Faulknert és Mike Clemetset illeti a dicsőség. Olyan lemez ez, mellyel a baráti társaság előtt lehet villantani ... pontosabban harsantani a hifivel! De a műsor maga is garancia a sikerre! Feltétlenül ajánlom!
Amint a felvétel is, amit ajánlok, ki mástól, mint a Hyperiontól! A hangok befogásáért és sajtó alá rendezéséért a zseniális Tony Faulknert és Mike Clemetset illeti a dicsőség. Olyan lemez ez, mellyel a baráti társaság előtt lehet villantani ... pontosabban harsantani a hifivel! De a műsor maga is garancia a sikerre! Feltétlenül ajánlom!
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Tegnap koncert, Bakonybél, Monostor.
Ensemble Organum.
Valami elképesztő volt.
Óriási élmény hallani a nagy kedvenceket élőben, de ez egészen fantasztikus volt.
És ott volt az a legendás 'orgánum', meg lehetett érezni, hogy miért is választották a nevüknek.
youtu.be/_bxtlAhOOds
Egy akkoriban elhangozhatott Pünkösdi Mise tételei voltak; sokszor nekünk háttal, a Szentség felé énekeltek.
Furcsa, de az égvilágon semmi problémát nem okozott akusztikailag.
Negyedhang-kisiklások: barátunk, aki kórusvezető, mondja, ő ilyet meg sem merne próbálni, ide valami atom-pontosság kell, máskülönben káosz.
A hifi?, megnyugtatóan helyes az irány, a valósághűséget tényleg célszerű elengedni.
Aláírás is lett, persze hogy... úgy kellett bekísérjenek, utánuk... itt nem lehetett csak úgy csatangolni idegenként...:)
Ensemble Organum.
Valami elképesztő volt.
Óriási élmény hallani a nagy kedvenceket élőben, de ez egészen fantasztikus volt.
És ott volt az a legendás 'orgánum', meg lehetett érezni, hogy miért is választották a nevüknek.
youtu.be/_bxtlAhOOds
Egy akkoriban elhangozhatott Pünkösdi Mise tételei voltak; sokszor nekünk háttal, a Szentség felé énekeltek.
Furcsa, de az égvilágon semmi problémát nem okozott akusztikailag.
Negyedhang-kisiklások: barátunk, aki kórusvezető, mondja, ő ilyet meg sem merne próbálni, ide valami atom-pontosság kell, máskülönben káosz.
A hifi?, megnyugtatóan helyes az irány, a valósághűséget tényleg célszerű elengedni.
Aláírás is lett, persze hogy... úgy kellett bekísérjenek, utánuk... itt nem lehetett csak úgy csatangolni idegenként...:)
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
- PgSpa
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 779
- Csatlakozott: 2017.07.02., vas. 18:21
- Értékelés: 339
- Tartózkodási hely: Szombathely
Re: Komolyzenei ajánló
Két felvétel pörög manapság nálam, szó szerint, mert LP verziókat sikerült beszereznem belőlük.
Az első egy William Lawes album 1979-ből, nézzétek milyen nevekkel! Friss, energikus.
A második egy unalomig ismételt darab Bachtól, ez egy 1970-es Harnoncourt féle előadás, csak lelkesedni tudok érte...
Streaming platformokon nem tudom, hogy fent vannak-e, a Tidal-on nem találtam...
Az első egy William Lawes album 1979-ből, nézzétek milyen nevekkel! Friss, energikus.
A második egy unalomig ismételt darab Bachtól, ez egy 1970-es Harnoncourt féle előadás, csak lelkesedni tudok érte...
Streaming platformokon nem tudom, hogy fent vannak-e, a Tidal-on nem találtam...
Re: Komolyzenei ajánló
Hangulatvilágítás...egy pohár jófajta vörösbor...és egy kis időutazás a gitár születésének időszakába...
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Van persze olyan zenei szerkezet-akrobatika-tanítás, ill. megmutatás, amely kellően bonyolult, és, valami rendkívüli mód tetszik, már jó régóta.
youtu.be/OBAQ9HMtgKc
SACD-n gyönyörű a hangzás.
youtu.be/OBAQ9HMtgKc
SACD-n gyönyörű a hangzás.
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
A fúga témájára rezonálva...Mozart zsenije 30 mp-ben.
youtu.be/ZKZbyoBpd7k
youtu.be/ZKZbyoBpd7k
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Ez gyönyörű.chord_ írta: ↑2023.05.24., szer. 19:36Most egy kis Fúga Művészete.
