Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Moderátor: Luxor Audio
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Köszi :-) ez tényleg így van.
Igazából úgy akartam feltenni a kérdést, mitől függ az, hogy a hallgatási pont mögé kell helyezni szivacsot vagy kőzetgyapotot, vagy a hangfal mögé :-)
Gondolom,hogy összetettebb a kérdés, mint hogy azt egyszerűen,mérések nélkül meg lehessen válaszolni de mégis, ha általánosságban (a nagy számok törvénye alapján) kellene válaszolni, Te általában melyik helyre, hangfal mögé, vagy hallgatási pont mögé teszel akusztikai elemet és miért? Köszi :-)
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Szia! Valahol olvastam, hogy amennyiben az akusztikai elemeket a hangfal mögé helyezzük, az inkább a sztereó térre, illetve ha a hallgatási pozíció mögé helyezzük, akkor a házimozi élményre van inkább hatással. Te mit gondolsz erről?
Nem tudom, mit értesz házimozi élményen, az számomra a pengeéles, nagyméretű vetített képet jelenti.
A térérzékelést le tudja rontani a sok visszaverődés, ezek közül is leginkább azok, amik a hangsugárzó közvetlen közelében keletkeznek, pl. a falakon. Ha ezekről a felületekről sok hang verődik vissza, azok energiája megközelíti a direkt hang szintjét. Mivel más irányból és időben késve érkeznek a fülünkbe, az agyunk összezavarodik, nem tudja meghatározni a hangforrás helyét. A színpad határozatlan lesz és az agyunk is fárad zenehallgatás közben. A térérzékelés mellett romlik az impulzusok tisztasága is, hiszen a visszaverődések nagyobb utat tesznek meg a szobában a fülünkig, szerencsétlen esetben ellenkező fázisban érkeznek meg hozzánk, kioltva a direkt hangot. A hallgatási pozícióban végzett hangnyomás mérések görbéi ezért vannak annyira kicsipkézve, mert néhány frekvencián kioltás, más frekvenciákon pedig kiemelés keletkezik a visszaverődések miatt.
Nem véletlen, hogy a feljavított akusztikáról szóló beszámolókban leggyakoribb fejlemény a pontosabb térérzékelés, a megnövekedett dinamika, a természetesebb, színezetlen hangszerhangok és a jobb tranziensek.
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Szia! Valahol olvastam, hogy amennyiben az akusztikai elemeket a hangfal mögé helyezzük, az inkább a sztereó térre, illetve ha a hallgatási pozíció mögé helyezzük, akkor a házimozi élményre van inkább hatással. Te mit gondolsz erről?
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Hello Uram!
ha megjönnek a panelek, eljössz majd egy chek-re? Kíváncsi vagyok majd ,hogy mit sikerült orvosolni.. persze ráér ,hiszen majd úgy is az a lényeg ,hogy hallom-e és,hogy jobbnak érzem stb.. szóval akár január ban ,vagy febr.. ban amikor ráérsz stb.. természetesen kifizetem..
köszi
Fish
proj:Epson EH-LS12000B,proc/amp:Lexicon MC10/JBl Synthesis SDA-7200, hangfalak:Revel Concerta F12,M12,Performa C52,Canton Incelling 885,sub:REL HT/1508 predator,player:Zidoo UHD3000, kábelek: HiDiamond D2 rca,D3 sub,AQ Carbon 4K+HDR,P568-15M-FBR,Wireworld Solstice,Aq X2,FP.Luxor
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Kösz a gyors választ. Én igazából az egyrészt sarokban, másrészt a falhoz közel álló (kb. 15cm, sajnos nincs több hely) dobozaim "döngését" szeretném csökkenteni. Több 6 cm vastag lépésálló kőzetgyapot tábla (alighanem ezek a legnagyobb fajsúlyúak) sarokba, illetve a falra felrakásának van értelme, vagy hagyjam a fenébe?
Feleslegesnek tartom a lépésálló kivitelt. 80 kg/m3 sűrűség körüli kőzetgyapottal szép eredményeket lehet elérni.
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Kösz a gyors választ. Én igazából az egyrészt sarokban, másrészt a falhoz közel álló (kb. 15cm, sajnos nincs több hely) dobozaim "döngését" szeretném csökkenteni. Több 6 cm vastag lépésálló kőzetgyapot tábla (alighanem ezek a legnagyobb fajsúlyúak) sarokba, illetve a falra felrakásának van értelme, vagy hagyjam a fenébe?
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Nekem meg könyörögni kell egy baranyai út miatt???
