Figyelem! Az ártrollkodást, ill. az eladási ár kritizálását a hirdetési topikokban ezentúl első alkalommal 1 hét pihenővel, másodjára végleges kitiltással szankcionáljuk. További részletek itt:viewtopic.php?p=2759456#p2759456
Akusztika - elmélet és gyakorlat
Moderátor: fapaci
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
A héten volt szerencsém több helyszínen is ellenőrző méréseket végezni az általam javasolt akusztikai kezelés elvégzése után. Ezek mindig nagyon tanulságosak, mert van alkalmam beszélgetni a felhasználókkal és meghallgatni az ő személyes beszámolóikat, illetve az előtte/utána végzett mérések eredményein is láthatjuk, tényszerűen mi is történt a szoba fizikájában.
Az egyik helyszín egy budapesti házistúdió, ahol zeneszerkesztést végez és mikrofonos hangfelvételeket készítenek. Mivel az utózengés mértékével nem volt különösebb probléma, a többi paraméterre koncentráltunk. Nem is építettünk be sok panelt, inkább a fontosabb visszaverési pontokat kezeltük, ezáltal sikerült lefelezni a torzítást és kiegyengetni a frekvencia választ olyan módon, hogy előkerültek az elveszettnek hitt basszushangok is. Ráadásul mindezt úgy, hogy a tulajdonos a paneleket is saját maga készítette el némi iránymutatás után.
A különbség a felvételeken és zenehallgatás közben is jól hallatszik.
Harmonikus torzítás a korrekció előtt:
Harmonikus torzítás a korrekció után:
Lecsengési ábra a korrekció előtt:
Lecsengési ábra a korrekció után:
Frekvenciaválasz a korrekció előtt és után:
Utózengési idő a korrekció előtt:
Utózengési idő a korrekció után:
Az egyik helyszín egy budapesti házistúdió, ahol zeneszerkesztést végez és mikrofonos hangfelvételeket készítenek. Mivel az utózengés mértékével nem volt különösebb probléma, a többi paraméterre koncentráltunk. Nem is építettünk be sok panelt, inkább a fontosabb visszaverési pontokat kezeltük, ezáltal sikerült lefelezni a torzítást és kiegyengetni a frekvencia választ olyan módon, hogy előkerültek az elveszettnek hitt basszushangok is. Ráadásul mindezt úgy, hogy a tulajdonos a paneleket is saját maga készítette el némi iránymutatás után.
A különbség a felvételeken és zenehallgatás közben is jól hallatszik.
Harmonikus torzítás a korrekció előtt:
Harmonikus torzítás a korrekció után:
Lecsengési ábra a korrekció előtt:
Lecsengési ábra a korrekció után:
Frekvenciaválasz a korrekció előtt és után:
Utózengési idő a korrekció előtt:
Utózengési idő a korrekció után:
-
- Lefelé a lejtőn
- Hozzászólások: 64
- Csatlakozott: 2020.02.10., hétf. 10:59
- Értékelés: 24
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Megvoltak a próbák egy pokróccal, nekem úgy tűnt, hogy hasznos. Engem érdekelne a könnyű említett panel is.fapaci írta: ↑2022.06.18., szomb. 10:19Egy vastagabb pokróccal, takaróval ki lehet próbálni a hatást, aztán ha érdemi javulást okoz, valamilyen vastagabb anyagból (pl több réteg bársony) lehet készíteni vállalható kinézetű megoldást. De létezik már, illetve most van bevezetés alatt a hazai piacon speciális műanyagból készített, könnyű elnyelő panel is, ami a TV méretére vágható, festhető, grafikával is ellátható.Tibor77beat írta: ↑2022.06.17., pén. 20:07Én a két hangdobozom között, a falon lévő plazmatévére szeretnék egy huzatot varratni. Milyen anyagból érdemes? (linknek is örülök) Milyen vastag legyen? Csak a zenehallgatás idejére tenném fel.
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Egy vastagabb pokróccal, takaróval ki lehet próbálni a hatást, aztán ha érdemi javulást okoz, valamilyen vastagabb anyagból (pl több réteg bársony) lehet készíteni vállalható kinézetű megoldást. De létezik már, illetve most van bevezetés alatt a hazai piacon speciális műanyagból készített, könnyű elnyelő panel is, ami a TV méretére vágható, festhető, grafikával is ellátható.Tibor77beat írta: ↑2022.06.17., pén. 20:07Én a két hangdobozom között, a falon lévő plazmatévére szeretnék egy huzatot varratni. Milyen anyagból érdemes? (linknek is örülök) Milyen vastag legyen? Csak a zenehallgatás idejére tenném fel.
