Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Azaz, ha a hangfelvétel tartalmazza a zene "térbeli leképzését" is akkor szeretnék ezt is visszahallani.
De azok, akik fütyülnek a térre, ellenben nagyon fontosnak tartják a hangfelvétel ritmikáját, dinamikáját, stb-jét, és azt, hogy azt lehetőleg úgy is hallják, ahogyan az a felvételen rajta van, ezért pedig a Hi-Fi láncukat fejlesztgetik, ...


 
Pont erről beszélgettünk itt eddig, hogy szerintem a "zene térbeli leképzése" nem feltétlenül a zenéhez szorosan köthető valami. És ráadásul a hangfelvételek nagyobb részén valami olyan formában van jelen (ha van egyáltalán), aminek nem sok köze van semmiféle valós térhez.
Viszont "a hangfelvétel ritmikáját, dinamikáját, stb" már lehet erősen kötni a zenéhez magához, mert ezek már olyan fogalmak, tulajdonságok, amik zenei oldalon is működnek, leírhatók és nem csak és kizárólag a hangfelvételhez, hanem magához a zenéhez is tartoznak.
Másik oldalról közelítve a dolgot, a zenét magát, annak harmóniáját, ritmikáját, dinamikáját, időbeniségét meg lehet ítélni, hogy mennyire helyesen vagy kevésbé helyesen adja vissza egy hifi berendezés. De a térét egy lakószobában, ismeretlen hangfelvételről (mármint hogy hogyan készült)?

Vendég

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Miért lenne ellentmondás, amikor olyanokat látok, tapasztalok sokszor, hogy egyes hifisták olyan dolgokat hajkurásznak ami nincs is és erre képesek áldozni is bazi sok pénzt? És kinevezik azt a hangminőségi fejlesztést mindenfélének, ami visszanyerésére lehetőség sincsen, mert igazából rajta sincs a hangfelvételeken, másik oldalról meg úgyse tudnak működni egy lakószobában. Mellette meg sokszor a zene tartalmi része, a zene befogadhatósága, követhetősége, hallgathatósága meg már rég sehol nincs.


 
Már alább is csodálkoztam, hogy miért keveredik az a két fogalom, hogy valaki az élő zenét akarja-e reprodukálni a szobájában, vagy azt akarja-e hallani, ami a hangfelvételen valóban rajta van.
Nem akarok olyan bonyolult, és százszor lefolytatott vitába belemenni, hogy a hangfelvétel a zene hangmérnökök általi interpretációja, és hogy ezzel az interpretációval a hangmérnök is részesévé/alakítójává válik. Hanem nézzük azt a megközelítést, aminek okán a Hi-Fi-zés, mint hoby kialakult, egy másik hobby, az otthoni zenehallgatás oldalvizén, hiszen, sokkal többen hallgatnak otthon zenét, mint ahányan Hi-Fi-znek.
És valahol, itt bontakozik ki a lényeg. A Hi-Fi-sek nem olyan buták, hogy azt gondolnák, amikor feltesznek egy lemezt, vagy betesznek egy CD-t, hogy ugyanazt fogják hallani, amit a Milánói Scalaban, vagy a New Yorki Metropolitan-ben hallanának, és nem is ez a céljuk, amikor a rendszerüket fejlesztik, finomítják, hanem az, hogy minél inkább azt hallják, ami a hangfelvételre rákerült.
Azaz, ha a hangfelvétel tartalmazza a zene "térbeli leképzését" is akkor szeretnék ezt is visszahallani.
De azok, akik fütyülnek a térre, ellenben nagyon fontosnak tartják a hangfelvétel ritmikáját, dinamikáját, stb-jét, és azt, hogy azt lehetőleg úgy is hallják, ahogyan az a felvételen rajta van, ezért pedig a Hi-Fi láncukat fejlesztgetik, különböző készülékekkel, kiegészítőkkel próbálkoznak, stb., azok ugyanúgy a Hi-Fi-vel, és nem csak a zenehallgatással foglalkoznak, mint azok, akik a hangfelvételen megtalálható minden információt, így a térre vonatkozót is, fontosnak tartják.
Azaz, aki nem foglalkozik a térrel, de fontosnak tartja a hangfelvétel más aspektusainak pontos megjelenítését, az ugyanúgy nem csak zenét hallgat, mint az, akinek ez is fontos.
Ergo, mind ketten Hi-Fi-znek is, és nem csak zenét hallgatnak.
 