Aki ismer, tudja, hogy nem túlzottan szeretem a fúgát, mint olyat, és amikor a szerkezet-orientáltság a melódiát kiüldözi, akkor én nyomok általában egy 'stop' vagy 'eject' gombot.
Szeretem lelkesíteni az embereket, és szeretem azokat, akik ezt magas szinten meg tudják tenni. És, aki ezt egy olyan kimondottan komplikált szellemi kreációnál, mint a 'fúga', véghez tudja vinni, ott a kalapomat megemelem.
hermann-hesse-az-uveggyongyjatek-2_urnt258l.jpg
Lássuk, Hesse hogyan csinálta.
...kopogtak az ajtón, bejött az iskolaszolga, köszönt a tanárnak, és jelentette, hogy Josef Knecht tanuló negyedórán belül jelenjék meg a zenemesternél, s ügyeljen rá, hogy illedelmesen megfésülködjék, s a keze és körmei tiszták legyenek. Knecht ijedtében elsápadt, támolyogva ment ki az iskolából, átszaladt az internátusba, ledobta könyveit, megmosakodott, megfésülködött, reszketve vette kezébe hegedűtokját s gyakorlófüzetét, s aztán átment a zeneszobába, a melléképületbe. A lépcsőn egy izgatott tanulótársa fogadta, egy szobára mutatott és közölte: „Várj itt, amíg hívnak.”
Nem tartott sokáig, de neki egy örökkévalóság volt, amíg a várakozástól megváltották. Senki sem hívta, de belépett egy férfi, egészen öreg ember, első látásra nem magas termetű, fehér hajú férfi, az arca szép, fénylő, a szeme átható, világoskék, pillantásától félni is lehetett volna, de ez a tekintet nemcsak átható, hanem derűs is volt, nem nevetőn vagy mosolygósan, hanem csöndes-ragyogón, nyugodtan derűs. Kezet nyújtott a fiúnak, biccentett, óvatosan leült a székre a régi gyakorlózongora elé és azt mondta: „Te vagy Josef Knecht? A tanárod, úgy látom, elégedett veled, azt hiszem, szeret téged. Gyere, zenéljünk együtt egy keveset.” Knecht már előbb kivette tokjából a hegedűjét, az öreg leütött egy A-hangot, a fiú hangolt, aztán kérdőn és szorongva nézett a zenemesterre.
– Mit szeretnél játszani? – kérdezte a Mester.
A tanuló egy szót sem tudott kinyögni válaszul, szinte túlcsordult az öreg iránt érzett tisztelettől, még sohasem látott ilyen embert. Tétován nyúlt a kottafüzetéért, és a férfi elé tartotta.
– Nem – mondta a Mester –, szeretném, ha fejből játszanál s nem holmi gyakorlódarabot, hanem valami egyszerűt, amit fejből tudsz, talán egy kedves dalodat. Knecht zavarban volt, megbűvölte ez az arc, ez a szempár, egy szót sem bírt kinyögni, nagyon szégyellte magát zavara miatt, de semmit sem tudott mondani. A Mester nem erőltette. Egy ujjal leütötte egy dallam első hangjait, kérdőn nézett a fiúra, aki bólintott, s tüstént és örömmel eljátszotta a dallamot, egy régi dalt, amelyet gyakran énekeltek az iskolában.
– Még egyszer! – mondta a Mester. Knecht megismételte a dallamot, s az öreg most egy második szólamot játszott hozzá. A kis gyakorlószobában most két szólamban zengett a régi dal.
– Még egyszer!
Knecht játszott, s a Mester a másodikon kívül még egy harmadik szólamot is hozzájátszott. Három szólamban zengett a szép régi dal a szobában.
– No, még egyszer! – És a Mester három szólamot játszott hozzá. – Szép dal! – mondta halkan aMester. – Játszd el most egyszer alt-fekvésben is!
Knecht engedelmeskedett és játszott, a Mester megadta neki az első hangot, és most a másik három szólamot játszotta hozzá. S az öreg újra meg újra azt mondta: – Még egyszer! –, s ez egyre vidámabban hangzott. Knecht eljátszotta a dallamot tenorban, mindig két-három ellenszólam kíséretével. Sokszor játszották el a dalt, már nem kellett többé előre megegyezniük, s a dal, egészen magától, minden ismétléskor gazdagabb lett ékítményekben, indázó játékában. A csupasz falú kisterem vidám délelőtti fényben úszott, s ünnepi zengéssel töltötte be a zene.
