Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Sztereó erősitők
Sztereó erősitők
Azért jól elvagytok......hogy nem unjátok még?
Van itt má' minden, Sabin képlet... Az élet, a Világmindenség meg Minden
CD: Musical Fidelity A3; Erősítő: Jadis DA30; Hangfal: Jadis Orchestra; Hálózati kábel: Nordost Vishnu, vdH Mainstream; IC: vdH M.C. Silver IT 65 G; Hangfalkábel: vdH Inspiration; DVD: Cambridge Audio DV-57;Hangszer: Trevor J. James Privilege fuvola:)
Sztereó erősitők
...A tapsos példádba pedig azért kötöttem bele, mert valóban lehetséges, hogy van benne magas freki, viszont a nagyrészét a hangnyomásodnak alacsonyabb frekvenciás hangok teszik ki és amikor a visszhangot hallod, akkor ezek a hangok verődnek vissza, így a példád rossz!
Akkor mivel magyarázod a "csörgővisszhang" létrejöttét?
Sztereó erősitők
... Azt szerintem mindenki elfogadja, hogy az interferencia során egy tiszta szinuszhullámból csak magasabb hangú hullám jöhet létre...
Hogyan?
Sztereó erősitők
Azért jól elvagytok...
...hogy nem unjátok még?
Sztereó erősitők
Mit számít, ha elvileg van 19 kHz-en visszhang mondjuk az üvegablakon, ha a hatása nem érzékelhető?
Mert van! Az más kérdés, hogy ez mennyire hallható és mennyire befolyásolja a zenét. De vannak a hifiben más dolgok is, amik elméletileg vannak - igaz egész kis mértékben - és mégis hatással vannak az összhangzásra.
Na a dolog onnan indult, hogy Bigi szerint otthon nem is tudod kipróbálni, hogy hallasz-e 19 kHz-es hangot mert a hangok "öxxe vixxa" verődnek.
Ez a gyakorlatban egyszerűen nem igaz több okból. Azt szerintem mindenki elfogadja, hogy az interferencia során egy tiszta szinuszhullámból csak magasabb hangú hullám jöhet létre.
a másik gyakorlati ok, hogy 19 kHz-en egy lakószobában, normál hangerőn nem produkálsz visszhangot.
A Sabin képletben használatos hangelnyelő értéket téglára hírtelen csak 125 Hz-re és 4 kHz-re találtam meg. Az előbbi 0,02 az utóbbi 0,07, ami több mint háromszoros különbség. Sajnos nem találtam meg a 19 kHz-es értéket, de ha egyenletes tendenciát feltételezel, akkor látod, hogy nagyságrendekkel nagyobb a hangelnyelő képessége a falnak olyan magas frekvencián!
gordon314.fw.hu
Sztereó erősitők
Mit számít, ha elvileg van 19 kHz-en visszhang mondjuk az üvegablakon, ha a hatása nem érzékelhető?
Mert van! Az más kérdés, hogy ez mennyire hallható és mennyire befolyásolja a zenét. De vannak a hifiben más dolgok is, amik elméletileg vannak - igaz egész kis mértékben - és mégis hatással vannak az összhangzásra.
A csúcson lenni magányos dolog - de legalább nincs tömeg. Vini 'Big Daddy' Bergeman (1951-2017)
Sztereó erősitők
Lacy, megelőztél.
Az igaz, hogy a szoba akusztikáját erősen befolyásolja minden visszaverődés. Az első hsz-omban csupán azt kívántam jelezni, hogy a magas hangok is visszaverődnek (mértékük természetesen más, mint a mélyeké), és az ezáltal létrejött hullámoknak ilyenkor nem a frekvenciájuk, hanem az amplitudójuk változik. Igaz ez mély és magas hangokra egyaránt. Az már más kérdés, hogy a különböző frekvenciák visszaverődött hullámának az amplitudója mekkora.