 
.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



...a zene tartalmi része...


 
Most veszítettem el a fonalat, dzsálok is vissza Arturo Sandovalhoz, hadd folyassa ki a fülembül a zsííírt...

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



 
De nem akarom túlragozni a dolgot, valószínűleg úgy se győzzük meg egymást.
 


 
Így van. Én is így gondolom.
Groove is in the Heart.
 
Peace.

Avatar
Mathias
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1565
Csatlakozott: 2005.02.02., szer. 10:07
Értékelés: 271

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Mathias »


Ahogy írtam, már a zene kitalálása ELŐTT kiderül, hogy mi honnan fog szólni (zenekari ülésrend).

 
 
Hát ez az. Hogy az ülésrend nem egy paraméter amit minden zeneszámnál meg kell/lehet változtatni, hanem egy fix valami, egy szokás. Nem olyan, mint egy dallam, ami egy adott zeneszám saját jellemzője és egyedivé teszi és minden számnál újat kell kitalálni. Egy zenekar térbeli elhelyezkedése kialakul és onnantól már nem számolnak vele. Nem a zene része, hogy most ennél a számnál "ez" szóljon onnan, "az" meg innen, mert a zeneszám így lesz teljes, egy másiknál meg szóljon máshonnan, mert akkor meg az úgy lesz a jó. A ritmus, hang, dallam, stb a zene része, ha ezeket megváltoztatod egy másik zene lesz az eredmény, ha a térbeli pozíciót megváltoztatod nem lesz egy másik zene az eredmény.
 
A koncerten pedig a zenészek pontosan beállított helyre ülnek. Lehet, hogy azért, mert ez is annyira fontos szabály, minthogy MIT játsszanak és HOGYAN?
 
Ha ugyanolyan fontos lenne, akkor minden egyes zeneszámnál megváltoztatnák a helyüket, mint ahogy minden egyes zeneszámnál megváltozik a dallam. De legalább minden egyes koncertnél meg kéne változnia.
Ha egyenértékű lenne "mit és a hogyan"-nal a térbeli pozíció, akkor egy nagy csomó beszélgetés ilyesmi lenne:
"-Na hogy tetszett az új album?
-Hát nem tudom, nem volt jó az énekes.
-Miért, hamis volt, nem volt ritmusban?
-De, de. Csak 2-m-re volt a basszustól és így ultragáz, mert 2,5m-re kellett volna lennie."
 
 
De nem akarom túlragozni a dolgot, valószínűleg úgy se győzzük meg egymást.
De mint mondtam fontosnak tartom, hogy legyen tér, hogy elkülönüljenek a hangszerek, csak ezt nem érzem a zene részének, mert ugyanúgy élvezném a zenét, ha pl a szólógitáros a másik oldalon lenne.
Persze vannak kialakult képek, amin már nehéz változtatni, pl ha a metallicánál hirtelen balról szólnának a szólók, holott Kirk már 27 éve jobb oldalon áll a koncerten és az albumokon, koncertdvd-ken is jobbra van keverve. (persze rock koncerten nincs jobb, meg bal élőben) De ekkor is azt mondanám, hogy rossz a felvétel, nem a zene.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Hogy ezt én magam is hányszor leírtam már.
 
 
.