Egy idő múlva az öreg abbahagyta. – Most már elég? – kérdezte. Knecht a fejét rázta és újra kezdte, társa pedig vidáman vágott bele ismét három szólammal, s a négy szólam vékony, tiszta vonalakat húzott, beszélgetett, egymásra támaszkodott, kereszteződött és átjátszott egymásba, derűs ívekben és alakzatokban, s a fiú és az öreg már nem is gondolt semmi másra, átadta magát a szép, testvéri vonalaknak s a találkozásukkor keletkező figuráknak, hálójukba fonódva zenélt mind a kettő, lágyan ringatóztak, s egy láthatatlan karmesternek engedelmeskedtek.
Míg aztán a Mester, midőn a dallam ismét véget ért, hátrafordult és megkérdezte: – Tetszett, Josef?
Knecht hálásan, csillogó szemmel nézett rá. Sugárzott, de egy szót sem szólt.
– Tudod-e már – kérdezte most a mester –, hogy mi is az a fúga?
Knecht kétkedő arcot vágott. Hallott már fúgákat, de az oktatásban erre még nem került sor.
– Jó – mondta a Mester –, akkor megmutatom. A leghamarább akkor érted meg, ha mi magunk is csinálunk egy fúgát. Tehát: a fúgához először is kell egy téma, s a témát nem keressük sokáig, a dalunkból vesszük. Lejátszott egy kis hangsort, a dal egy darabkáját, s ez így, kiszakítva a dallamból, feje és farka nélkül, furcsán hangzott. Még egyszer eljátszotta a témát, s már tovább is ment, már jött az első belépés, a második belépő szólam a kvintből kvartba ment át, a harmadik megismételte az elsőt, de egy oktávval magasabban, éppígy a negyedik a másodikat, s aztán a domináns hangnemében, egy zárlattal fejeződött be az expozíció. A második feldolgozás szabadabban modulált át egyéb hangnemekbe, a harmadik a szubdominánshoz ereszkedve, zárlattal végződött az alaphangon. A fiú a zongorista okos fehér ujjait nézte, feszült arcán halványan tükröződni látta a kifejlet felé haladást, miközben az öreg félig lehunyta szemét. A fiú szíve csak úgy buzgott a mester iránt érzett tisztelettől, szeretettől, füle befogadta a fúgát, s úgy érezte, most hall először zenét, az előtte keletkező zenemű mögött megsejtette a szellemet, törvény és szabadság, szolgálat és uralkodás boldogító összhangját, átadta és odaszentelte magát ennek a szellemnek és ennek a mesternek, ezekben a percekben úgy látta önmagát, életét és az egész világot, hogy a zene szelleme vezeti, rendezi és értelmezi, s amikor a játék véget ért, látta, hogy a tisztelt öreg, a varázsló és király még egy darabig könnyedén a billentyűk fölé hajlik, szeme félig lehunyva, arca belülről fénylik – s nem tudta, ujjongjon-e boldog pillanatain vagy sírjon, hogy elmúltak.
Ekkor az öregember lassan fölállt a zongorától, áthatóan s egyszersmind barátságosan nézett rá derűs kék szemével, s azt mondta: – Két ember legkönnyebben zenélés közben barátkozhat meg. Milyen szép is ez. Remélhetőleg barátok leszünk, te meg én.
Talán megtanulsz fúgát komponálni is, Josef.
– Kezet fogott a fiúval, elment, de az ajtóban még egyszer megfordult, s egy pillantással, udvarias kis főhajtással búcsúzott.
Knecht sok-sok év múlva elmesélte tanítványának: amikor kilépett a házból, jobban megváltozottnak és elvarázsoltnak látta a várost és a világot, mint hogyha zászlók, koszorúk és szalagok díszítették volna, vagy tűzijátékot rendeznek..."
Mindenki másképp mélyed el a zenében, sokan vizualizálják magukban az élményt, csörgedező patakokkal, csivitelő madarakkal, stb. Nekem ez nem megy, sőt kifejezetten utálom, amikor egy művet így próbálnak elemezni. Persze nyilván vannak művek, ahol eleve ez a komponálás alapja, pl. Moldva, Egy kiállítás képei, stb.