Még mindig nem érted! Egyáltalán nem mindegy az amplitudó, mert az határozza meg a hangnyomás értékét, magyarán, hogy milyen hangos.
Mit számít, ha elvileg van 19 kHz-en visszhang mondjuk az üvegablakon, ha a hatása nem érzékelhető?
Vegyél el egy hangnyomásmérőt meg egy tesztlemezt, aztán mérd meg a hangsugárzód hangnyomását 1 méterről, majd 3-ról. Tedd meg ugyanezt a basszus tartományban és a középtartományban. Aztán hasonlítsad össze, hogy mekkora a különbség 1 és 3 méteren mért értékek között.
Sztereó erősitők
Lacy, megelőztél.
Az igaz, hogy a szoba akusztikáját erősen befolyásolja minden visszaverődés. Az első hsz-omban csupán azt kívántam jelezni, hogy a magas hangok is visszaverődnek (mértékük természetesen más, mint a mélyeké), és az ezáltal létrejött hullámoknak ilyenkor nem a frekvenciájuk, hanem az amplitudójuk változik. Igaz ez mély és magas hangokra egyaránt. Az már más kérdés, hogy a különböző frekvenciák visszaverődött hullámának az amplitudója mekkora.
Még mindig nem érted! Egyáltalán nem mindegy az amplitudó, mert az határozza meg a hangnyomás értékét, magyarán, hogy milyen hangos.
Mit számít, ha elvileg van 19 kHz-en visszhang mondjuk az üvegablakon, ha a hatása nem érzékelhető?
Vegyél el egy hangnyomásmérőt meg egy tesztlemezt, aztán mérd meg a hangsugárzód hangnyomását 1 méterről, majd 3-ról. Tedd meg ugyanezt a basszus tartományban és a középtartományban. Aztán hasonlítsad össze, hogy mekkora a különbség 1 és 3 méteren mért értékek között.
gordon314.fw.hu
Sztereó erősitők
Lacy, megelőztél.
Az igaz, hogy a szoba akusztikáját erősen befolyásolja minden visszaverődés. Az első hsz-omban csupán azt kívántam jelezni, hogy a magas hangok is visszaverődnek (mértékük természetesen más, mint a mélyeké), és az ezáltal létrejött hullámoknak ilyenkor nem a frekvenciájuk, hanem az amplitudójuk változik. Igaz ez mély és magas hangokra egyaránt. Az már más kérdés, hogy a különböző frekvenciák visszaverődött hullámának az amplitudója mekkora.
OFFTOPIC:
A riasztónál a kibocsájtott jelet egy másik fejjel veszi állandóan, és összehasonlítja. Ezért volt/van. hogy az UH-os riasztóknak élesedési ideje (05-1 perc) volt. Emlékezetem szerint a visszavert jelet érzékelve riaszt, de nem azért, mert a "tárgy" elnyeli (najó, részben), hanem mert a "tárgy" miatt a visszaverődés megváltozik - kioltás, amplitudó növekedés/csökkenés jön létre. Ezeknél az érzékelőknél az ablakokat sem lehetett nyitva hagyni, mivel egy légáramlat is riasztást válthatott ki.
A csúcson lenni magányos dolog - de legalább nincs tömeg. Vini 'Big Daddy' Bergeman (1951-2017)
Sztereó erősitők
Na ez jó...
OFF lesz, de..
Az ultrahangos riasztók azok TERMÉSZETESEN a visszaverődés elvén működnek.
Itt a lényeg az, hogy egy adott térben az adó és a vevő állandó "kapcsolatban" van egymással...
Off
szóval külön van egy adó és egy vevő? Szóval NEM úgy működik, hogy az adó sugároz ultrahangot, majd az ugyanoda visszaérkező visszhangot érzékeli? Ugye jól követlek?
Mert ha úgy működik, hogy van egy adó és egy vevő, az adó ad a vevő pedig fogadja és ha bekerül közé valami, akkor annak a hangelnyelése(!) miatt a kapcsolat megváltozik, akkor ez nem visszhang elvén működik még akkor sem, ha te vagy a riasztószerelő!