-
- Lefelé a lejtőn
- Hozzászólások: 64
- Csatlakozott: 2020.02.10., hétf. 10:59
- Értékelés: 24
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Én a két hangdobozom között, a falon lévő plazmatévére szeretnék egy huzatot varratni. Milyen anyagból érdemes? (linknek is örülök) Milyen vastag legyen? Csak a zenehallgatás idejére tenném fel. Ha volt már róla szó, elnézést, én nem találtam róla információt.
De a paneljaim is készülnek, először a két hangdoboz mögé, Fapaci mérése és a javaslatai alapján. Nagyon örülök, hogy van már ilyen lehetőség. Amikor 2010-ben eljutottam egy rádiós felvételre, érdeklődve néztem, hogy miért olyanok a falak és a mennyezet, amilyenek.
De a paneljaim is készülnek, először a két hangdoboz mögé, Fapaci mérése és a javaslatai alapján. Nagyon örülök, hogy van már ilyen lehetőség. Amikor 2010-ben eljutottam egy rádiós felvételre, érdeklődve néztem, hogy miért olyanok a falak és a mennyezet, amilyenek.
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Szerintem nincs elásva, ezért néha odébb szalad. Pont a Te példádhoz hasonló esetek miatt mondogatom - sokak rosszallását kivívva - évek óta, hogy nincs minden helyzetre ráhúzható, általános érvényű megoldás. Minden szoba más akusztikai esetet jelent, ezért egyedi megoldást kell alkalmazni. A térhatás kényes dolog, a fülünk nagyon érzékeny ebben a folyamatban. Hogy mit honnan hallasz, az nem csak a hallgatási pont és a hangforrások térbeli elhelyezésétől függ, hanem a teljes szoba akusztikájától. Nem ritkán fordul elő, hogy a helyiség sajátosságai miatt el kell engednünk az elméleti előírásokat, ajánlásokat és a gyakorlatban kell megkeresnünk a jó megoldást.
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Új fejlemény: szóval minden szép és jó az egyenlő szárú setupban, a sugárzók 2m távolságban egymástól, én ennek megfelelően 1,86m-re van a fejem a középvonalban. tényleg jó így a hangzás
gondoltam rápróbálok az egyik teszt zenére: Roger Waters - Amused to death első track The Ballad of Bill Hubbard, a híres-hírhedt kutyaugatás
ez nálam eddig a jobb oldali hangsugárzón kívül, jobbra fent volt hallható, mielőtt beállítottam a 3x60 fokos setupot.
a 3x60 fokos setuppal most viszont csak a jobb oldali sugárzóból szól, így ez az effektus eltűnt...
kíváncsiságból hátratoltam a székem egy 40cm-t (és SEMMI mást nem változtattam közben), és hallj csodát: újra jobbra fent ugat a kutya.
ez az effektus ki lett már tárgyalva az Általában a hifiről témában:
hol van a kutya elásva?

gondoltam rápróbálok az egyik teszt zenére: Roger Waters - Amused to death első track The Ballad of Bill Hubbard, a híres-hírhedt kutyaugatás

ez nálam eddig a jobb oldali hangsugárzón kívül, jobbra fent volt hallható, mielőtt beállítottam a 3x60 fokos setupot.
a 3x60 fokos setuppal most viszont csak a jobb oldali sugárzóból szól, így ez az effektus eltűnt...
kíváncsiságból hátratoltam a székem egy 40cm-t (és SEMMI mást nem változtattam közben), és hallj csodát: újra jobbra fent ugat a kutya.
ez az effektus ki lett már tárgyalva az Általában a hifiről témában:
hol van a kutya elásva?

- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Valamit megnövel, az bizonyos, még ha csak virtuálisan is.
Online
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Már ne haragudj, de ez nem így van. A márkanév és a mellé tűzött árcédula az élményt erősen megnöveli a hájend (még inkább hájgend) készülékek esetén. Vagy a zenehallgatás élményét, vagy valami másét.


erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Schiit Mani, streamer: Auralic Aries Mini+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Zenehallgatást csakis becsukott szemmel, így rengeteg zavaró mellékhatást (pl. a márkanevek látványát) ki tudunk zárni.