Én inkább a zene gyönyörű matematikáját élvezem, aminek épp az egymásra építkező, egymást ellenpontozó szólamokkal operáló fúga az egyik csúcsa.
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Re: Komolyzenei ajánló
Most egy kis Fúga Művészete.
Aki ismer, tudja, hogy nem túlzottan szeretem a fúgát, mint olyat, és amikor a szerkezet-orientáltság a melódiát kiüldözi, akkor én nyomok általában egy 'stop' vagy 'eject' gombot.
Szeretem lelkesíteni az embereket, és szeretem azokat, akik ezt magas szinten meg tudják tenni. És, aki ezt egy olyan kimondottan komplikált szellemi kreációnál, mint a 'fúga', véghez tudja vinni, ott a kalapomat megemelem.
Lássuk, Hesse hogyan csinálta.
...kopogtak az ajtón, bejött az iskolaszolga, köszönt a tanárnak, és jelentette, hogy Josef Knecht tanuló negyedórán belül jelenjék meg a zenemesternél, s ügyeljen rá, hogy illedelmesen megfésülködjék, s a keze és körmei tiszták legyenek. Knecht ijedtében elsápadt, támolyogva ment ki az iskolából, átszaladt az internátusba, ledobta könyveit, megmosakodott, megfésülködött, reszketve vette kezébe hegedűtokját s gyakorlófüzetét, s aztán átment a zeneszobába, a melléképületbe. A lépcsőn egy izgatott tanulótársa fogadta, egy szobára mutatott és közölte: „Várj itt, amíg hívnak.”
Nem tartott sokáig, de neki egy örökkévalóság volt, amíg a várakozástól megváltották. Senki sem hívta, de belépett egy férfi, egészen öreg ember, első látásra nem magas termetű, fehér hajú férfi, az arca szép, fénylő, a szeme átható, világoskék, pillantásától félni is lehetett volna, de ez a tekintet nemcsak átható, hanem derűs is volt, nem nevetőn vagy mosolygósan, hanem csöndes-ragyogón, nyugodtan derűs. Kezet nyújtott a fiúnak, biccentett, óvatosan leült a székre a régi gyakorlózongora elé és azt mondta: „Te vagy Josef Knecht? A tanárod, úgy látom, elégedett veled, azt hiszem, szeret téged. Gyere, zenéljünk együtt egy keveset.” Knecht már előbb kivette tokjából a hegedűjét, az öreg leütött egy A-hangot, a fiú hangolt, aztán kérdőn és szorongva nézett a zenemesterre.
– Mit szeretnél játszani? – kérdezte a Mester.
A tanuló egy szót sem tudott kinyögni válaszul, szinte túlcsordult az öreg iránt érzett tisztelettől, még sohasem látott ilyen embert. Tétován nyúlt a kottafüzetéért, és a férfi elé tartotta.
– Nem – mondta a Mester –, szeretném, ha fejből játszanál s nem holmi gyakorlódarabot, hanem valami egyszerűt, amit fejből tudsz, talán egy kedves dalodat. Knecht zavarban volt, megbűvölte ez az arc, ez a szempár, egy szót sem bírt kinyögni, nagyon szégyellte magát zavara miatt, de semmit sem tudott mondani. A Mester nem erőltette. Egy ujjal leütötte egy dallam első hangjait, kérdőn nézett a fiúra, aki bólintott, s tüstént és örömmel eljátszotta a dallamot, egy régi dalt, amelyet gyakran énekeltek az iskolában.
– Még egyszer! – mondta a Mester. Knecht megismételte a dallamot, s az öreg most egy második szólamot játszott hozzá. A kis gyakorlószobában most két szólamban zengett a régi dal.
– Még egyszer!
Knecht játszott, s a Mester a másodikon kívül még egy harmadik szólamot is hozzájátszott. Három szólamban zengett a szép régi dal a szobában.
– No, még egyszer! – És a Mester három szólamot játszott hozzá. – Szép dal! – mondta halkan aMester. – Játszd el most egyszer alt-fekvésben is!
Knecht engedelmeskedett és játszott, a Mester megadta neki az első hangot, és most a másik három szólamot játszotta hozzá. S az öreg újra meg újra azt mondta: – Még egyszer! –, s ez egyre vidámabban hangzott. Knecht eljátszotta a dallamot tenorban, mindig két-három ellenszólam kíséretével. Sokszor játszották el a dalt, már nem kellett többé előre megegyezniük, s a dal, egészen magától, minden ismétléskor gazdagabb lett ékítményekben, indázó játékában. A csupasz falú kisterem vidám délelőtti fényben úszott, s ünnepi zengéssel töltötte be a zene.