Ugye jól értem? Bemegy a betörő és a vevő eddig x értékű hangnyomást mért az ultrahang frekvenciáján, de a betörő elnyeli (nem verődik vissza róla) és ezért kisebb a hangnyomás?!
Egyébként meg had döntsem el én, hogy mihez szólok hozzá és miről mondom el, hogy én mit gondolok hogyan működik!
Ha valaki tudja, hogy másképpen vagy tudja, hogy nem logikus a feltételezésem, az nyugodtan cáfoljon meg, ahogyan te is próbáltál
gordon314.fw.hu
Sztereó erősitők
És pl. az ultrahangos riasztók, távolságmérők is föleg folyadékokban, szilárd testekben működnek....
már melyikre gondolsz, az amelyik az üveg törésének ultrahangját érzékeli és arra riaszt?
Ultrahangos távolságmérőt részletesen nem ismerem.
Na ez jó...
OFF lesz, de..
Az ultrahangos riasztók azok TERMÉSZETESEN a visszaverődés elvén működnek.
Itt a lényeg az, hogy egy adott térben az adó és a vevő állandó "kapcsolatban" van egymással, és ha a közéjük, illetve a térbe kerül más test, ami még mozog is, az megváltoztatja a visszaverődés addigi értékét, és erre riaszt.
Amiről Te kezdtél beszélni, az messzemenőleg dilettantizmust sugároz, mert az üvegtörés érzékelőknek a normál hallható!!! hangját érzékeli egy mikrofonos szenzor, de ennek annyi köze van az ulrahanghoz, hogy ez is freki meg az is freki :kiraly:
A távolságmérőt sem ismered, de mégis egy fél oldalban elmagyarázod, szerinted hogy működik.
Spec azt én sem ismerem, de nem is fogok itt szakdogát írni belőle
Jobb lett volna, ha ezeket a témákat kihagyod...
(és mielött rettenetesen elkezdesz válaszolni, azt leszögezhetjük, hogy a riasztókhoz én értek jobban? )
Sztereó erősitők
az egésznek a lényege siklik el ezért menjünk vissza a kályhához!
Egy szoba akusztikáját erősen befolyásolják a visszaverődő hanghullámok. A hangforrásból kiindul a hang, az nekiütközik a falaknak, padlónak, plafonnak és onnan visszaverődik, de a visszaverődés már valamivel gyengébb energiájú hanghullám. A mély hangoknál egy lakásban nem sokat tudsz tenni, mert a falak, plafon, padló elnyelő, csillapítő képessége nagyon kicsi, így a visszaverődő hanghullám is az eredeti hanghullámmal közel azonos energiájú (legalábbis egy nagyságrendben van vele). Aztán az a visszaverődés találkozik egy másik fallal és így folytatódik, amíg vagy ki nem oltódik az interferenciák során, vagy a visszaverődések energiavesztése miatt el nem nyelődik teljesen.
Minél magasabb a hanghullám frekvenciája annál nagyobb az elnyelődés. Próbáld ki, hogy a hangsugáródat letakarod egy pléddel, vagy akár egy vastagabb függönnyen szépen elvesznek a magasak, mert azok energiáját elnyeli a pléd. A mélyek könnyedén átjutnak. Még hétköznapibb, ha a távolban van egy jó hangos koncert és ahogy távolodsz a mélyeket, a dübörgést még szépen hallod, de a magas majd a középhangokat már nem.