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Nos kipróbáltam az egyenlő szárú (
) háromszöges felállást, centire pontosan belőve, a 2 sugárzó felém beforgatva teljesen.
Hát érdekes, a dobozokat továbbra is nagyon közelinek látom/érzem, de úgysem nézegetem őket nagyon...
mindenesetre egész jó az eredmény, szóval egy próbát megért már eddig is

Hát érdekes, a dobozokat továbbra is nagyon közelinek látom/érzem, de úgysem nézegetem őket nagyon...
mindenesetre egész jó az eredmény, szóval egy próbát megért már eddig is

- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Örülök a pozitív fejleményeknek.
Az utózengés az én görbémen is egy csatornára vonatkozik, de ahogy a Te két görbéden is látjuk, nincs lényegi különbség abban, melyik csatornán mérjük, mivel ez a szoba akusztikai paramétere.
- rx8
- V.I.P.
- Hozzászólások: 328
- Csatlakozott: 2012.04.14., szomb. 16:49
- Értékelés: 123
- Tartózkodási hely: Maglód
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Sziasztok,
Egy kis információ
Néhány évvel ezelőtt Fapaci bemérte a zenehallgató szobámat, amely a szokásos mélytartománybeli problémáktól eltekintve viszonylag tűrhető akusztikát biztosított. Nagyon sok jó tanácsot kaptam a könyvespolcok elhelyezésevel kapcsolatban illetve, hogy hogyan helyezzek el néhány akusztikai elemet a szobában, hogy még jobb legyen az akusztika. Végre ebben az évben egyéb elfoglaltságaim után sikerül vennem néhány akusztikai elemet és bár nem sikerült még az ideális helyre felszerelnem, de a már így is döbbenetes az eredmény. Amit már mások is említettek a rendszerem most kezdi kifutni magát, a hangzás valahogy magától érthetődő lett, szinteket ugrott.
Csatolom az előtte és utána grafikonokat. Az előtte állapot az, amelyiken a két csatorna együtt van ábrázolva. Sajnos az én mérésem elég amatőr lett, de a lényeg szerintem látszik.
Ezúton szeretnék köszönetet mondani a segítségért.
Egy kis információ

Néhány évvel ezelőtt Fapaci bemérte a zenehallgató szobámat, amely a szokásos mélytartománybeli problémáktól eltekintve viszonylag tűrhető akusztikát biztosított. Nagyon sok jó tanácsot kaptam a könyvespolcok elhelyezésevel kapcsolatban illetve, hogy hogyan helyezzek el néhány akusztikai elemet a szobában, hogy még jobb legyen az akusztika. Végre ebben az évben egyéb elfoglaltságaim után sikerül vennem néhány akusztikai elemet és bár nem sikerült még az ideális helyre felszerelnem, de a már így is döbbenetes az eredmény. Amit már mások is említettek a rendszerem most kezdi kifutni magát, a hangzás valahogy magától érthetődő lett, szinteket ugrott.
Csatolom az előtte és utána grafikonokat. Az előtte állapot az, amelyiken a két csatorna együtt van ábrázolva. Sajnos az én mérésem elég amatőr lett, de a lényeg szerintem látszik.
Ezúton szeretnék köszönetet mondani a segítségért.
- Csatolmányok
-
- Jobb oldal.png (9.31 KiB) Megtekintve 26489 alkalommal
-
- bal oldal.png (9.09 KiB) Megtekintve 26489 alkalommal
-
- RT.jpg (44.99 KiB) Megtekintve 26489 alkalommal
- Rotox
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1721
- Csatlakozott: 2017.04.21., pén. 19:59
- Értékelés: 812
- Tartózkodási hely: Pécs
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Két apró megjegyzés (tudom, bogaras vagyok...

Ha a háromszög lehallgatási pozícióban lévő belső szöge 60 fok, akkor a másik két belső szög is 60-60 fok lesz szvsz., ergo nem egyenlő szárú, hanem egyenlő oldalú háromszögről beszélünk (a +- "tűrést" is figyelembe véve, természetesen optimális esetben

0,9 x 2 m = 1,8 m (amúgy az a 0,9 szorzó egyenlő oldalú háromszög esetében négyzetgyök 3 per 2, vagyis - három tizedesjegyre kerekítve - 0,866).