 
Miért lenne ellentmondás, amikor olyanokat látok, tapasztalok sokszor, hogy egyes hifisták olyan dolgokat hajkurásznak ami nincs is és erre képesek áldozni is bazi sok pénzt? És kinevezik azt a hangminőségi fejlesztést mindenfélének, ami visszanyerésére lehetőség sincsen, mert igazából rajta sincs a hangfelvételeken, másik oldalról meg úgyse tudnak működni egy lakószobában. Mellette meg sokszor a zene tartalmi része, a zene befogadhatósága, követhetősége, hallgathatósága meg már rég sehol nincs.

Vendég

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Vendég »



.................
Másképpen megfogalmazva komoly logikai ellentmondást látok a hangminőség fokozása és a "Csak zenét hallgatok!" hozzáállás között.


 
Hogy ezt én magam is hányszor leírtam már.
 
 
.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



 
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy oké, hogy van valami tér, de nem érzem azt, hogy az én otthoni hifimek fontos lenne pontosan(!) reprodukálni azt a teret, ami a koncerten volt. Ilyen szempontból egyetértek zz7-el, hogy ez a legritkább esetben a zene része, maximum a felvétel része. Lehet sokat nem tudok a zeneszerzésről, de nehezen tudom elképzelni, hogy már a zene kitalálásánál szempont lesz, hogy ez a hang "onnan" szóljon, vagy mondjuk egy koncerten a zenészek a helyüket a színpadon pontosan beállítanák a zeneszámnak megfelelően.
 


 
1.) Ha nem ragaszkodsz a tér autentikus reprodukciójához otthon, jóval kevesebb körömrágással/szalag mellet töltött pénzkereső órával megúszod.
 
2.) Ahogy írtam, már a zene kitalálása ELŐTT kiderül, hogy mi honnan fog szólni (zenekari ülésrend). A koncerten pedig a zenészek pontosan beállított helyre ülnek. Lehet, hogy azért, mert ez is annyira fontos szabály, minthogy MIT játsszanak és HOGYAN?

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Meg lehet ítélni egyáltalán/meg lehet keverni egyáltalán 1.5 méterről, hogy az adott felvétel télleg visszaadja pl. az amszterdami Concertgebouw akusztikáját, ahol azt valóban eljátszották? [/b]


Szerintem próbálkozni lehet. De működni biztosan nem tud egy lakószobában hifiről visszahallgatva, ahol a szobádat úgyis jobban fogod hallani, mint ami térszerű dolog a hangfelvételen ténylegesen rajta van.
Amúgy meg ha számodra kérdésként felvetődött ez a dolog, abból talán rögtön következik is, hogy olyat felvételről, gépről te magad se hallottál még, hogy úgy abszolút működni tudna. De gondolom ettől függetlenül tudsz mégis örömmel zenét hallgatni zene konzervből hifin.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »

Na, Mathias olyan formán írta körül a dolgot, ahogy nekem kellett volna, csak nem tudtam ilyen jól.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



 
Én továbbra is úgy vélem, hogy magának a zenének nem része. Egyszerű indokom van rá. Ha a zene lényegének, tartalmának része lenne, akkor a zene nyelvében (kotta) is le lehetne írni mint a zene fontos részét. A gyakorlatban viszont nem lehet a teret leírni a zene részeként és a múltban nem is tartották szükségesnek valamiért, hogy azt leírhatóvá tegyék. Tehát ilyen szempontból szerintem nem a zene része.
 


 
Kezd előttem kirajzolódni az újabb félreértésre okot adó tisztázatlanság.
 
Ahogy pár poszttal korábban is írtam, BENNE van, mind a kottában (implicite), mind a librettóban (explicite). Biztos láttál már olyan kottát, amelybe több szólam van EGYSZERRE belerajzolva (eztetet híjjuk partitúrának), hogy pl. szegény karmester se maradjon le az üstdobról meg a hárfáról (át tudja tekinteni), ha épp az első és második hegedűvel veszekszik egy helyzetben. Vagy pár szólam mindenképpen EGYSZERRE lépjen be, mégha a maestro el is alszik közben és nem tud nekik 35 helyre EGYSZERRE inteni...
 