Egy idő múlva az öreg abbahagyta. – Most már elég? – kérdezte. Knecht a fejét rázta és újra kezdte, társa pedig vidáman vágott bele ismét három szólammal, s a négy szólam vékony, tiszta vonalakat húzott, beszélgetett, egymásra támaszkodott, kereszteződött és átjátszott egymásba, derűs ívekben és alakzatokban, s a fiú és az öreg már nem is gondolt semmi másra, átadta magát a szép, testvéri vonalaknak s a találkozásukkor keletkező figuráknak, hálójukba fonódva zenélt mind a kettő, lágyan ringatóztak, s egy láthatatlan karmesternek engedelmeskedtek.
Míg aztán a Mester, midőn a dallam ismét véget ért, hátrafordult és megkérdezte: – Tetszett, Josef?
Knecht hálásan, csillogó szemmel nézett rá. Sugárzott, de egy szót sem szólt.
– Tudod-e már – kérdezte most a mester –, hogy mi is az a fúga?
Knecht kétkedő arcot vágott. Hallott már fúgákat, de az oktatásban erre még nem került sor.
– Jó – mondta a Mester –, akkor megmutatom. A leghamarább akkor érted meg, ha mi magunk is csinálunk egy fúgát. Tehát: a fúgához először is kell egy téma, s a témát nem keressük sokáig, a dalunkból vesszük. Lejátszott egy kis hangsort, a dal egy darabkáját, s ez így, kiszakítva a dallamból, feje és farka nélkül, furcsán hangzott. Még egyszer eljátszotta a témát, s már tovább is ment, már jött az első belépés, a második belépő szólam a kvintből kvartba ment át, a harmadik megismételte az elsőt, de egy oktávval magasabban, éppígy a negyedik a másodikat, s aztán a domináns hangnemében, egy zárlattal fejeződött be az expozíció. A második feldolgozás szabadabban modulált át egyéb hangnemekbe, a harmadik a szubdominánshoz ereszkedve, zárlattal végződött az alaphangon. A fiú a zongorista okos fehér ujjait nézte, feszült arcán halványan tükröződni látta a kifejlet felé haladást, miközben az öreg félig lehunyta szemét. A fiú szíve csak úgy buzgott a mester iránt érzett tisztelettől, szeretettől, füle befogadta a fúgát, s úgy érezte, most hall először zenét, az előtte keletkező zenemű mögött megsejtette a szellemet, törvény és szabadság, szolgálat és uralkodás boldogító összhangját, átadta és odaszentelte magát ennek a szellemnek és ennek a mesternek, ezekben a percekben úgy látta önmagát, életét és az egész világot, hogy a zene szelleme vezeti, rendezi és értelmezi, s amikor a játék véget ért, látta, hogy a tisztelt öreg, a varázsló és király még egy darabig könnyedén a billentyűk fölé hajlik, szeme félig lehunyva, arca belülről fénylik – s nem tudta, ujjongjon-e boldog pillanatain vagy sírjon, hogy elmúltak.
Ekkor az öregember lassan fölállt a zongorától, áthatóan s egyszersmind barátságosan nézett rá derűs kék szemével, s azt mondta: – Két ember legkönnyebben zenélés közben barátkozhat meg. Milyen szép is ez. Remélhetőleg barátok leszünk, te meg én.
Talán megtanulsz fúgát komponálni is, Josef.
– Kezet fogott a fiúval, elment, de az ajtóban még egyszer megfordult, s egy pillantással, udvarias kis főhajtással búcsúzott.
Knecht sok-sok év múlva elmesélte tanítványának: amikor kilépett a házból, jobban megváltozottnak és elvarázsoltnak látta a várost és a világot, mint hogyha zászlók, koszorúk és szalagok díszítették volna, vagy tűzijátékot rendeznek..."
Aki ismer, tudja, hogy nem túlzottan szeretem a fúgát, mint olyat, és amikor a szerkezet-orientáltság a melódiát kiüldözi, akkor én nyomok általában egy 'stop' vagy 'eject' gombot.