Hogy a helyzetet még bonyolítsuk a rezgést közvetítő közegnek, esetünkben a levegőnek magának is van elnyelése.
gordon314.fw.hu
Sztereó erősitők
Arra még mindig nem válaszoltál, hogyha egy audio rendszer is csak ipari termék, akkor miért is hallgatsz MF X-150-et? Mondjuk például a pont olyan (sőt, egyértelműen jobb!) közismert technikai paraméterekkel rendelkező Teac erősítővel szemben, ami töredék árú, tehát az MF egy túlárazott woodoo, nem?
he?
azert meg van ott par olyan parameter es elteres, amit MERNOKOK terveztek es nem muveszek. valamilyen szint felett barmilyen szellemi termek lehet muveszet, de ha egy ilyen nyakot muveszetnek nevezunk, akkor pl egy mai monitorvezerlo mi (vagy akarmelyik alkatresz a szamitogepbol)? pedig a videokartyamat nem neveznem muveszeti alkotasnak.
egyebkent nem hagyhatnank abba? en annyit mondtam az elejen, hogy nekem ennyiert nem kellene ilyen. ha van olyan aki ki ad erte ennyit, egeszsegere. nem a hangjat kritizaltam, de tobbszor nem ismetlem magamat.
Sztereó erősitők
És pl. az ultrahangos riasztók, távolságmérők is föleg folyadékokban, szilárd testekben működnek....
már melyikre gondolsz, az amelyik az üveg törésének ultrahangját érzékeli és arra riaszt?
Ultrahangos távolságmérőt részletesen nem ismerem. Gondolom gondolom nagy energiájú unltrahangot bocsájt ki és nagy érzékenységű mikrofonnal mérik a visszaverődést és amennyire tudom ezek is kis távolságokon működnek.
Arra tippelek, hogy azért használnak ultrahangot, mert a nem hallható nagyerejű hang nem zavarja a felhasználót és azt is gondolom, hogy a visszaverődő ultrahang hangnyomása legalább egy, de inkább két nagyságrendel kisebb, mint a kibocsájtott hangé.
Ez azért más mint egy szobában hallgatási hangerőn megszólaltatni 19 kHz-et!
gordon314.fw.hu
- Declan.Delfino
- Kezdő Fórumlakó
- Hozzászólások: 291
- Csatlakozott: 2006.02.17., pén. 17:20
- Értékelés: 0
Sztereó erősitők
Beszélgessünk inkább erősítőkről!
Az Etalon erősítőkről tud nekem vki felvilágosítást adni. Hallott már vki ilyen erősítőket?
Előre is köszönöm
Sztereó erősitők
És pl. az ultrahangos riasztók, távolságmérők is föleg folyadékokban, szilárd testekben működnek....
A csúcson lenni magányos dolog - de legalább nincs tömeg. Vini 'Big Daddy' Bergeman (1951-2017)
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10353
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Sztereó erősitők
Az ultrahang készülékek leginkább folyadékokban, szilárd testekben működnek és nem levegőben és pont azért kell az orvosnak a ragacsos zselét a beteg és a készülék közé kennie.
Amúgy levegőben is van nagyon kis energiájú a denevérrél például, de hát pont azért van az, hogy a denevér az ultrahanggal, csak nagyon kis távolságra érzékel.
Képzeld el, ha egy denevér berepül a barlangba és az ultrahang nagyon jól verődne vissza a falakroól, akkor a többszörös visszhangból mit "látna" szerencsétlen állat?
Te Gordon! Gyanítom, hogy most már csak poénkodsz. Ebben az esetben minden rendben. De ha nem...
Sztereó erősitők
ha lenne is visszhangja egy 19 kHz-es hanghullámnak, az interferencia akkor is csak magasabb frekvenciájú hangjullám lehet
Mivelhogy van visszaverődés, mi van akkkor, ha a fáziseltérés a visszaverődés miatt 90/180/270/360 fok? ITT olvastam:
"Ha a fáziskülönbségük kisebb 90 foknál vagy nagyobb 270 foknál: erősítés; 90 és 270 fok közötti eltérés esetén: gyengítés lép fel; a pontosan 180 fok fáziskülönbség pedig teljes kioltáshoz vezet..."
Mindezt ultrahang-analízisre írták, ami szvsz magasabb freki, mint 19kHz (bár a sávszél.-ét 16kHz-től veszik néhol). Ha nem lenne visszaverődés, hogyan működnének az ultrahang vizsgálókészülékek?
Az ultrahang készülékek leginkább folyadékokban, szilárd testekben működnek és nem levegőben és pont azért kell az orvosnak a ragacsos zselét a beteg és a készülék közé kennie.
Amúgy levegőben is van nagyon kis energiájú a denevérrél például, de hát pont azért van az, hogy a denevér az ultrahanggal, csak nagyon kis távolságra érzékel.
Képzeld el, ha egy denevér berepül a barlangba és az ultrahang nagyon jól verődne vissza a falakroól, akkor a többszörös visszhangból mit "látna" szerencsétlen állat?
gordon314.fw.hu
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10353
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Sztereó erősitők
Szívesen értekezek hangtani kérdésekben, de nem itt. Ha van rá igény többek részéről is, nyissunk neki új topicot! Lenne mit rendbetenni néhányak fejében és talán mindennyiunk épülésére szolgálna, azt hiszem.
Sztereó erősitők
ha lenne is visszhangja egy 19 kHz-es hanghullámnak, az interferencia akkor is csak magasabb frekvenciájú hangjullám lehet
Mivelhogy van visszaverődés, mi van akkkor, ha a fáziseltérés a visszaverődés miatt 90/180/270/360 fok? ITT olvastam:
"Ha a fáziskülönbségük kisebb 90 foknál vagy nagyobb 270 foknál: erősítés; 90 és 270 fok közötti eltérés esetén: gyengítés lép fel; a pontosan 180 fok fáziskülönbség pedig teljes kioltáshoz vezet..."
Mindezt ultrahang-analízisre írták, ami szvsz magasabb freki, mint 19kHz (bár a sávszél.-ét 16kHz-től veszik néhol). Ha nem lenne visszaverődés, hogyan működnének az ultrahang vizsgálókészülékek?
A csúcson lenni magányos dolog - de legalább nincs tömeg. Vini 'Big Daddy' Bergeman (1951-2017)
Sztereó erősitők
Igen, ez az abszolut hallás. De ez hogy jön ide? Nem kell frekipontosan ismerned egy hangot ahhoz, hogy el tudd dönteni róla, nagyjából melyik oktávba esik bele. Erre sokan képesek, nem úgy, mint az abszolut hallásra.
A taps széles spektruma az általad mellékelt ábrán is jól látható, ezt a kérdést talán kipipálhatjuk.
A második bekezdésedet nem teljesen értem. De gondolj már bele! Egy dobszólóban simán kihallod a lábcint (vagy akár a lábgép nyikorgását is), pedig elenyészően kisebb hangenergiát képvisel mondjuk a pergődobhoz képest. Létezik egy hangelfedés nevezetű jelenség, amiről akkor beszélünk, ha 2 egymáshoz közeli frekvenciájú hang nagyban eltérő hangerővel szólal meg. Ilyenkor a sokkal halkabbat nem észleljük. De minél nagyobb a két freki közötti különbség, a hatás annál gyengébb.
Ennél jobban nem mennék bele, tehát talán lezárhatjuk a kérdést. Különösen azért, mert fogalmam sincs, honnan jutottunk ide.
Beszélgessünk inkább erősítőkről!
Úgy jön ide, hogy te azt mondod, hogy egy taps visszhangból megmondod, hogy abban van 19 kHz-es visszhang!
A taps spektruma valóban nagyopn széles, de nem a visszhangjának a spekruma!
Tudod mekkora az a 20 dB-es különbség? Jóval nagyobb, mint a lábdob és a cinek közti!
Az a baj, hogy tényleg nem tudod honnan jutottunk ide! Olvass vissza!
gordon314.fw.hu
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10353
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Sztereó erősitők
Mondj már nekem pár vérző sebet, mert így nem tudom mire gondolsz.
Nem szeretném (még jobban) szétoffolni a topicot, de ha tényleg érdekel a téma, privátban szívesen írok róla.
Sztereó erősitők
Xal?
2. Lásd, mint 1!
3. Hangxorogyártok ezen okokat elhanyagolhatonak tartják, wixont a hang drasztikusan lassabb, mélyben kentebb magasabb hömérsékleten, mint ezen fizikai magyarázatok.
4. Mitöl lenne jobb 4cm pozdorja és 5cm hungarocell csillapitásilag, mint 60cm tégla?
Ez utobbi a xakmámba wág, xal télleg érdekelne a magyarázat...
lásd a leírtakat
a huzalszál húzásánál is lehettek technológiai okok ami miatt lehet a más az egyik rézkábel tisztasága, más a kristálymérete, esetleg zárványos több benne a diszlokáció, oxidáltabb, heterogénebb....
szóval lehetnek metalurgiai különbségek aminek az eredeménye lehet, hogy még két azonos márkájú drót esetében is mások lehetnek az elektronikai jellemzők
és még lehet miillió ok, amit nem ismerünk. Az sem misztikum, csak még nem ismert.
A második mondatodat nem értem. A fizikai magyarázatok adottak, a hang sebesség változását könnyen ki is tudod számolni. (0,6*15=9 m/s) Hogy okosabb legyél kellene tudni a páratartalom, nyomás változását és ezek hatását is a hangsebességre. Az pedig a hangsugárzód anyagál, kialakításán mulik, hogy mennyivel változik a hangja a hőtágulás hatására. Sőt az erősítőd, kábeleid forráskészülékeid is a nagyobb melegben működnek és ezek többségének alkatrészei pozitív termokoeficiensű, azaz a vezőképességük romlik a hőmérséklet emelkedésével.
A falas dolog a legegyszerűbb. Próbálj meg egy 230*500 cm-es falat a közepén 0,1 mm-el kijebb nyomni tégla és fa esetén. A fa esetén sikerülni fog.
(Egyébként a pozdorja és nikecel a könnyűszerkezetesekre igaz, de a gerenda és rönk faházaknak is sokkal csillapítottabb az akuszkikájuk. )
Most gondolj bele, hogy egy 50 Hz-es hang nyomása terheli a falat. A falnál a légnyomás valamennyire kinyomja a falat és valamennyi visszaverődik, nyilván az az energia ami a fal rugalmas alakváltozására megy el az már nem jön vissza reflexióként. A faház fala pedig rugalmasabb sokkal, mint a téglafal, ezért több energiát nyel el.
Egyszerű kísérlet: verb bele az öklöd egy fából készült falba és egy téglafalba ugyanolyan erővel. Melyik fáj jobban? A tégla, mert attól kapott vissza több energiát a kezed.
Ezt a képet kerestem a HiFi Magazinból:
"Tiszta szinuszos hang (a), valamint fuvola (, oboa © és hegedű (d)
hangjának időbeli lefutása"
gordon314.fw.hu
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10353
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Sztereó erősitők
Te nem vagy reménytelen eset... így elsőre
Elhamarkodott kijelentéseket ne tégy! Amúgy kösz.
Sztereó erősitők
látom, ti vagytok azok,aki ka HES-n dumáltok a harmadik sorban és azt elemzitek,miért volt éppen marha jó,illetve rosz az előbbi felvételen a gitár hangja. közben meg a másik 15ember hülyét kap tőletek,mert egyszerűen csak hallani szeretnék a zenét
Bagoly mondja...
Sorry, de ezt nevezik szakmai ártalomnak.
nem rád értettem,hanme a folyton elemző dB és Hz őrültekre :kiraly: Te nem vagy reménytelen eset... így elsőre
a zene és minden hang egy nagyon komplex dolog és eme komplexitás mérésére leglkalmasabb műszer a lényünk(nem a fülünk,hogy még bonyolultabb legyen).
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, zyx, hana, Quad CDP, KSL, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu
halfnote.hu