És, mivel a kotta/partitúra által tartalmazott információ (az, hogy MIT és HOGYAN kell játszani) azzal EGYÜTT szólal meg, hogy MELYIK HANGSZER (vagy énekes) és HONNAN szólaltatja meg azt, (ülésrend), szvsz még mindig úgy vélem, hogy a zenének (aki ért hozzá, annak számára) része az a tér, amelynek körülményei között megszólal.
 
Persze, mindenki úgy perceptuálja a zenét, amennyire előképzett. Nyilván máshogy értékeli ugyanazt az előadást egy komolyzene-buzi, és máshogy valaki, akit NEM ZAVAR (mert lövése nincs, milyen lenne a jó), hogy a maestro össze-vissza lóbál, és bizony, vannak ROSSZ karmesterek (nem olyanok, akiket nem szeretek, hanem ROSSZAK, na) és vannak ugyanígy ROSSZ akusztikájú termek, rossz hangszerek és rossz zenészek is. (A rossz felvételekről és rossz reprodukáló rendszerekről meg ne is beszéljünk.)
 
És van, hál'Istennek ennek az ellenkezője is.
 
És, ha tetszik egy ZENE, nemcsak a leütött billentyű hangja tetszik, hanem az egész zene. Tokkal és vonóval, hogy stílszerű legyek.
 
A zene számomra a saját autentikus tere nélkül hallgathatatlan lenne.
 
OFF:
 
Nem tudom, hogy miért lenne ez a téma OFF. Sajnálom, hogy kezd elharapózni az a hozzáállás, hogy amint valamely téma valamely területe kezd éppen tárgyalódni, azonnal kiradírozzuk/áthelyezzük, Offolásnak bélyegezzük.
 
Azt hiszem, a stúdiómonitorok legalábbis egyik legnagyobb kihívása a közeltérből a hangmérnökkel hallatott térélmény. Meg lehet ítélni egyáltalán/meg lehet keverni egyáltalán 1.5 méterről, hogy az adott felvétel télleg visszaadja pl. az amszterdami Concertgebouw akusztikáját, ahol azt valóban eljátszották?
 
A kérdés éles és elsősorban azon kollégákhoz szól, akik hangmérnökként pergetik le életük homokját.
 
ON.

Avatar
Mathias
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1565
Csatlakozott: 2005.02.02., szer. 10:07
Értékelés: 271

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Mathias »


Én az élő zene elhangzása közben, a teret a zeneként hallott élmény RÉSZEKÉNT értékelem, mivel előadás közben nincs olyan, hogy valami, ami szól, nincs sehol és sehonnan szól.

Igen, de egy koncerten olyan sincs, hogy nincs még veled egy rakat ember, aki szintén a koncertet hallgatja. Akkor az is a zene része és meg kell őket hívni, mikor azt a zenét akarod otthon hallgatni?
 
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy oké, hogy van valami tér, de nem érzem azt, hogy az én otthoni hifimek fontos lenne pontosan(!) reprodukálni azt a teret, ami a koncerten volt. Ilyen szempontból egyetértek zz7-el, hogy ez a legritkább esetben a zene része, maximum a felvétel része. Lehet sokat nem tudok a zeneszerzésről, de nehezen tudom elképzelni, hogy már a zene kitalálásánál szempont lesz, hogy ez a hang "onnan" szóljon, vagy mondjuk egy koncerten a zenészek a helyüket a színpadon pontosan beállítanák a zeneszámnak megfelelően. Inkább szempont, hogy ne legyenek egymás hegyén hátán, vagy hogy mind jól hallatszódon a nézőtéren. Maga az, hogy most az egyik hang a másiktól(térben) 1m-re, vagy 2-re van nem szempont nekik.
 