Szeretem lelkesíteni az embereket, és szeretem azokat, akik ezt magas szinten meg tudják tenni. És, aki ezt egy olyan kimondottan komplikált szellemi kreációnál, mint a 'fúga', véghez tudja vinni, ott a kalapomat megemelem.
Lássuk, Hesse hogyan csinálta.
...kopogtak az ajtón, bejött az iskolaszolga, köszönt a tanárnak, és jelentette, hogy Josef Knecht tanuló negyedórán belül jelenjék meg a zenemesternél, s ügyeljen rá, hogy illedelmesen megfésülködjék, s a keze és körmei tiszták legyenek. Knecht ijedtében elsápadt, támolyogva ment ki az iskolából, átszaladt az internátusba, ledobta könyveit, megmosakodott, megfésülködött, reszketve vette kezébe hegedűtokját s gyakorlófüzetét, s aztán átment a zeneszobába, a melléképületbe. A lépcsőn egy izgatott tanulótársa fogadta, egy szobára mutatott és közölte: „Várj itt, amíg hívnak.”
Nem tartott sokáig, de neki egy örökkévalóság volt, amíg a várakozástól megváltották. Senki sem hívta, de belépett egy férfi, egészen öreg ember, első látásra nem magas termetű, fehér hajú férfi, az arca szép, fénylő, a szeme átható, világoskék, pillantásától félni is lehetett volna, de ez a tekintet nemcsak átható, hanem derűs is volt, nem nevetőn vagy mosolygósan, hanem csöndes-ragyogón, nyugodtan derűs. Kezet nyújtott a fiúnak, biccentett, óvatosan leült a székre a régi gyakorlózongora elé és azt mondta: „Te vagy Josef Knecht? A tanárod, úgy látom, elégedett veled, azt hiszem, szeret téged. Gyere, zenéljünk együtt egy keveset.” Knecht már előbb kivette tokjából a hegedűjét, az öreg leütött egy A-hangot, a fiú hangolt, aztán kérdőn és szorongva nézett a zenemesterre.
– Mit szeretnél játszani? – kérdezte a Mester.
A tanuló egy szót sem tudott kinyögni válaszul, szinte túlcsordult az öreg iránt érzett tisztelettől, még sohasem látott ilyen embert. Tétován nyúlt a kottafüzetéért, és a férfi elé tartotta.
– Nem – mondta a Mester –, szeretném, ha fejből játszanál s nem holmi gyakorlódarabot, hanem valami egyszerűt, amit fejből tudsz, talán egy kedves dalodat. Knecht zavarban volt, megbűvölte ez az arc, ez a szempár, egy szót sem bírt kinyögni, nagyon szégyellte magát zavara miatt, de semmit sem tudott mondani. A Mester nem erőltette. Egy ujjal leütötte egy dallam első hangjait, kérdőn nézett a fiúra, aki bólintott, s tüstént és örömmel eljátszotta a dallamot, egy régi dalt, amelyet gyakran énekeltek az iskolában.
– Még egyszer! – mondta a Mester. Knecht megismételte a dallamot, s az öreg most egy második szólamot játszott hozzá. A kis gyakorlószobában most két szólamban zengett a régi dal.
– Még egyszer!
Knecht játszott, s a Mester a másodikon kívül még egy harmadik szólamot is hozzájátszott. Három szólamban zengett a szép régi dal a szobában.
– No, még egyszer! – És a Mester három szólamot játszott hozzá. – Szép dal! – mondta halkan aMester. – Játszd el most egyszer alt-fekvésben is!
Knecht engedelmeskedett és játszott, a Mester megadta neki az első hangot, és most a másik három szólamot játszotta hozzá. S az öreg újra meg újra azt mondta: – Még egyszer! –, s ez egyre vidámabban hangzott. Knecht eljátszotta a dallamot tenorban, mindig két-három ellenszólam kíséretével. Sokszor játszották el a dalt, már nem kellett többé előre megegyezniük, s a dal, egészen magától, minden ismétléskor gazdagabb lett ékítményekben, indázó játékában. A csupasz falú kisterem vidám délelőtti fényben úszott, s ünnepi zengéssel töltötte be a zene.