Human Audio X42 DAP - Human Audio DRA Kit+ DAC / Lenco L78 (Goldring 1006) / Lenco L75 (Shure M75 MB2) - MoFi StudioPhono - Presonus Eris 4.5 / Human Audio A42 - Monitor Audio BX2
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Meglehetősen. Indoklásként leginkább azt mondanám (amellett, hogy a sztereofónikus hangsugárzást így találták ki 90 évvel ezelőtt), hogy a stúdiókban mereven betartják ezt a szabályt, ennek megfelelően építik fel a hangteret, tehát ha nagyjából azt szeretnénk otthon hallani, amit a stúdióban megalkottak, otthon is hasonlóan kell elrendeznünk a lejátszó rendszert és hasonló akusztikai körülményeket kell teremtenünk.
Ha nálad 2 méteres távolságok jönnek ki, az szinte szokványosnak mondható, a többség 2-3 méterre ül a hangsugárzóktól. A közeltéri hallgatás ennél kisebb, 1 m körüli hallgatási távolságot jelent. Utóbbinak is megvannak az előnyei, pl. kevésbé szól bele a teremakusztika a produkcióba, ezért egyenletesebb átvitel és stabilabb térhatás jön létre. Hátránya, hogy kevés hangsugárzó, inkább a kis méretű, kétutas dobozok alkalmasak rá, azokkal pedig általában nem lehet kellő energiát és kiegyensúlyozott hangzást létrehozni. Ezért vált gyakorlattá, hogy a hangstúdiókban többféle (nearfield, midfield, main) lehallgató rendszert használnak párhuzamosan és az aktuális munkafolyamatnak megfelelően kapcsolgatnak közöttük.
Online
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Erre a legjobb dolog szerintem az, ha közelebb ülsz a kívánt távolságra, beforgatod a hangfalakat a kívánt szögbe (esetleg az eredetit egy maszkoló szalaggal, cvelluxal feljelölöd) , és úgy hallgatod egy darabig. Akár 1- 2 hét után vissza ülsz a régi helyedre. Majd eldöntöd melyik tetszett jobban, melyik elrendezéssel tudsz jobban együtt élni.
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Érdekes és fontos kérdéskör a közelhallgatásé. Határozottan vannak előnyei. Bensőséges zenéknél kidomborítja az eredeti elképzelést. A nagy kérdés csak az, hogy milyen sugárzók és rendszerek értik ezt a fajta felhasználást. PC-s vonalon terjedt el talán a fogalom, de nem csak desktopnál van helye.greenbio írta: ↑2022.04.24., vas. 12:19tisztelt Fapaci!
nagy érdeklődéssel olvastam a lehallgatási paraméterekről készült cikket:
https://luxoraudio.hu/index.php/cikkek/ ... arameterek
jól összeszedett anyag, sok mindenre rávilágít.
mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
tisztelt Fapaci!
nagy érdeklődéssel olvastam a lehallgatási paraméterekről készült cikket:
https://luxoraudio.hu/index.php/cikkek/ ... arameterek
jól összeszedett anyag, sok mindenre rávilágít.
a hangforrások és a hallgató elhelyezése témában lenne egy kérdésem. egyenlő szárú háromszöget feltételezve nekem a bázistávolság 2m, többet nem nagyon engednek meg a szoba méretei. az ehhez tartozó h magasság ekkor 1,9m. viszont ekkor annyira közel ülök a dobozokhoz, hogy ez nekem nagyon furcsa, már-már zavaró (közeltér?). nekem a "kényelmes" távolság 2,5m körül van, s ekkor még viszonylag távol vagyok a hátsó faltól.
mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?
nagy érdeklődéssel olvastam a lehallgatási paraméterekről készült cikket:
https://luxoraudio.hu/index.php/cikkek/ ... arameterek
jól összeszedett anyag, sok mindenre rávilágít.
a hangforrások és a hallgató elhelyezése témában lenne egy kérdésem. egyenlő szárú háromszöget feltételezve nekem a bázistávolság 2m, többet nem nagyon engednek meg a szoba méretei. az ehhez tartozó h magasság ekkor 1,9m. viszont ekkor annyira közel ülök a dobozokhoz, hogy ez nekem nagyon furcsa, már-már zavaró (közeltér?). nekem a "kényelmes" távolság 2,5m körül van, s ekkor még viszonylag távol vagyok a hátsó faltól.
mennyire ökölszabály ez az egyenlő szárú háromszög elrendezés? mit veszít vele a hallgató, ha nem így állítja fel a dobozokat és a hallgatási pontot?
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Szívesen segítek személyesen.
- peterson
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1091
- Csatlakozott: 2010.01.04., hétf. 17:33
- Értékelés: 522
- Tartózkodási hely: Győr
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Köszönöm az intést, de egyáltalán nem a fórum beírások, netes képek alapján gondolkodom!fapaci írta: ↑2022.03.25., pén. 17:42A döntéseket most hozod meg, de azt javaslom, ne fórumokon összeszedett pár szavas bemondások alapján dönts!
A korrekt ügymenet ilyen esetben szerintem az alábbi:
1. Információ gyűjtés (felhasználói igények, meglévő és tervezett berendezések, építészeti lehetőségek, stb.)
2. Tervezés a fenti infók alapján
3. Építés
4. Ellenőrzés méréssel
5. Finomhangolás szükség esetén
6. Zenehallhatás, filmnézés
Az elveket ismerem, "építettem" már korábban egy kisebb szobát, s az elég sikeres volt...
Azt el kell ismernem, hogy elég makacs vagyok, s van már egy elgondolásom, amit lehet finomítani, de alapvetően megváltoztatni szerintem nem! Ráadásul vannak olyan építészeti megoldások (az eredeti elképzelésemnek megfelelően) amik most már fundamentumok. A készülékek, hangsugárzók alatti első ~2 méteren ragasztott fa padló lesz, mig a maradék területen szőnyegpadló padlófűtéssel, az álmennyezet is elkészült nagyjából, az eredeti elképzelésem szerint)
Amennyiben van időd, kedved foglalkozni velem akár itt nyilvánosan, akár privátban, akkor mehetünk tovább, ha nem azt is akceptálom.
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Vegyük észre, hogy a lehető legjobb helyzetben van, ezzel az eséllyel kevesen élhetnek! Van egy szűz helyiség, amiben szabadon ga(rá)zdálkodhatsz. A többség egy kész, berendezett, burkolt szobát kap, abból próbál kihozni valamit, de messze nincsenek olyan lehetőségeik, mint most neked. Egy átgondolt akusztikai tervezés lenne nálad időszerű, aminek nyomán a helyiséget eleve úgy lehetne kialakítani, hogy utólag már keveset kelljen rajta faragni.
A helyszíni mérés nem segít az akusztikán, csak feltárja az esetleges hibákat, a tervezés során ez csak az egyik lépés. A beteget a műtét előtt érdemes megvizsgálni és a vizsgálat eredménye alapján megtervezni a kezelést, mert amúgy elég kicsi a gyógyulás esélye, ha vaktában tolnak szegénybe tablettákat, csöveket. A döntéseket most hozod meg, de azt javaslom, ne fórumokon összeszedett pár szavas bemondások alapján dönts!
A korrekt ügymenet ilyen esetben szerintem az alábbi:
1. Információ gyűjtés (felhasználói igények, meglévő és tervezett berendezések, építészeti lehetőségek, stb.)
2. Tervezés a fenti infók alapján
3. Építés
4. Ellenőrzés méréssel
5. Finomhangolás szükség esetén
6. Zenehallhatás, filmnézés
- peterson
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1091
- Csatlakozott: 2010.01.04., hétf. 17:33
- Értékelés: 522
- Tartózkodási hely: Győr
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Bocsánat, pongyolán fogalmaztam!
Nem csak diffuzorokkal fogom "kezelni" a helyiséget, természetesen lesznek benne elnyelő felületek is. Mind "természetes" (szőnyegpadló, fa padló, lemez tároló bútorok, tört vonalú falak, sűrű függöny), mind "mesterséges"( diffuzorok, sarokelnyelő, fali elnyelő) akusztikai elemek lesznek.
Annyi változtatási lehetőség lenne a későbbiekben is, hogy a diffuzorokat egységenként falfülkébe süllyeszteném, így ezeket rossz esetben lehetne cserélni, ha finomhagolni kell.
Majd, ha a készültség indokolja, akkor méretni is fogok, de egyenlőre "szűz" a terület, nagyon nincs mit! Ennyire: Ha időd engedi a segítséget és úgy gondolod, hogy elfér itt a topikodban, akkor tehetek fel a későbbiekben alaprajzot, elképzelést, fázis fotókat... rajzolni sajnos csak papiron tudok, s fényképen feltölteni.
