Csak annyit tudok írni ezzel kapcsolatban, hogy az általam hallott legjobb fejhallgatós láncok egyikében se volt EQ. (Megfordítva, még nem hallottam olyan láncot, ami elképesztően szólt és lett volna benne EQ, ugyanakkor lehet simán megtréfálna valaki, ha ezt nem említené, valahol ez a szerves részét képezi az egésznek, pl. a Genelec hangfalak, de ott se úgy adják ezt, hogy jó, akkor nem kell korrigálnod a szobát...)
A sajátomban egy-két fejhallgatóval (amihez vannak ilyen görbék, amikből 3-4-et próbáltam, és hát vannak közöttük nem működők, az imént linkelt oratory1990 a jobbak közé sorolom...) hallok ilyen-olyan frekvenciamenetet érintő hibákat, amit úgymond kiegyensúlyozottá (ugyanakkor közönségessé, "semmilyenné") tesz. Aztán pár nap múlva kikapcsoltam és annyival "felszabadultabbnak" tűnt a hangzás, hogy többet nem tettem vissza.
Ha a frekvenciamenetben megtalálható színezések nem zavaróak (nem bántó, nem agresszíven mosott stb.) akkor tolerálható, meg tulajdonképpen mégiscsak azért vesz meg egy adott típust a hallgató, mert azt a karaktert szeretné hallgatni, nem azért, hogy megváltoztassa egy másikra.
Ezt úgy lehet legjobban csinálni hogy az ember kísérletezik és rájön, mi az saját maga által megkreált, lehetőleg minimális EQ, ami még egészséges. Ha azt hallgatja, amit valaki más kimért (csomó minden más változóval), az vagy jó lesz neki, vagy nem, de semmiképp nem egyenértékű egy olyannal, amit egy adott rendszer és hallgató formál meg (ha tudja, mit csinál). A hangmérnököknek van egy adott szobában egy adott szintű hangfalas referencia rendszere, így ahhoz képesek korrigálni a fejhallgatót (a hallásukkal, nem csak méricskélnek)
Persze "korrigálni" a láncban sokkal jobban lehet, csak ugye nincs ingyen, mint a másik. Az általános igazság (egyesek szerint) itt is igaz: "you get what you pay for".
Az egyetlen fejhallgató, ahol számomra ez viszonylag jól működött az SR-X Mk3, egy mesterien kimunkált stúdió monitor, csak a frekvenciamenete limitált, a magashoz hozzá lehet szokni füllel, a mélyeit kellett feljebb húzni (napokig kísérleteztem vele, míg rájöttem, hogy nagyjából hogyan kéne formálni a - még mindig darabosan formált - görbét, hogy kiegyenlítettebb legyen). Aztán találtam egyet, amin más volt a fülpárna, meg erősítőkkel is variáltam, jobb lett a mély, egyből újfent likvidáltam az EQ-t.
Lehet ez csak Stax sajátosság, de amit még észrevettem, hogy ezek a fejhallgatók adott hangerőn kelnek életre, és amikor az EQ bent van, akkor egyes hangerőkön mintha jobban stimmelne az egyezés, mint másokon.
Tehát kb. hallgatási hangerőtől függően kellene külön tervezni az EQ-t, hogy az nekem tényleg jó legyen...