Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Itt válhat érdekessé a véleményed.
 
Te melyik énedet használod - szerinted - elsősorban a felvételek megítélésénél?
 
Szerk.: Közben továbbolvasva már kifejtetted némileg...


 
A zenész gondolkodás az alap. A kedvenc zenéimet (szinte) bármin tudom hallgatni, de a gagyit semmin sem. Néhány évvel ezelőtt még alapfeltétel volt a hangmérnököknél a zenei és hangszeres tudás. Ma ez már nincs meg sajnos, ezért is születik egyre több unalmas keverésű album, de szerencsére jófajta is van bőven.

Avatar
Z.É.T. (exAtcBp)
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1351
Csatlakozott: 2008.05.17., szomb. 12:37
Értékelés: 211

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Z.É.T. (exAtcBp) »



... Biztosan mást tart annak egy hifista, egy mezei zenehallgató, egy zenész és egy hangmérnök.


 
Itt válhat érdekessé a véleményed.
 
Te melyik énedet használod - szerinted - elsősorban a felvételek megítélésénél?
 
Szerk.: Közben továbbolvasva már kifejtetted némileg...

E-mail: abarczalaci@gmail.comTel: +36202224151

"Bárki úgy határoz, hogy az igazság és tudás ítészeként útra kél, biztos lehet benne, hogy hajótörést szenved az istenek hahotájának elsöprő viharában."

Albert Einstein

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Nem ismerem ezt a lemezt, de majd beszerzem. 13 éves korom óta zenélek. Hogy miként hallgatok zenét, az a szituációtól függ. Megtanultam már üzemmódot váltani szerencsére a hifista és hangmérnök között, de nem ment mindig könnyen. A zenészi véna viszont sajnos/szerencsére nem zárható ki, bármilyen jól is szól egy felvétel, ha zeneileg érdektelen számomra, nem hallgatom meg.
 
Nem tudok Neked "A legjobb felvételek" listát adni, mert túl sok szempont van. Különösebb magyarázat nélkül az alábbiakat ajánlom meghallgatásra (hirtelen ezek jutnak eszembe):
 
Al di Meola - Consequence of Chaos (2006)
Pink Floyd - The Final Cut (1983)
Bozzio Levin Stevens - Black Light Syndrome (1997)
HBB - Hajtók dala (2002)
Szalóki Ági - Gingalló (2009)
Solaris - Nostradamus (1999)
Joe Satriani - Black Swans and Wormhole Wizards (2010)
 
Nem mondom, hogy hifista szempontokból a legjobbak, tehát ne rohanj a boltba, hogy na ezek aztán leszedik a fejed, de e felvételeken valamit nagyon eltaláltak.


 
Köszönöm a listát!
 
Ráhajtok a darabokra!
 
És külön köszönöm, hogy "ösztönből" írtál pár lemezt, ez érdekel igazán.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Nem ismerem ezt a lemezt, de majd beszerzem. 13 éves korom óta zenélek. Hogy miként hallgatok zenét, az a szituációtól függ. Megtanultam már üzemmódot váltani szerencsére a hifista és hangmérnök között, de nem ment mindig könnyen. A zenészi véna viszont sajnos/szerencsére nem zárható ki, bármilyen jól is szól egy felvétel, ha zeneileg érdektelen számomra, nem hallgatom meg.
 
Nem tudok Neked "A legjobb felvételek" listát adni, mert túl sok szempont van. Különösebb magyarázat nélkül az alábbiakat ajánlom meghallgatásra (hirtelen ezek jutnak eszembe):
 
Al di Meola - Consequence of Chaos (2006)
Pink Floyd - The Final Cut (1983)
Bozzio Levin Stevens - Black Light Syndrome (1997)
HBB - Hajtók dala (2002)
Szalóki Ági - Gingalló (2009)
Solaris - Nostradamus (1999)
Joe Satriani - Black Swans and Wormhole Wizards (2010)
 
Nem mondom, hogy hifista szempontokból a legjobbak, tehát ne rohanj a boltba, hogy na ezek aztán leszedik a fejed, de e felvételeken valamit nagyon eltaláltak.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Van rá példa bőven. Akkor szoktak belejavítani, ha valami durva zenei hiba, vagy műszaki probléma (torzítás, zaj) van, vagy ha maximalista az előadó, vagy a producer. Improvizatív műfajokban - ha már ilyen előadókat említettél - nem igazán megoldható és értelmezhető az utólagos rájátszás.
 
 
 
Sok ilyen lista kering a Neten, nekem is van sajátom, csak az nincs igazán átfedésben a divatos listákkal. Amúgy is célszerű tisztázni, mitől is nevezünk nagyon jónak egy felvételt, mert már ezen is sokfélét értünk. Biztosan mást tart annak egy hifista, egy mezei zenehallgató, egy zenész és egy hangmérnök.