Nem kell, de célszerű.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Tanácsot kérnék, "basszuscsapda" készítéséhez melyik anyag az alkalmasabb, a fagyapot, az üveggyapot, a "sima" kőzetgyapot, vagy a lépésálló kőzetgyapot? Esetleg más?
A panelek betehetők nejlonfóliába ( a kipárolgás, kiporzás miatt), a látszó burkolás alatt, vagy ez rontja az akusztikai jellemzőket?
Kicsit komplexebb ez a kérdés, mintsem pár szóval meg tudjam válaszolni, de a lényeg...
Az anyagok elnyelési tulajdonságait leginkább a sűrűségük, tömegük, belső szerkezetük és felületük kialakítása határozza meg. Ezek alapján tudjuk a helyiségek akusztikáját hangolni, amennyiben tisztában vagyunk a fennálló helyzettel. Nincs olyan, hogy jó és rossz anyag, csak tudni kell használni.
A felsorolt gyapotok nagy eltérést mutatnak sűrűségükben, így hát hatásuk is meglehetősen más. Ha az alsó két oktávban elnyelőkkel akarjuk csillapítani a hullámokat, oda elvileg brutális tömeg szükséges, ami a legtöbb lakószobában vállalhatatlan. A szokványos HiFis basszuscsapdák inkább a basszussáv felső felén, 100-200 Hz környékén hatékonyak igazán. Persze ha sokat teszünk a szobába, annak 100 Hz alatt is lesz következménye.
A felületet is annak megfelelően kell kiválasztani, mit akarunk elérni. A teljesen csupasz, sűrű gyapot széles sávban csillapítja a hullámokat, tehát egyaránt elnyeli a magas, közép és mélyebb hangokat is. Ha akusztikailag kemény felületet teszünk rájuk (pl. vékony falapok), akkor a magasabb frekvenciákon növeljük a visszaverést, azaz szűkítjük az elnyelési frekvenciatartományt. Ez is egy hangolási eszköz.
A fóliázott elnyelő elemekkel vigyázni kell, mert ezek már membránnak is felfoghatóak, a fólia vastagságától és a kialakítástól függően. A légmentes lezárás csökkentheti a mechanikai elnyelés hatékonyságát, hiszen a hanghullám és a nyomáskülönbség kevésbé jut be az anyag belsejébe, ezért célszerű kilyuggatni a felületet. A hanyag kivitelezés zajokat, káros rezonanciákat is okozhat.
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Tanácsot kérnék, "basszuscsapda" készítéséhez melyik anyag az alkalmasabb, a fagyapot, az üveggyapot, a "sima" kőzetgyapot, vagy a lépésálló kőzetgyapot? Esetleg más?
A panelek betehetők nejlonfóliába ( a kipárolgás, kiporzás miatt), a látszó burkolás alatt, vagy ez rontja az akusztikai jellemzőket?
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Nekem meg könyörögni kell egy baranyai út miatt???
- gyurmaember
- V.I.P.
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2009.11.12., csüt. 22:02
- Értékelés: 101
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Angliában? Tavasszal megyek arra, illetve sokat leszek Hollandiában is, onnan csak egy ugrás.
Ha belefèrne a poggyászodba a mèrőberendezès, hálás lennèk.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Ha erre tévedsz, szeretnék mérésre jelentkezni.
Angliában? Tavasszal megyek arra, illetve sokat leszek Hollandiában is, onnan csak egy ugrás.
- gyurmaember
- V.I.P.
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2009.11.12., csüt. 22:02
- Értékelés: 101
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Ha erre tévedsz, szeretnék mérésre jelentkezni.
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Nem egyszer mondtam már érdeklődőknek helyszíni mérés után, hogy hozzá se nyúljanank a szobához, mert úgy jó, ahogy vna.Ezt tudom tanúsítani
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Erre mondanál valamit?
Köszönöm
Válaszoltam éjjel 00:49-kor.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Hát a basszus és szubkontrabasszus közti oktávokra.
Nem értem.
Online
3 centis az akkor már nem jó?
Mert én ezt tervezem a falra: http://www.ebay.com/itm/London-Bus-City ... 1708409409
Igaz nem lesz mögötte semmilyen anyag. Azt mondták, hogy azért már ez is segít az akusztikán és jobb, mint a csupasz fal.
Erre mondanál valamit?
Köszönöm
- Spiky03
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2015.01.23., pén. 20:07
- Értékelés: 196
- Tartózkodási hely: Halásztelek
Akusztika - elmélet és gyakorlat
3 centis az akkor már nem jó?
Mert én ezt tervezem a falra: http://www.ebay.com/itm/London-Bus-City ... 1708409409
Igaz nem lesz mögötte semmilyen anyag. Azt mondták, hogy azért már ez is segít az akusztikán és jobb, mint a csupasz fal.