Egy idő múlva az öreg abbahagyta. – Most már elég? – kérdezte. Knecht a fejét rázta és újra kezdte, társa pedig vidáman vágott bele ismét három szólammal, s a négy szólam vékony, tiszta vonalakat húzott, beszélgetett, egymásra támaszkodott, kereszteződött és átjátszott egymásba, derűs ívekben és alakzatokban, s a fiú és az öreg már nem is gondolt semmi másra, átadta magát a szép, testvéri vonalaknak s a találkozásukkor keletkező figuráknak, hálójukba fonódva zenélt mind a kettő, lágyan ringatóztak, s egy láthatatlan karmesternek engedelmeskedtek.
Míg aztán a Mester, midőn a dallam ismét véget ért, hátrafordult és megkérdezte: – Tetszett, Josef?
Knecht hálásan, csillogó szemmel nézett rá. Sugárzott, de egy szót sem szólt.
– Tudod-e már – kérdezte most a mester –, hogy mi is az a fúga?
Knecht kétkedő arcot vágott. Hallott már fúgákat, de az oktatásban erre még nem került sor.
– Jó – mondta a Mester –, akkor megmutatom. A leghamarább akkor érted meg, ha mi magunk is csinálunk egy fúgát. Tehát: a fúgához először is kell egy téma, s a témát nem keressük sokáig, a dalunkból vesszük. Lejátszott egy kis hangsort, a dal egy darabkáját, s ez így, kiszakítva a dallamból, feje és farka nélkül, furcsán hangzott. Még egyszer eljátszotta a témát, s már tovább is ment, már jött az első belépés, a második belépő szólam a kvintből kvartba ment át, a harmadik megismételte az elsőt, de egy oktávval magasabban, éppígy a negyedik a másodikat, s aztán a domináns hangnemében, egy zárlattal fejeződött be az expozíció. A második feldolgozás szabadabban modulált át egyéb hangnemekbe, a harmadik a szubdominánshoz ereszkedve, zárlattal végződött az alaphangon. A fiú a zongorista okos fehér ujjait nézte, feszült arcán halványan tükröződni látta a kifejlet felé haladást, miközben az öreg félig lehunyta szemét. A fiú szíve csak úgy buzgott a mester iránt érzett tisztelettől, szeretettől, füle befogadta a fúgát, s úgy érezte, most hall először zenét, az előtte keletkező zenemű mögött megsejtette a szellemet, törvény és szabadság, szolgálat és uralkodás boldogító összhangját, átadta és odaszentelte magát ennek a szellemnek és ennek a mesternek, ezekben a percekben úgy látta önmagát, életét és az egész világot, hogy a zene szelleme vezeti, rendezi és értelmezi, s amikor a játék véget ért, látta, hogy a tisztelt öreg, a varázsló és király még egy darabig könnyedén a billentyűk fölé hajlik, szeme félig lehunyva, arca belülről fénylik – s nem tudta, ujjongjon-e boldog pillanatain vagy sírjon, hogy elmúltak.
Ekkor az öregember lassan fölállt a zongorától, áthatóan s egyszersmind barátságosan nézett rá derűs kék szemével, s azt mondta: – Két ember legkönnyebben zenélés közben barátkozhat meg. Milyen szép is ez. Remélhetőleg barátok leszünk, te meg én.
Talán megtanulsz fúgát komponálni is, Josef.
– Kezet fogott a fiúval, elment, de az ajtóban még egyszer megfordult, s egy pillantással, udvarias kis főhajtással búcsúzott.
Knecht sok-sok év múlva elmesélte tanítványának: amikor kilépett a házból, jobban megváltozottnak és elvarázsoltnak látta a várost és a világot, mint hogyha zászlók, koszorúk és szalagok díszítették volna, vagy tűzijátékot rendeznek..."
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Lemezkuckó ismét...
A francia barokk talán kevésbé ismert szerzőjének darabjai a korábban már magasztalt ujjak tolmácsolásában. Most a másik 10, ezúttal jóval fiatalabban, 30-as évei derekán - a felvétel 1979-ben készült, de elképesztően szól az amerikai William Dowd építette, szép testes hangszínű hangszer. A darabok többnyire szinpadi zenék átiratai, ezért aztán változatos utazásra invitálnak, nem egy Couperin vagy Rameau, de egy pillanatig sem unalmasak. Ajánlom a lemezt...
(...bakker, de jól szól!!! )
A francia barokk talán kevésbé ismert szerzőjének darabjai a korábban már magasztalt ujjak tolmácsolásában. Most a másik 10, ezúttal jóval fiatalabban, 30-as évei derekán - a felvétel 1979-ben készült, de elképesztően szól az amerikai William Dowd építette, szép testes hangszínű hangszer. A darabok többnyire szinpadi zenék átiratai, ezért aztán változatos utazásra invitálnak, nem egy Couperin vagy Rameau, de egy pillanatig sem unalmasak. Ajánlom a lemezt...