 
Ne rohanj el a válasz elől, Famaci, tudom, hogy soxor gond, ha az embernek több szempontból kell egyszerre nézelődnie/hallgatóznia. Ezt bizonyos súlyosság után skizofréniának is hívják.
 
Te mint zenehallgató-hangmérnök-hifista hallgatsz zenét, vagy még zenész is vagy? Én is játszom hangszeren, persze, engem is befolyásol, hogy mit érez az ember "hangszerközelben", mikor egyébként hallgatózik. Hál'Isten hangmérnök noch dazu nem vagyok...
 
Kérlek, ossz meg velem csak pár, szerinted jó felvételt a kedvenceid közül. (Nem baj, ha nem divatos a lista, nekem nem a divat mondja meg, hogy ki vagyok. Neurotic után szabadon.)
 
Előre is köszi a pár tippet, ha már a jó példával járok elöl, ezt ajánlom, bár biztosan a könyöködön jön ki:
 

 
Paolo Fresu Quintet: Night on the City.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Ez valami speciális dolog, hogy "no overdubs or fixes", vagy ez Magyarországon is így megy, ha pl. egy értékelhető színvonalú előadó ad(ott) elő és vétetik/ett fel. (Szakcsi, Pege, Snéti).
Van rá példa bőven. Akkor szoktak belejavítani, ha valami durva zenei hiba, vagy műszaki probléma (torzítás, zaj) van, vagy ha maximalista az előadó, vagy a producer. Improvizatív műfajokban - ha már ilyen előadókat említettél - nem igazán megoldható és értelmezhető az utólagos rájátszás.
 
Szerinted van "minden idők legjobb élő felvételei" - lista, vagy (inkább) saját kedvenc élő felvételek? Melyek azok? Erről a felvételről mit gondolsz?

 
Sok ilyen lista kering a Neten, nekem is van sajátom, csak az nincs igazán átfedésben a divatos listákkal. Amúgy is célszerű tisztázni, mitől is nevezünk nagyon jónak egy felvételt, mert már ezen is sokfélét értünk. Biztosan mást tart annak egy hifista, egy mezei zenehallgató, egy zenész és egy hangmérnök.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »



BUÉK!
 
Koncertek hangosításánál több mixert is használnak. Jellemzően egy van a színpadon, ami a kontrollt keveri (mivel a zenészek nem ugyanazt akarják hallani, mint a közönség) és van egy a nézőtéren, ami a publikus hangot (PA, FoH) keveri. Élő előadás soksávos rögzítésénél nem ezen keverők kimenetét rögzítik, hanem a bemenetükre jutó jeleket külön-külön sávra, aztán a stúdióban keverik, masterelik. Tehát nem arról van szó, hogy ugyanazt halljuk a lemezen, mint a koncerten. Az előadás ugyanaz, nincsenek rájátszások, zenei javítások (no overdubs or fixes), de egy teljesen új anyag jön létre, mivel más arányokra, hangzásra van szükség egy lemezen, mint egy PA rendszeren.
 
A BBC-nek gondolom a technikai és pénzügyi segítséget köszönik meg, mivel a koncertsorozatról videó felvétel is készült az angol állami médiának, amit kiadtak DVD-n is, de a BBC volt a rendezvény főszervezője is.


 
Köszönöm! Ez valami speciális dolog, hogy "no overdubs or fixes", vagy ez Magyarországon is így megy, ha pl. egy értékelhető színvonalú előadó ad(ott) elő és vétetik/ett fel. (Szakcsi, Pege, Snéti).
 
OFF: A BBC naon háklis arra, hogy NEM "állami" vagyis "state" TV, hanem PUBLIC TV. (Nem állami, hanem közTV.) Elnézést az ismeretterjesztés céljával celebrált kötözködésért. . Sajnos, Mo-n gyakran nem értjük, mi a különbség a 2 között, és azt gyanítom, megtudni se fogjuk egyhamar.
 
ON:
 
Szerinted van "minden idők legjobb élő felvételei" - lista, vagy (inkább) saját kedvenc élő felvételek? Melyek azok? Erről a felvételről mit gondolsz?
 
Mégeccer köszi.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Amire felhívnám a figyelmet, az ez: " This is an all live recording. No overdubs or fixes."
 
Ez azt jelenti, hogy ami kijött a keverőből a hangfalakra, az már ragadt is a DATra? És MINDEN utómunka nélkül nyomtak belőle n+1 db CD-t?
 
Elterjedt módszer ez? Lehetséges ez? Hihető ez? Igaz ez, vagy csak a BBC eteti megint az amish audiofileket?
 
Vagy a BBC ilyet is tud?


 
BUÉK!
 
Koncertek hangosításánál több mixert is használnak. Jellemzően egy van a színpadon, ami a kontrollt keveri (mivel a zenészek nem ugyanazt akarják hallani, mint a közönség) és van egy a nézőtéren, ami a publikus hangot (PA, FoH) keveri. Élő előadás soksávos rögzítésénél nem ezen keverők kimenetét rögzítik, hanem a bemenetükre jutó jeleket külön-külön sávra, aztán a stúdióban keverik, masterelik. Tehát nem arról van szó, hogy ugyanazt halljuk a lemezen, mint a koncerten. Az előadás ugyanaz, nincsenek rájátszások, zenei javítások (no overdubs or fixes), de egy teljesen új anyag jön létre, mivel más arányokra, hangzásra van szükség egy lemezen, mint egy PA rendszeren.
 
A BBC-nek gondolom a technikai és pénzügyi segítséget köszönik meg, mivel a koncertsorozatról videó felvétel is készült az angol állami médiának, amit kiadtak DVD-n is, de a BBC volt a rendezvény főszervezője is.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: lehoako »


Barátaim!
 
Kicsit a topikot is felrázandó, illetve mindenkinek bioldog új évet kívánandó, valamint egy kérdést felteendő ismét itt vagyok!
 
Másik topikban már áradoztam arról, hogy mennyire szeretem Eric Clapton - 24 Nights c.-dupláját. Nagyon jó eredménnyel reprodukálja a szobámban a Royal Albert Hall hangulatát.
 
A CD kiskönyve első oldalán ez van a lap alján:
 

 
Amire felhívnám a figyelmet, az ez: " This is an all live recording. No overdubs or fixes."
 
Ez azt jelenti, hogy ami kijött a keverőből a hangfalakra, az már ragadt is a DATra? És MINDEN utómunka nélkül nyomtak belőle n+1 db CD-t?
 
Elterjedt módszer ez? Lehetséges ez? Hihető ez? Igaz ez, vagy csak a BBC eteti megint az amish audiofileket?
 
Vagy a BBC ilyet is tud?

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



És erősen hat a hangmérnök lustaságára és a producer "az idő, pénz" elméletére.


 
Egy 2-3 mikrofonos felvétel és annak utómunkája kevesebb hangtechnikai munkával, így kisebb költséggel jár (elvileg), de a teljes projectet tekintve nincs nagy különbség, hiszen a zenekart, közreműködőket, szállítást, eszköz- és terembérletet ugyanúgy meg kell fizetni. Ellenben a szervezés több energiát igényel, mivel kevés alkalmas terem van, illetve a zajszintet is nagyságrendekkel csökkenteni kell.
 
A korábban említett Hamar Zsolttal és a Pannon Filharmonikusokkal a Pécsi Bazilikában készítettünk néhány hang- és televíziós felvételt az elmúlt 15 évben. Egyik alkalommal a soksávos közeli mikrofonozás mellett csak érdekességként rögzítettem 2 sávot távoli elhelyezéssel (a karmestertől kb 15 méterre, 3 m magasságban) is, erősen irányított Sennheiser puskamikrofonokkal (!). Gyakorlatilag használhatatlan volt a rengeteg zaj és utózengés miatt és bizonyos, hogy a magyar koncerthelyszínek 98 %-ánál ugyanez a helyzet.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Kérdésed után ott a válasz. Ez a technika csak nagyon ritkán alkalmazható, erősen műfaj- és helyszínfüggő.


 
És erősen hat a hangmérnök lustaságára és a producer "az idő, pénz" elméletére.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



„Ha egy hangmérnök nem tanulja meg (jól) a jó 2 csatornás felvételkészítés „művészetét”, akkor amikor 5.1 –re vált, sokkal egysíkúbb, unalmasabb mixeket fog készíteni, kvázi több „pan-potted” mono felvételt, PUSZTÁN TÖBB HANGSUGÁRZÓRA.”
 
Ezek pedig valóban össze-vissza és mindenhogy szólnak, csak éppen nem jól!
>


Na épp itt van az egyik megvalósíthatatlan feladat, ami már semennyire sem tud múlni a hangmérnök zsenialitásán sem. Hogyan keversz sok csatornára úgy, hogy egy nagy mozi egész nézőterén mindenhol 100%-osan működjön a dolog? Ez szerintem lehetetlen és a gyakorlat is igen jól megmutatja. Csak be kell ülni egy multiplex moziba egyszer középre, aztán különböző helyekre. A közép környéken ülők még élvezhetik a dolgot ha jól meg van csinálva. De ők vannak kisebbségben. Az összes többi helyen meg lehet, hogy sokkal jobban járnának, ha csak frontok szólnának, de valamilyen nem direkt sugárzó formában.
Évtizedek óta hasonló okokból nincs hangosított koncerteken még sztereó sem. De a sokcsatornás mozit persze le kell noymják a torkunkon hogy vásároljunk csak otthonra is ilyen technikát sok erősítővel, sok dobozzal stb. Sőt, lassan már mást nem is lehet kapni. A sztereó is évek óta haldoklik. Vagyis a multik részéről. Ők ezt szeretnék. A kisebb cégek még közelebb állnak a vásárlóik igényeinek tényleges kielégítéséhez, mint a marketinghez, ami leginkább a nem létező részben értelmetlen igények feltámasztásával foglalkozik.
Bocs, elkanyarodtam, de kikívánkozott.