Erre mondanál valamit?
Köszönöm
XY Screen Black Crystal 110";ProjectionDesign F22
Panasonic TX-P42ST50E;Anthem MRX710
HTPC-DELL MT7030, Amazon Firestick 4K MAX
5 db Jamo D6 LCR
T.amp E-1200+15"Ultimax+15"MicroMarty
Oehlbach 108
ZyXEL NSA325v2 2T+4T WDRed
Xbox OneS+Kinect
Panasonic TX-P42ST50E;Anthem MRX710
HTPC-DELL MT7030, Amazon Firestick 4K MAX
5 db Jamo D6 LCR
T.amp E-1200+15"Ultimax+15"MicroMarty
Oehlbach 108
ZyXEL NSA325v2 2T+4T WDRed
Xbox OneS+Kinect
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Szia! Mármint mire?
Hát a basszus és szubkontrabasszus közti oktávokra.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Szia!
Erre Neked milyen megoldásod van, ami reálisabb?
Köszönöm,
ákos
Szia! Mármint mire?
Akusztika - elmélet és gyakorlat
A hangsugárzók és a hallgatási pont tologatásával valóban nagy változások idézhetőek elő a basszus sávban, de erre nem mindig van valós lehetőség.
Szia!
Erre Neked milyen megoldásod van, ami reálisabb?
Köszönöm,
ákos
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
A 40 kg-os 10cm vastag poliuretán habszivacs kb. ugyanolyan elnyelési tényezővel bír, mint a 40 kg-os 10cm vastag kőzetgyapot. A 120kg-os kőzetgyapotnak semmivel nem nagyobb az elnyelési tényezője, mint egy 50kg-osnak -persze ugyanolyan vastagságnál.
Az elnyelési mérésekről meg annyit, hogy a neten jócskán van nehezen hihető, illetve garantáltan hamis mérés, persze korrekt is van, aztán lehet fejvakarni.
Nyilván nem az elnyelési tényező változik elsősorban, hanem az aktív frekvencia tartomány tér el a nagyon más sűrűségű anyagoknál. Azonos sűrűségnél és méretnél természetesen nincs lényeges különbség a szivacs és a kőzetgyapot paramétereiben, de ahogy mindketten leírtuk, a hifisták többsége nem 40-es habszivacsot használ, hanem sokkal könnyebbet. Annál pedig sokkal jobb még a legkönnyebb kőzetgyapot is.
Valóban sokféle mérési adat lelhető fel a Neten, nagy része kamu, vagy csak simám hozzá nem értésről árulkodik. Az ÉMI és a hozzá fogható szakintézmények mérési adatai viszont teljesen megbízhatóak, mondhatni példaértékűek. Ők nem csak hivatalból járnak el, hanem egyéni megrendeléseket is teljesítenek. Van rá példa bőségesen, hogy magáncégek ott méretik ki a saját termékeiket.
A hangsugárzók és a hallgatási pont tologatásával valóban nagy változások idézhetőek elő a basszus sávban, de erre nem mindig van valós lehetőség. Az elméleti alapon működő egyszerű elhelyezési szimulátorok jellemzően olyan eredményeket adnak, hogy tegyük a hangdobozokat a szemközti faltól másfél méterre, mi pedig foglaljunk helyet a szoba kétharmadánál. Ezeket lehet mantrázni és lehet is rá törekedni, de általában irreális célok. A helyiség alap paraméterei, pl. az utózengési idő mértéke és spektrális eloszlása nyilván nem fog változni attól, hogy a dobozt odébb toljuk.
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6934
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 4669
- Tartózkodási hely: Csobánka
Akusztika - elmélet és gyakorlat
"Habszivacsból létezik több sűrűség, de tudtommal 40 kg/m3 felett nem gyártanak. Ami a hifistáknál előfordul, az ennél sokkal könnyebb. A 40 kg-os már széles spektrumban dolgozik, de nagyjából olyan hatást fejt ki, mint a legkönnyebb kőzetgyapot, márpedig abból létezik 120 kg/m3 sűrűségű is, aminek nyilván más a hatása. "
A 40 kg-os 10cm vastag poliuretán habszivacs kb. ugyanolyan elnyelési tényezővel bír, mint a 40 kg-os 10cm vastag kőzetgyapot.
A 120kg-os kőzetgyapotnak semmivel nem nagyobb az elnyelési tényezője, mint egy 50kg-osnak -persze ugyanolyan vastagságnál.
A kis sűrűségű, "hifiseknek szánt akusztikai szivacs", ami még elég vékony is szokott lenni (2-3cm) valóban nem alkalmas önmagában semmilyen lakószoba akusztikai javítására.
Az elhelyezéssel, ami a hangsugárzókat és a hallgatási helyet illeti -lehet a legtöbbet javítani, sajnos a lakberendezési szokások és az FTF sokszor beleszól a megvalósításba.
"Egy anyagnak minél nagyobb a sűrűsége, azaz a tömege, annál alacsonyabb frekvenciákon képes csillapítani, azaz elnyelni. A habszivacsok elsősorban a felsőbb oktávokban hatékonyak. Ahogy megyünk lejjebb a hangmagassággal, annál kevesebb hatást fejtenek ki"
Ez csak egy határig igaz, a rétegvastagság + esetleges légrés fontosabb.
A kőzetgyapot használatánál figyelembe kell venni a kiporzási veszélyt (van aki nagyon érzékeny erre), valamint csak olyan típust szabad használni, aminél a kötőanyag nem formaldehid meg fenol származék.
A habszivacs drágább, és a fénytől óvni kell (huzat, burkolat) még a sötét színűt is, mobil alkalmazásra célszerűbb (csak akkor teszem a megfelelő helyre, ha épp odafigyelős zenét hallgatok).
Az elnyelési mérésekről meg annyit, hogy a neten jócskán van nehezen hihető, illetve garantáltan hamis mérés, persze korrekt is van, aztán lehet fejvakarni...
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Tapasztalatod szerint a jónak mondható stúdiók akusztikai "hangolása" egyforma, vagy van eltérő 'egyéniségük'? Abban nem látok tisztán, hogy a különböző helyeken rögzített anyagok másságában milyen szerepe lehet az akusztikai diferenciáknak, ill. ebből mennyi lehet a tudatos, és mennyi a szakszerűtlenségből származó változatosság. Nyilván a műszaki berendezések/kábelek és a keverőpult mögött vezénylő emberke ízlése is jócskán benne van a történetben.
A stúdiók vezérlő és felvételi helyiségeinek akusztikai paramétereire az AES ajánlásokat ad ki, amiket a komolyabb intézetek be is tartanak- A vezérlők között jó esetben akusztikai különbség nem lehet. Az akusztikai tervezést ott komolyan veszik és már az épület megálmodásakor ott van a szempontok között. De érdemes azt is tudni, hogy más akusztikai környezetet kíván meg egy akusztikus kamarazenekar, egy szólóénekes és egy rockdobos, ezért minden műfaj rögzítésére tökéletes stúdióhelyiség nem létezik. A nagyobb intézmények ezért több felvételi helyiséget is építenek és a közreműködőket a leginkább hozzájuk és hangszereikhez illő terembe tessékelik.
Amennyiben a stúdiókban készült hangfelvételek közötti hangzásbeli eltérésekre gondolsz, az nem az akusztika műve, sokkal inkább a sokféle felfogás, ízlés, hangszer, játékmód eredménye. Azt gondolom, jól van ez így, nem kell mindent szabványosítani. A fene megenné a művészetet, ha valaki előírná, egy festmény színeiben hány % legyen a piros, vagy egy versnél kötelezően hány "a" betűnek kellene lenni versszakonként, esetleg egy gitárszólónál kötelezően csak tercnyi lépéseket használhat a muzsikus.
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Nyilván nem kell minden szobába akusztikai elemeket helyezni, szerencsés esetben az ügyesen megválasztott és elhelyezett bútorzattal is jó eredményt lehet elérni. Nem egyszer mondtam már érdeklődőknek helyszíni mérés után, hogy hozzá se nyúljanank a szobához, mert úgy jó, ahogy van.
A szivacs is lehet hasznos anyag, de igen ritka az az eset, ahol kizárólag a felső oktávokat kell csillapítani.
Viszont az akusztikai paraméterek nem ízlésfüggőek, egy jó akusztikájú helyiség paraméterei évtizedek óta adottak. Ennek nincs köze ahhoz a jelenséghez, hogy néhányan a sok basszust kedvelik, mások pedig a szárazabb hangzást preferálják.
Tapasztalatod szerint a jónak mondható stúdiók akusztikai "hangolása" egyforma, vagy van eltérő 'egyéniségük'? Abban nem látok tisztán, hogy a különböző helyeken rögzített anyagok másságában milyen szerepe lehet az akusztikai diferenciáknak, ill. ebből mennyi lehet a tudatos, és mennyi a szakszerűtlenségből származó változatosság. Nyilván a műszaki berendezések/kábelek és a keverőpult mögött vezénylő emberke ízlése is jócskán benne van a történetben.
.