(...bakker, de jól szól!!! )
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Re: Komolyzenei ajánló
Ma érkezett.
Gyönyörűséges hang.
A háttérben valami pazar zsizsegés, amit a mechanika ad ki, hallani a finom püffenéseket isahogy a pengető visszamegy a helyére. Meg a virginál hang eleve, a laza húrjaival és felhang-özönével, az maga egy audiofil élvezet.
Élőben amúgy annyira halk egy ilyen hangszer, hogy kb. egy szobába való, max. egy reneszánsz lanttal; a lemezen persze ez nem észlelhető, össze van hozva a szint a másik hangszer kb. háromszoros hangerejével.
youtu.be/WIsEeiOKyhw
Gyönyörűséges hang.
A háttérben valami pazar zsizsegés, amit a mechanika ad ki, hallani a finom püffenéseket isahogy a pengető visszamegy a helyére. Meg a virginál hang eleve, a laza húrjaival és felhang-özönével, az maga egy audiofil élvezet.
Élőben amúgy annyira halk egy ilyen hangszer, hogy kb. egy szobába való, max. egy reneszánsz lanttal; a lemezen persze ez nem észlelhető, össze van hozva a szint a másik hangszer kb. háromszoros hangerejével.
youtu.be/WIsEeiOKyhw
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Én is ezt tartom a Roon egyik nagy előnyének!juliush írta: ↑2023.05.19., pén. 12:42Ezek szerint sikerült beletenyerelnem valami jóba?
Nem véletlenül evangelizáltam már többször a Roon-t, meg a Tidal integrációt! Nem került volna a hallókörömbe a lemez, ha nem figyelmeztet a rendszer egy a saját gyűjteményemből, háttértárolómról hallgatott darabbal kapcsolatban az elérhető egyéb előadásokra (nálam ÉS a Tidal-en egyszerre) és ajánlja fel a CD-minőségű lejátszást egy klikkre!
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275
Re: Komolyzenei ajánló
Ez is egy deep-learninges dolog... a youtube nekem is dobott fel olyan felvételt, hogy csak pislogtam. 'Önálló tanulási rendszerek' tesznek fel ritkaságokat, amelyek nézettsége pár tucat / év, szóval, ha ezt közvetlenül üzleti alapra akarjuk erőltetni, nem nagyon fog menni.juliush írta: ↑2023.05.19., pén. 12:42Ezek szerint sikerült beletenyerelnem valami jóba?
Nem véletlenül evangelizáltam már többször a Roon-t, meg a Tidal integrációt! Nem került volna a hallókörömbe a lemez, ha nem figyelmeztet a rendszer egy a saját gyűjteményemből, háttértárolómról hallgatott darabbal kapcsolatban az elérhető egyéb előadásokra (nálam ÉS a Tidal-en egyszerre) és ajánlja fel a CD-minőségű lejátszást egy klikkre!
Sokan nem is értik, mekkora forradalmi dolog megy a háttérben, és csak azt hiszik, hogy kérdezgetni az AI nyilvános chat-box-ján keresztül mindenféle ökörségeket, az egy XXI. sz.-i jópofa játék.
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Heed Thesis Delta - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek
Re: Komolyzenei ajánló
Ezek szerint sikerült beletenyerelnem valami jóba?
Nem véletlenül evangelizáltam már többször a Roon-t, meg a Tidal integrációt! Nem került volna a hallókörömbe a lemez, ha nem figyelmeztet a rendszer egy a saját gyűjteményemből, háttértárolómról hallgatott darabbal kapcsolatban az elérhető egyéb előadásokra (nálam ÉS a Tidal-en egyszerre) és ajánlja fel a CD-minőségű lejátszást egy klikkre!
Nem véletlenül evangelizáltam már többször a Roon-t, meg a Tidal integrációt! Nem került volna a hallókörömbe a lemez, ha nem figyelmeztet a rendszer egy a saját gyűjteményemből, háttértárolómról hallgatott darabbal kapcsolatban az elérhető egyéb előadásokra (nálam ÉS a Tidal-en egyszerre) és ajánlja fel a CD-minőségű lejátszást egy klikkre!
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene