fülelek írta: ↑2021.09.18., szomb. 21:18
Más a munka és más a zenehallgatás...
Valóban van különbség, de nálam ez inkább bennem, az emberben mutatkozik meg. Kicsit mások a munkára tervezett (Pro) berendezések is, mint a kommersz cuccok, leginkább üzembiztonságban és környezetállóságban van különbség, de maga az ember teljesen más üzemmódban van munka és zenehallgatás közben. Prózai hanganyag felvétele esetében fogalmam sincs a szövegről, nem értelmezem a mondatokat, csak a szövegértésre és a hangzásra koncentrálok. Zenei programnál nem élvezkedem a harmóniákban, nem csodálkozom rá egy zenész játékmódjára és nem dőlök hátra becsukott szemmel, ahogy ezt otthon teszem. (Bizarr módon felbukkan ez a kettős üzemmód olyan hifistáknál is, akik képtelenek a zenére figyelni, csak hangokat hallgatnak, mintha dolgoznának zenehallgatás közben.) Ezeknél a munkáknál nagyon fontos a minőségi lehallgatás, illetve hogy ismerjem a lejátszó rendszer jellegzetességeit, hiszen az ott hallottak alapján állítok be mindent. Egy jó kontrollrendszer hűségesen adja vissza a hangszíneket, makró és mikró szinten sem korlátozza a dinamikai változásokat, ezekben sok önálló réteget képes megjeleníteni. (Én ugyanezt várom el egy otthoni rendszertől is, de itt már nagy eltérések lehetnek személyenként.) Véres vitáim voltak műszaki vezetőkkel, beruházókkal, hogy megértsék, a monitorok jelentősége sokkal nagyobb, mint ők gondolják és ezeken nem szabad spórolni.
Többször is olvastam már hifis fórumokon, hogy a stúdiómonitorok nem alkalmasak zenehallgatásra, csak a felvételek hibáit mutatják meg. Nehezen tudom elképzelni ennek az indoklását, szerintem tudatlanság áll mögötte. Mikor az egyik stúdióban megkaptuk a nagy Genelec 1035 monitorokat, heteken át harcoltunk egymással, hogy meló után ki marad bent zenét hallgatni. Ez persze akkoriban igen ritka volt Magyarországon, a legtöbb stúdióban rémesen gagyi cuccokkal dolgoztunk, amiknek beszerzéséről sokkal inkább öltönyös, gazdasági emberek döntöttek, nem hozzáértő felhasználók. Mikor kikerültem a ZDF müncheni stúdiójába, megrökönyödve láttam, hogy a kontroll rendszerre többet költöttek, mint amennyibe korábbi munkahelyemen (hírTV) a hangmixer került. Volt is különbség a két adás hangminősége között, de persze nem csak a monitorok miatt.