Avatar
NJ_
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1515
Csatlakozott: 2009.09.13., vas. 20:13
Értékelés: 507

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: NJ_ »



És mi van a kevés mikrofonos helyszíni hangfelvételekkel, amikben jóformán nulla utómunka van, stúdiót alig láttak. Nekem jó pár esetben ezek nyújtották a legrealisztikusabb és főleg legtermészetesebb hangreprodukciót. Tér szempontból is.
Persze ez a módszer meg nem alkalmazható minden zenei stílusra.
És általában sokminden formán szólnak, de a legkevésbé "hifik".


Nem, nem...korábban ezekről is szóltam!
Amit írtam, az egy mai szemmel nézett összefoglalása a jó felvétel készítésnek, de nem kizárólagosan. Az első mono acetát, binaural, és korai stereo felvételeket pont a bennük kódolt ambience (környezeti) informácó tartalom tette naggyá, és az a szakértelem, ahogy a kvázi döglött akusztikájú termekben a korábban említett masking elvet és Hass-hatást alkalmazták és úm. kihasználták;
 
„A jól konstruált 2 csatornás felvételek környezeti információt (ambience information) kódolnak, amit ’kinyírhat’ a többcsatornás.
...
Alapvetően a mélység egy felvételben a visszhangzó arányának a növekedésével valósul meg a direkt hanghoz képest. De ez persze sokkal bonyolultabb eljárás. A binauralis halló készülékünk felelős nagyrészt a mélység észleléséért. A felvételeket készítő (rögzítő) hangmérnökök még a mono felvételek idején is foglalkoztak azzal, hogy számottevő mélység valósuljon meg. A mono felvételek idején sok (nagy)zenekari felvételre használt terem (akusztikailag) halottabb volt, mint a maiak. Miért tűnik mégis úgy, hogy a mono felvételkészítés és a halott (koncert)termek jól ’együttműködnek’? A válasznak köze van azon fent említett elvekhez, amik egymásra hatva működnek, azaz a maszkírozó elvhez (masking principle), és a Haas-hatáshoz.”
>
Basis, graham, ortofon, ikeda, fidelity research, koetsu, moon, klyne, lamm, m9500, levinson, CEC, lavry, weiss, sansui, nakamichi, furman, analysis plus silver

„Audio is filled with dangerous amateurs”
Tim de Paravicini & David Smith

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



És mi van a kevés mikrofonos helyszíni hangfelvételekkel, amikben jóformán nulla utómunka van, stúdiót alig láttak. Nekem jó pár esetben ezek nyújtották a legrealisztikusabb és főleg legtermészetesebb hangreprodukciót. Tér szempontból is. Persze ez a módszer meg nem alkalmazható minden zenei stílusra. És általában sokminden formán szólnak, de a legkevésbé "hifik".


 
Kérdésed után ott a válasz. Ez a technika csak nagyon ritkán alkalmazható, erősen műfaj- és helyszínfüggő.
 
Sajnálom, hogy néhányaknál a HiFi már szitokszó lett.

Avatar
NJ_
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1515
Csatlakozott: 2009.09.13., vas. 20:13
Értékelés: 507

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: NJ_ »



Így van. De kétfelé lehet választani ezt is. Az egyik, amikor úgy akar működni a dolog, hogy a zenei előadás jöjjön el hozzám. Ilyenből tapasztaltam már igen jót, ahogy meséltem is. Csakhogy nekem ehhez nem kellett sztereó sem, elég volt valahogy, valamiért egy mono felvétel is. Ez a tapasztalás váltott ki belőlem egy elég nagy fordulatot ahhoz képest amit korábban gondoltam erről a dologról.
A másik oldala ennek, amikor azt szeretné elérni a hangtechnika, hogy engem vigyen ki a szobából és helyezzen bele valamibe, ami tényleg olyan, mint annak az előadásnak a térbeli viselkedése, a helyszín teljes illúziója. Elhigyjem, hogy tényleg ott vagyok. Na ez a rész az, ami nem működik. Vagyis én még olyat nem hallottam. És valahogy egy lakószobában nehezen is tudom elképzelni, hogy tudna működni.
 
Az elvekkel, a stúdió gyakorlattal, a mi miért és hogyannal ami a hangfelvételezési technikákat érinti ha teljesen biztos nem is, de nagyrészt tisztában vagyok. De én most a gyakorlati tapasztalatokról beszéltem. Ami valahogy a hangmérnökök között is alig kerül szóba, minden amiket kitaláltak, az majd hogyan is fog működni ténylegesen egy zene hallgató lakásában, otthon a lakószobájában. És mi tud tényleg működni és mi mondjuk hogy alig, akármennyit is görcsölünk rajta, tudományokat építünk köré, másik oldalon a hifiben sok pénzt költünk rá stb.
Olyan ez a dolog részben, mint a multiplex mozik. Tegye fel őszintén a kezét az, aki tényleg elhitte már hogy tényleg ott van amit a film mutat. Persze kérdés eleve, hogy egy filmet néző számára is az kellene legyen a cél, hogy kerüljek bele a történésekbe, ott legyek a helyszínen? Vagy igazából csak egy külső szemlélője vagyok az eseményeknek? Útóbbi esetében mondhatni az egész sokcsatornás mozi hang dolog értelme is erősen megkérdőjelezhető.
Arról nem is beszélve, hogy az egész felhajtás a moziban is jóformán csak a nézőtér egy igen szűk területén működik úgy ahogy működik. Az összes többi helyen a nézők csak innen-onnan hangfoszlányokat kapnak egységes térillúzió, vagy valami olyasmi helyett.


Igen ha ezzel, ezekkel kezded, akkor (sokkal) jobban érthető lett volna már korábban is, hogy pontosan milyen szemszögből nézed a felvetett dolgokat. Ezek zömével egyet is tudok érteni. És azért, mert sajnos itt jön a képbe az, amit kábé ¾ évvel korábban valamelyik topicban, valamilyen hozzászólás kapcsán mondtam egy népszerű görög audiophile társulatot bemutató youtube video margóján. Tulajdonképpen nem én mondtam, csak megerősítettem a főszereplő, tkp. a club megbízott ’elnökének’ szavait; amikor megkérdezte a kérdező, hogy ti, maguk őrültek e, hogy ennyi pénzt beleölnek tkp. a ZENE hallgatásába??
Válasz:
 
„Nem, nem gondolom, hogy őrültebbek lennénk mint a Merci, Lambo vagy Maserati tulajok, ékszer vagy műalkotás gyűjtők…De tudod mit? Annyit mondok, gyere el hozzám, csak ülj le, és hallgasd az említett ZENÉT. Hallgasd az 1940-es és 50-es évek nagyszerű felvételeit a rendszeremen és érzeni fogod azt a különleges atmoszférát, azt a határtalan emóciót, az erőt és a szenvedélyt amit a felvételek komplexen magukban hordoznak, és ami az élő előadáson is komplexen magával ragad. És tudod még mit mondok? Ezek a rendszerek és hangsugárzók nem azt ’éreztetik’ hogy kvázi eltűnnek a szobából, hanem ENGEM TŰNTETNEK EL ONNAN.”

 
És tudomásul kell venni, nem minden felvétel, és nem minden rendszer képes erre, akármennyire is hifistázzuk le egymást, és mondunk bármennyi szamárságot…a lényegen nem változtat. Néhol EZT a KELLŐEN mély és dimenzionált, környezeti körülvevő információkkal ’fűszerezett’ ATMOSZFÉRÁT hallani illetve érzeni tudjuk, de a legtöbb esetben sajnos nem. Sok idő, tapasztalat, rendszerfejlesztési igyekezet, és igen a legtöbb esetben pénz (vagy igen nagy szerencse), amíg odaérünk, hogy ezt megtapasztaljuk.
 
A legtöbb multichannel és multimikrofonos technikáról is elmondtam a véleményem korábban, csak ismételni tudom. És mondom ezt annak ellenére, hogy igen, a JÓ multichannel felvételek márpedig képesek érezhetően természetesebb ’soundfield’-et (nem tudom magyarabbul mondani) kialakítani mint a JÓ 2 csatornás felvételek…csakhát AZT IS nehéz jól megcsinálni…és az nem tudja jól megcsinálni, aki nem tanulta meg jól az ’old-fashioned’ 2 csatornás felvételkészítés igazi ’művészetét’;
 
„Ha egy hangmérnök nem tanulja meg (jól) a jó 2 csatornás felvételkészítés „művészetét”, akkor amikor 5.1 –re vált, sokkal egysíkúbb, unalmasabb mixeket fog készíteni, kvázi több „pan-potted” mono felvételt, PUSZTÁN TÖBB HANGSUGÁRZÓRA.”
 
Ezek pedig valóban össze-vissza és mindenhogy szólnak, csak éppen nem jól!
>
Basis, graham, ortofon, ikeda, fidelity research, koetsu, moon, klyne, lamm, m9500, levinson, CEC, lavry, weiss, sansui, nakamichi, furman, analysis plus silver

„Audio is filled with dangerous amateurs”
Tim de Paravicini & David Smith

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Amikor a ’recording', a 'mastering' és a 'mixing’ a lehető LEGJOBB mikrofonozási technikákat, szoba akusztikát és a legmagasabb felbontású technológiát használja, te, mi, mint HALLGATÓ HIFISTÁK képesek leszünk feltámasztani az oly sokszor hiányzó mélységet a felvételeinkben. Egyébként nem, és 'beköszönt' az irrealizmus;


 
És mi van a kevés mikrofonos helyszíni hangfelvételekkel, amikben jóformán nulla utómunka van, stúdiót alig láttak. Nekem jó pár esetben ezek nyújtották a legrealisztikusabb és főleg legtermészetesebb hangreprodukciót. Tér szempontból is.
Persze ez a módszer meg nem alkalmazható minden zenei stílusra.
És általában sokminden formán szólnak, de a legkevésbé "hifik".

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »


Lassan az off-ot is szét off-oljuk.
Úgyhogy javaslom adjuk vissza az első off témának a topikot.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Engem továbbra is erősen érdekelne, hogy hallgatói szemszögből szerinted mi is a zene maga, illetve mennyire lehet lecsupaszítani a technikai sallangoktól és ami marad, ahhoz miért szükséges komolyabb HiFi berendezés.


Hogy mi a zene nekem? Ami személy szerint rám hat amikor zenét hallgatok. Azokat a dolgokat meg sehova máshova nem tudom visszavezetni, csak a zene tartalmi összetevőihez, mint dallam, harmónia, ritmika, dinamika és hasonlók összessége is, de külön-külön is.
És valahogy példáéul a teret, de más hasonló dolgokat sem tudok erre a szintre sorolni. Kellenek és jók, ha jól vannak megcsinálva, de ha meg nem, többet ártanak mint használnak.
Valahogy így vagyok a mozi hanggal is, és jó pár dologgal, ami tudom sok hifiző szemében (fülében) érték.
A mondat második felére nehéz lenne válaszolnom, mert igazából a kérdést sem tudom így hová tenni. De szerintem vannak bőven olyan hifi rendszer jellemzők, amik nem csak az itt és hifis körökben olyan sokat emlegetett "jobb lett a tere, ilyen a basszusa, magasa" stb. jellegű dolgokon módosíthatnak, hanem a tényleg alapvető zenei összetevőkön is, mint dinamika, főleg annak időben való működése, harmónia, összhangzat stb.
Ha egyszer összetalálkozunk majd beszélgetünk róla pár órát.
Esetleg gyakorlati bemutatókkal összekötve mindkét részről.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



ZZ, nem lehet, hogy Benned már kialakult valamiféle belső blokk a beleéléssel kapcsolatban?



Azért elég jól szokott az működni bizonyos esetekben hidd el.
De lehet, hogy öregszem és az újabb világ újabb csodái felé már kevésbé vagyok megértő és tőbb művileg kreált, de felületes dolgot látok bennük, mint valódi értéket.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Tegye fel őszintén a kezét az, aki tényleg elhitte már hogy tényleg ott van amit a film mutat. Persze kérdés eleve, hogy egy filmet néző számára is az kellene legyen a cél, hogy kerüljek bele a történésekbe, ott legyek a helyszínen? Vagy igazából csak egy külső szemlélője vagyok az eseményeknek? Útóbbi esetében mondhatni az egész sokcsatornás mozi hang dolog értelme is erősen megkérdőjelezhető.


 
A sokcsatornás filmhang engem sem izgat. No nem azért, mert nem működik, hanem mert nem nézek olyan filmeket, amikben funkciója lehetne. Viszont - ha éppen oda tudok figyelni - rendszeresen előfordul velem, hogy a cselekmény helyszínén érzem magam, akárcsak muzsika hallgatása közben is magam előtt látom a zenekart. ZZ, nem lehet, hogy Benned már kialakult valamiféle belső blokk a beleéléssel kapcsolatban?

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Vannak JÓ FELVÉTELEK, kellő mélységgel és dimenzióval, JELENLÉTÉRZETTEL, …
és van a TÖBBI…


Így van. De kétfelé lehet választani ezt is. Az egyik, amikor úgy akar működni a dolog, hogy a zenei előadás jöjjön el hozzám. Ilyenből tapasztaltam már igen jót, ahogy meséltem is. Csakhogy nekem ehhez nem kellett sztereó sem, elég volt valahogy, valamiért egy mono felvétel is. Ez a tapasztalás váltott ki belőlem egy elég nagy fordulatot ahhoz képest amit korábban gondoltam erről a dologról.
A másik oldala ennek, amikor azt szeretné elérni a hangtechnika, hogy engem vigyen ki a szobából és helyezzen bele valamibe, ami tényleg olyan, mint annak az előadásnak a térbeli viselkedése, a helyszín teljes illúziója. Elhigyjem, hogy tényleg ott vagyok. Na ez a rész az, ami nem működik. Vagyis én még olyat nem hallottam. És valahogy egy lakószobában nehezen is tudom elképzelni, hogy tudna működni.
 
Az elvekkel, a stúdió gyakorlattal, a mi miért és hogyannal ami a hangfelvételezési technikákat érinti ha teljesen biztos nem is, de nagyrészt tisztában vagyok. De én most a gyakorlati tapasztalatokról beszéltem. Ami valahogy a hangmérnökök között is alig kerül szóba, minden amiket kitaláltak, az majd hogyan is fog működni ténylegesen egy zene hallgató lakásában, otthon a lakószobájában. És mi tud tényleg működni és mi mondjuk hogy alig, akármennyit is görcsölünk rajta, tudományokat építünk köré, másik oldalon a hifiben sok pénzt költünk rá stb.
Olyan ez a dolog részben, mint a multiplex mozik. Tegye fel őszintén a kezét az, aki tényleg elhitte már hogy tényleg ott van amit a film mutat. Persze kérdés eleve, hogy egy filmet néző számára is az kellene legyen a cél, hogy kerüljek bele a történésekbe, ott legyek a helyszínen? Vagy igazából csak egy külső szemlélője vagyok az eseményeknek? Útóbbi esetében mondhatni az egész sokcsatornás mozi hang dolog értelme is erősen megkérdőjelezhető.
Arról nem is beszélve, hogy az egész felhajtás a moziban is jóformán csak a nézőtér egy igen szűk területén működik úgy ahogy működik. Az összes többi helyen a nézők csak innen-onnan hangfoszlányokat kapnak egységes térillúzió, vagy valami olyasmi helyett.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15208
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



Természetesen a módszereket, a miérteket én is ismerem. Tudod hogy van némi közöm nekem is a hangfelvételkészítés mesterséghez. Én csak azt szerettem volna elmondani, hogy ez az egész valahogy számomra mégsem működik a legtöbbször az olyan felvételek esetében sem, amit aztán már nagyon a sztereó térért készítettek és ezzel szemben egy esetben mégis tudott működni valamiért egy régi mono felvételen. De ott sem a tér, csak a jelenlétérzet. Nem a zenei előadás terébe kerültem, hanem a szobába költözött be az előadás.


 
Persze, no problem. Szerintem a térhatás értéktelennek gondolása pozitív élmények hiánya miatt lehet néhányaknál. Kevés zenehallgató szoba és rendszer alkalmas a felvételen jelen lévő hangtér teljes értékű visszaadására. Ha az ember nem evett még igazán jó krumplis tésztát, biztosan nem lesz a kedvence, de még utána sem garantált. De hogy konkrétabb legyek, pl. Mike Oldfield korai, kísérletezős lemezein lehet találkozni a térhatás kreatív használatával, én legalábbis akkoriban tettem magamévá e szempontot.
 
Engem továbbra is erősen érdekelne, hogy hallgatói szemszögből szerinted mi is a zene maga, illetve mennyire lehet lecsupaszítani a technikai sallangoktól és ami marad, ahhoz miért szükséges komolyabb HiFi berendezés.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Dacos vagy. Iménti kijelentéseimet kiegészítve a 3D térhez vegyük hozzá 4. dimenzióként az időt, akkor a térábrázolás máris kiterjesztett jelentést kap talán Nálad is. A hangtér kialakítása nem csak annyiból áll, hogy mi szóljon oldalról, vagy középről. Pontosan a jelenlétérzet az egyik legfőbb eszköz a keverést végző szaki kezében és ezt nem csak digitális ákombákomokkal tudjuk módosítani, hanem pl. a mikrofonozással is (így talán kevésbé elrettentő a minimaltechnics hifisták számára).


 
Természetesen a módszereket, a miérteket én is ismerem. Tudod hogy van némi közöm nekem is a hangfelvételkészítés mesterséghez. Én csak azt szerettem volna elmondani, hogy ez az egész valahogy számomra mégsem működik a legtöbbször az olyan felvételek esetében sem, amit aztán már nagyon a sztereó térért készítettek és ezzel szemben egy esetben mégis tudott működni valamiért egy régi mono felvételen. De ott sem a tér, csak a jelenlétérzet. Nem a zenei előadás terébe kerültem, hanem a szobába költözött be az előadás.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: zz7 »



gondolkodik.gif
Ha jól emlékszem, onnan indultunk, hogy a tér nem része a zenének, és ezzel kapcsolatban jöttek mindenféle hivatkozások.
De könyörgöm, akkor a "jelenlétérzet", meg a "testesség", stb. még kevésbé része a zenének, mert ezeknek aztán tényleg nyoma sincs sem a kottában, sem a partitúrában. És sokkal inkább Hi-Fi-s fogalmak, mint a tér, amit a karmester is, a zenekar is érzékel, még a "jelenlétérzet" fogalmával egyik sem tudna mit kezdeni.
Hogy is van ez?
 
 
.


 
Úgy van, hogy én egy szóval sem állítottam sehol, hogy a jelenlétérzet a zene jellemzőihez tartozna.
Meséltem Fapacinak egy esetről, de nem állítottam semmit ez ügyben, hogy ezt már a zene jellemzőihez sorolnám.
Fontos és jó ha van, de ez sem a zene alapelemeihez tartozik természetesen. A térről sem állítottam sehol, hogy nem kell, vagy nem lenne jó. Ott is csak azt kifogásoltam, hogy egyszer a zene elemeihez lett sorolva.
Érthető így már?