Ugyanakkor nem gondolom, hogy mindennek egy helyről kéne szólnia. Legyen tér a felvételen, különüljenek el a hangszerek. Csak épp nekem mindegy, hogy egy adott hangszer melyik oldalról szól. Nem hiszem, hogy másnak élném meg az adott zenét, vagy másnak ítélném, ha valamennyire máshova lennének helyezve a hangszerek.
És nem is hallottam még mástól ilyet, hogy "Hallottad az új x CD-t? Nagyon szar, mert gitáros a bőgőtől 2m-re van holott 1,5m-re kéne lennie."
 
Szóval ilyen szempontból nem tartom a zene részének mert kb 0 ráhatással van az adott mű "értékére". Maximum a felvétel minőségére van hatással. SZVSZ.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Kicsit félreértettél. Én nem "valódi" hangtérről beszéltem és nem is azt kergetem, hanem azt, ami a felvételen rajta van, legyen az mesterséges, akár rögzített. Márpedig nem tudok olyan keverési technikáról, ami arra irányulna, hogy a hangszereknek ne legyen térbeli elhelyezkedésük a felvételen. Gyanítom, ez az egész probléma abból fakad, hogy más és más folyamatok zajlanak le bennünk zenehallgatás közben. Én mindig látom magam előtt a zenekart, ami térbeli elhelyezkedést is jelent, így hát a hangzásban is keresem ezt, ugyanakkor tudom, hogy sokaknál ez nincs így. Nincs ezzel baj, míg nem győzködjük egymást (és ez persze nem Neked szól).


Megmondom neked honnan ered az én szkepticizmusom ebben a témakörben. Volt egy olyan élményem hangfelvételről, amikor talán az addigieket összeadva leginkább olyan érzésem volt, hogy az a jazz csapat ott zenél előttem. Ella Fidgerald volt egy zongoristával és egy bőgőssel. Egy 1956-os mono LP-ről.
Ebből nekem az következik, hogy a jelenlét érzet egy nagyon fontos és kívánatos dolog a zene hallgatásban, de annak valahol igen kevés köze van a térhez.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



... Nekem ez a dolog a hifiben az egyik olyan, amikor valami olyat kergetünk ami nincs is. Vagy legalábbis a hangfelvételek 99,99%-án nincs rajta.


 
Kicsit félreértettél. Én nem "valódi" hangtérről beszéltem és nem is azt kergetem, hanem azt, ami a felvételen rajta van, legyen az mesterséges, akár rögzített. Márpedig nem tudok olyan keverési technikáról, ami arra irányulna, hogy a hangszereknek ne legyen térbeli elhelyezkedésük a felvételen. Gyanítom, ez az egész probléma abból fakad, hogy más és más folyamatok zajlanak le bennünk zenehallgatás közben. Én mindig látom magam előtt a zenekart, ami térbeli elhelyezkedést is jelent, így hát a hangzásban is keresem ezt, ugyanakkor tudom, hogy sokaknál ez nincs így. Nincs ezzel baj, míg nem győzködjük egymást (és ez persze nem Neked szól).

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Továbbra is azt mondom, egy hangfelvétel nem "csupán" tiszta zene, hanem egy előadás, aminek rengeteg összetevője van, pl. a hangtér is. Ha nem így lenne, a CD-ken MIDI parancsok lennének, amiket valamilyen szintetizátor vezérlésére használnánk zenehallgatás közben. A kottában az sincs benne, hogy milyen kvalitású zenész és hangszer szükségeltetik a darab megszólaltatásához, márpedig ezek erősen befolyásolják a produkció zenei élvezetét, azaz részei (?) a zenének. Amennyiben csak azt tekintjük zenének, ami a kottában áll (filmnek pedig a forgatókönyvet), akkor semmi értelme a lehallgató/megjelenítő lánc minőségét fokozni, sőt szükség sincs rá, a zenehallgatáshoz bőven elégséges egy olvasó lámpa és a partitúra, filmnézéshez pedig a forgatókönyv.
 
Másképpen megfogalmazva komoly logikai ellentmondást látok a hangminőség fokozása és a "Csak zenét hallgatok!" hozzáállás között.


 
Szerintem nincs ebben komoly ellentmondás. Nem azt mondtam, hogy a hangszerhangoknak egy felvételről tök olyan szárazon kellene megszólalniuk, mint ha egy süketszobában rögzítenék közelmikrofonozva és annyi. Mindenképpen kell egy fajta lecsengés, zengés, különben nem lesz jó hallgatni semmit, még egy normál emberi beszédhangot sem. De ez a fajta lecsengése, zengése a hangoknak nem egyenlő szerintem a térrel, olyan formátumú valós térinformációkkal, ami mondjuk egy opera előadáson élőben megtapasztalható. Annak tényleg jót tesz és vele járója, habár mint zenei információ az sem leírható dolog. Aztán az összes többi dolognak, zenei műfajnak jóformán nincs is semmi valódi térhez semmi köze. Zengések, lecsengések vannak, de az nem a tér. Vagyis nem olyan értelemben, ahogyan sok hifiző űzi ezt a dolgot, pl. aki otthon keresi a MÜPA-ban hallott tér minden jellemzőjét az összes hangfelvételén, hogy pont úgy szóljon a zene mint ott, miközben egy felvétele sem a MÜPA-ban készült. Így nézve a tér (vagy inkább térpótlék) bizonyos részének létfontosságú szerepe van minden megszólaló rögzített zenében, másik részének meg semmi szerepe nincsen és nem is tud működni igazából. Nekem ez a dolog a hifiben az egyik olyan, amikor valami olyat kergetünk ami nincs is. Vagy legalábbis a hangfelvételek 99,99%-án nincs rajta.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Én továbbra is úgy vélem, hogy magának a zenének nem része. Egyszerű indokom van rá. Ha a zene lényegének, tartalmának része lenne, akkor a zene nyelvében (kotta) is le lehetne írni mint a zene fontos részét. A gyakorlatban viszont nem lehet a teret leírni a zene részeként és a múltban nem is tartották szükségesnek valamiért, hogy azt leírhatóvá tegyék. Tehát ilyen szempontból szerintem nem a zene része.
...
De hogy ha azt kell mondanom ez az információ mennyire része a zenének, akkor azt mondom semennyire sem. Semmit nem von le számomra és nem ad hozzá a lemezen lévő zenéhez ha csak a zenét hallgatom, csak az kell működjön éppen.


 
Továbbra is azt mondom, egy hangfelvétel nem "csupán" tiszta zene, hanem egy előadás, aminek rengeteg összetevője van, pl. a hangtér is. Ha nem így lenne, a CD-ken MIDI parancsok lennének, amiket valamilyen szintetizátor vezérlésére használnánk zenehallgatás közben. A kottában az sincs benne, hogy milyen kvalitású zenész és hangszer szükségeltetik a darab megszólaltatásához, márpedig ezek erősen befolyásolják a produkció zenei élvezetét, azaz részei (?) a zenének. Amennyiben csak azt tekintjük zenének, ami a kottában áll (filmnek pedig a forgatókönyvet), akkor semmi értelme a lehallgató/megjelenítő lánc minőségét fokozni, sőt szükség sincs rá, a zenehallgatáshoz bőven elégséges egy olvasó lámpa és a partitúra, filmnézéshez pedig a forgatókönyv.
 
Másképpen megfogalmazva komoly logikai ellentmondást látok a hangminőség fokozása és a "Csak zenét hallgatok!" hozzáállás között.

Avatar
Z.É.T. (exAtcBp)
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1351
Csatlakozott: 2008.05.17., szomb. 12:37
Értékelés: 211

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Z.É.T. (exAtcBp) »


Uhh, ha kérhetem, mozgassátok át a helyére a Genelecből a Stúdió hangfalak topicba.
Kösz.

E-mail: abarczalaci@gmail.comTel: +36202224151

"Bárki úgy határoz, hogy az igazság és tudás ítészeként útra kél, biztos lehet benne, hogy hajótörést szenved az istenek hahotájának elsöprő viharában."

Albert Einstein

Avatar
Z.É.T. (exAtcBp)
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1351
Csatlakozott: 2008.05.17., szomb. 12:37
Értékelés: 211

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Z.É.T. (exAtcBp) »


Bocsánat, hogy kanyarítok egyet a témán, de segítség kellene egy barátomnak.
 
Régóta aktív basszusgitárosról van szó, aki mostanában fejezi be az IMPRO-t (elektronikus zenei producerképző) és egy régi, valamint egy új zeni projecten szeretne dolgozni a közeljövőben, társával kiköltözik egy világtól elzárt, rájuk "inspirálólag" ható erdő közepére egy vályogházba, ahol az elektromos rendszeren kívül egy kút szolgáltatja a luxust.
 
Nem állnak túl fényesen anyagilag, de a meglévő szerény házi stúdiós eszközparkot szeretnék kiegészíteni egy nearfield-midfield aktív vagy passzív nagyobbacska monitorral, mert a jelenlegi egészen kis méretű, de a zenék, amelyeket készítenének, jellemzően sok elektronikus basszust is tartalmazna, ráadásul az egyik drum&bass bulizene lesz, tehát nem csak hallani, de valamelyest érezni is szeretnék a basszusokat. (természetesen később profi stúdióban folyna a munka, ez csak az alkotási folyamat része lesz)
 
A kérdés tehát az lenne:
 
Tudtok-e ajánlani nagyobbacska - akár nagyon rossz esztétikai állapotban lévő - aktív középnagy monitort, vagy passzívat és hozzá erősítőt, mindezt úgy, hogy a ráfordítható összeg legeslegfelső határa 100 darab ezres, jobb esetben inkább 80?
 
Régi JBL passzív/aktív cuccok?
 
Köszönöm a segítséget.
 
Laci

E-mail: abarczalaci@gmail.comTel: +36202224151

"Bárki úgy határoz, hogy az igazság és tudás ítészeként útra kél, biztos lehet benne, hogy hajótörést szenved az istenek hahotájának elsöprő viharában."

Albert Einstein

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Köszi, de nem a wikin érdekel, hogy szerintük mi a zene, hanem a mi eszmecserénk kontextusában.
 
Köszönöm, hogy pontosítottad, már kezdem érteni, mit miért írtál. Én az élő zene elhangzása közben, a teret a zeneként hallott élmény RÉSZEKÉNT értékelem, mivel előadás közben nincs olyan, hogy valami, ami szól, nincs sehol és sehonnan szól.
 
Most már, hogy tisztáztuk, szerinted az élőzenének sem része a tér?


 
Lehet páran már csúnyán néznek ránk, de nem tudom az ilyen fajta eszmecseréket hová lehetne tenni a fórumban. Gondolom ha majd lesz helye, ATC úgyis áthelyezi.
 
A wikit azért idéztem, mert kb. szerintem is lényegét tekintve az a zene ami ott le van írva. Felesleges lett volna azokat itt kifejtenem, meg nem is tudtam volna olyan jól összeszedni.
 
Én továbbra is úgy vélem, hogy magának a zenének nem része. Egyszerű indokom van rá. Ha a zene lényegének, tartalmának része lenne, akkor a zene nyelvében (kotta) is le lehetne írni mint a zene fontos részét. A gyakorlatban viszont nem lehet a teret leírni a zene részeként és a múltban nem is tartották szükségesnek valamiért, hogy azt leírhatóvá tegyék. Tehát ilyen szempontból szerintem nem a zene része.
Más szempontból viszont tényleg az, de ma már csak bizonyos igen szűk zenei műfajok esetében bizonyos fajta élő előadásoknál. Egyébként meg a mai összes hangosított koncert esetében ezt a részt kb. el lehet felejteni, semmi szerepe nincsen, ahogy a mai zenei műfajok esetében se sok, indulva a jazz zenétől a legmodernebb mai könnyűzenékig.
És hogy mi is van rajta a hangfelvételeken ténylegesen mint tér és mi jön le a hifiken még mindezekből egy lakószobában? Hát szerintem ami így lejön és összáll, annak igen nagyon kevés köze van bármiféle valóságos térhez.
A hangfelvételek legnagyobb része úgymond újrateremtve van akusztikus szempontból is és nem egy akusztikus térben történő zenei esemény egy az egyben rögzítéséről van szó. A hifik meg bármit csinálsz is szobában szólnak. Ami a hangfelvételen van bármiféle akusztikainak tűnő információhalmaz, az úgyis kilép a dobozokból és keveredik a szobád saját akusztikai jellemzőivel. Annak aztán végképp nem sok köze lesz bármiféle valós akusztikai tér információhoz.
Van egy hangfelvételem ami tudom hol, hogyan készült és egy kétmikrofonos utólagos manipulációk nélküli anyag. Abból hallok valami kicsit ami valóságos tér információ. Néhány helyen hallani, ahogy egy hangszer hang visszajön egy hátsó falról. De ezt is csak és kizárólag fülessel hallom, semmilyen szintű hangfalas rendszeren lakó szobában ezt nekem még nem sikerült meghallanom. De hogy ha azt kell mondanom ez az információ mennyire része a zenének, akkor azt mondom semennyire sem. Semmit nem von le számomra és nem ad hozzá a lemezen lévő zenéhez ha csak a zenét hallgatom, csak az kell működjön éppen.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Ezt már sokan megtették helyettünk, nincs rá szükség.
 
A tér szerepét és jelentőségét én kizárólag a zene reprodukció, a hangfelvétel és hifiken annak visszajátszása aspektusból értettem és nem az élő zenénél.
Persze utóbinál is lehetne elgondolkozni a dolgon, hogy a mai nagyobbrészt hangosítással működő élő zenék esetében milyen jelentősége van a hangtérnek.


 
Köszi, de nem a wikin érdekel, hogy szerintük mi a zene, hanem a mi eszmecserénk kontextusában.
 
Köszönöm, hogy pontosítottad, már kezdem érteni, mit miért írtál. Én az élő zene elhangzása közben, a teret a zeneként hallott élmény RÉSZEKÉNT értékelem, mivel előadás közben nincs olyan, hogy valami, ami szól, nincs sehol és sehonnan szól.
 
Most már, hogy tisztáztuk, szerinted az élőzenének sem része a tér?

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Mielőtt bárki fel szeretné fedezni a spanyolviaszt, íme néhány ajánlott olvasmány:


Köszönöm!
 


Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Akkor hajrá!


 
Komolyan kérdeztem.

Avatar
kalmi
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3573
Csatlakozott: 2007.08.22., szer. 17:33
Értékelés: 850

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: kalmi »

Akkor hajrá!

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Maradjunk ezen kiváló aktív stúdiómonitorok műszaki illetve alkalmazhatósági elemzésénél! Kérlek benneteket ne csináljunk ebből is olyat mint a többi topik 99 %-ában. Nem hinném, hogy odáig kéne jutnunk, hogy "de mi az a zene?" , "mi a tér?", "mi az idő?", ezt pont ne egy pro audio-s témában beszéljük meg.
Kösz.


 
Szerintem nem véletlen és nem is haszontalan, hogy a topicok többsége ilyen irányt vett. Pl ebben a topicban miről lehetne/kellene szerinted beszélgetni egy HiFis fórumon?

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Ezért kellene pontosan definiálni, hogy ZENE alatt mit értünk.


 
Ezt már sokan megtették helyettünk, nincs rá szükség.
 
A tér szerepét és jelentőségét én kizárólag a zene reprodukció, a hangfelvétel és hifiken annak visszajátszása aspektusból értettem és nem az élő zenénél.
Persze utóbinál is lehetne elgondolkozni a dolgon, hogy a mai nagyobbrészt hangosítással működő élő zenék esetében milyen jelentősége van a hangtérnek.

Válasz küldése

Vissza: “Pro Audio”