Avatar
NJ_
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1515
Csatlakozott: 2009.09.13., vas. 20:13
Értékelés: 507

Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok

Hozzászólás Szerző: NJ_ »



Alapból nem az volt a kérdés itt most hogyan kell sztereó mixet készíteni és ki mit tud róla, hanem az, hogy a térinformáció mennyiben tartozik a zene jellemzői közé élőben és hangfelvételen, vagy mennyire inkább valami más.
Amúgy részemről igen, készítettem 2 csatornás felvételt (5+1-est nem) és vettem részt hangfelvételeken és tanultam pszichoakusztikát, a Haas hatásról is hallottam.


Amúgy részemről igen, készítettem 2 csatornás felvételt (5+1-est nem) és vettem részt hangfelvételeken és tanultam pszichoakusztikát, a Haas hatásról is hallottam.

 
Akkor viszont abszolút nem értem az egész eddigi, hogy is mondjam, én már (itt a fórumon) derekasan megkaptam, úgyhogy bátran használom és továbbadom a ’csomagot’, 'hablatyot'! Ahogy fapaci írta, és ez a történet eleje és vége:
 
„A hangtér 3 dimenziós, mélysége is van, ahonnan már csak egy lépés a jelenlétérzet. Kijelentéseimet kiegészítve a 3D térhez vegyük hozzá 4. dimenzióként az időt, akkor a térábrázolás máris kiterjesztett jelentést kap talán Nálad is. A hangtér kialakítása nem csak annyiból áll, hogy mi szóljon oldalról, vagy középről. Pontosan a jelenlétérzet az egyik legfőbb eszköz a keverést végző szaki kezében és ezt nem csak digitális ákombákomokkal tudjuk módosítani, hanem pl. a MIKROFONOZÁSSAL is (így talán kevésbé elrettentő a minimaltechnics hifisták számára).”
 

A (tér)mélység a legelső és legfőbb kárvallottja egy kisfelbontású technológia használatának. Azon helytelenül használt vagy túlzásba vitt műszaki gyakorlatok közül néhány, ami hozzájárulHAT egy unalmasan lapos, mélység nélkül felvett (hang)képhez: többsávos és multimikrofonos technikák, kicsi/’halott’ felvétel rögzítő stúdiók, alacsony felbontással felvett média, amplitudo kompresszió, dithering helytelen használata, halmozott digitális feldolgozás és kis felbontású digitális feldolgozás (egyszeres pontosságú EQ szemben a dupla vagy magasabb precizitású kiegyenlítőkkel). Amikor a ’recording', a 'mastering' és a 'mixing’ a lehető LEGJOBB mikrofonozási technikákat, szoba akusztikát és a legmagasabb felbontású technológiát használja, te, mi, mint HALLGATÓ HIFISTÁK képesek leszünk feltámasztani az oly sokszor hiányzó mélységet a felvételeinkben. Egyébként nem, és 'beköszönt' az irrealizmus;
 
És így nyernek abszolút értelmet az (alábbi) gondolataid:
 
„Épp ezért hoztam fel ezt az esetemet, mert hallottam már annyi teres hifi hangzást, rendszert, felvételeket, amik mégsem tudták elhitetni velem 2 percig sem, hogy ott lennék a helyszínen, vagy itt lenne a zenész a szobámban. Voltak mindenféle hangok innen meg onnan, hosszú lecsengések stb., mégsem. Ez a mono felvétel meg maga volt az életszerűség. Nem vitt el sehová, semmilyen jazz klubba, hanem oda költözött elém az előadás a szobába és elhitette hogy ott nekem zenélnek. Tér szempontból jóformán alig volt valamivel többje némi mélységérzetnél. De mégis meglepő jelenlétérzete volt ott, akkor, azon a rendszeren egy átlagos nappali szobában kicsi akusztikai kezeléssel, kevés bútorral. Én úgy gondolom a testességnek (nem a hifis basszusnak), a dinamikának, arányosságnak és a folyamatosságnak volt több szerepe ebben az egészben, mint bármiféle valós, vagy csinált 3 dimenziós térnek lett volna ezek helyett. És persze nem úgy mint sok helyen, ahol nagy tereket hallani, közben meg a zene is szétmegy, itt a zene egységesen egyben maradt.”
 
Vannak JÓ FELVÉTELEK, kellő mélységgel és dimenzióval, JELENLÉTÉRZETTEL, …
és van a TÖBBI…
>
Basis, graham, ortofon, ikeda, fidelity research, koetsu, moon, klyne, lamm, m9500, levinson, CEC, lavry, weiss, sansui, nakamichi, furman, analysis plus silver

„Audio is filled with dangerous amateurs”
Tim de Paravicini & David Smith

Válasz küldése

Vissza: “Pro Audio”