Nem csak diffuzorokkal fogom "kezelni" a helyiséget, természetesen lesznek benne elnyelő felületek is. Mind "természetes" (szőnyegpadló, fa padló, lemez tároló bútorok, tört vonalú falak, sűrű függöny), mind "mesterséges"( diffuzorok, sarokelnyelő, fali elnyelő) akusztikai elemek lesznek.
Annyi változtatási lehetőség lenne a későbbiekben is, hogy a diffuzorokat egységenként falfülkébe süllyeszteném, így ezeket rossz esetben lehetne cserélni, ha finomhagolni kell.
Majd, ha a készültség indokolja, akkor méretni is fogok, de egyenlőre "szűz" a terület, nagyon nincs mit! Ennyire: Ha időd engedi a segítséget és úgy gondolod, hogy elfér itt a topikodban, akkor tehetek fel a későbbiekben alaprajzot, elképzelést, fázis fotókat... rajzolni sajnos csak papiron tudok, s fényképen feltölteni.
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
A diffúz hatás egyaránt létrejön térben és időben, e két paraméter között nem lehet, szerintem nem is érdemes rangsort felállítani. Ráadásul a jelenség erősen frekvenciafüggő, nem célszerű laza általános kijelentéseket tenni.peterson írta: ↑2022.03.25., pén. 13:00Feltenném újra a kérdést: Ha a helyiség akusztikáját vizsgáljuk s nem csak az első visszaverődéseket, akkor rangsorolható-e a térbeli diffuzitás vs. időbeni (a korábbi példa szerinti akusztikai elemek kapcsán)? Arra gondolok, hogy ha csak a visszavarődések irányát változtatjuk meg, akkor is a második és további visszaverődéseknél már az időbeni is módosulni fog. Ha nem közeltérben hallgatunk zenét akkor ez nem lehet elegendő?
Magyarázatként annyi, hogy most alakítok ki magamnak egy zenehallgató szobát ahová elképzeléseim szerint 5-6 m2-nyi diffuzort helyeznék el (a hangsugárzók mögötti falon és az elsődleges reflexiós pontokon megosztva), s ezeket a legköltséghatékonyabban szeretném megvalósítani fából.
Hogy nálad mi az "elegendő", én azt innen nem tudom megmondani, de kizárólag diffúzorok alkalmazásával lakószobákban általában nem lehet megoldani az akusztikai problémákat. Hiába hozol léte egy diffúz zengő teret, ha a zengési időd túl magas mindenképpen zavaró lesz. A hangsugárzók mögé én nem tennék kis méretű diffúzorokat, de ez erősen függ a szoba méretéről, kialakításától.
- peterson
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1091
- Csatlakozott: 2010.01.04., hétf. 17:33
- Értékelés: 522
- Tartózkodási hely: Győr
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
"Kicsit pihentetném a témát, mert már nagyon félrement itt néhány gondolat és szándék. Vegyünk egy nagy levegőt és tiszta fejjel vágjunk bele újra! Amúgy sem egy hifista fórum a legjobb felület a szakmai kérdések megtárgyalására, hiszen itt mindig lesz egy okosabb, aki jobban tudja."
Szia!
Igazad van, inkább itt folytatnám, ha nem gond!
Feltenném újra a kérdést: Ha a helyiség akusztikáját vizsgáljuk s nem csak az első visszaverődéseket, akkor rangsorolható-e a térbeli diffuzitás vs. időbeni (a korábbi példa szerinti akusztikai elemek kapcsán)? Arra gondolok, hogy ha csak a visszavarődések irányát változtatjuk meg, akkor is a második és további visszaverődéseknél már az időbeni is módosulni fog. Ha nem közeltérben hallgatunk zenét akkor ez nem lehet elegendő?
Magyarázatként annyi, hogy most alakítok ki magamnak egy zenehallgató szobát ahová elképzeléseim szerint 5-6 m2-nyi diffuzort helyeznék el (a hangsugárzók mögötti falon és az elsődleges reflexiós pontokon megosztva), s ezeket a legköltséghatékonyabban szeretném megvalósítani fából.
Szia!
Igazad van, inkább itt folytatnám, ha nem gond!
Feltenném újra a kérdést: Ha a helyiség akusztikáját vizsgáljuk s nem csak az első visszaverődéseket, akkor rangsorolható-e a térbeli diffuzitás vs. időbeni (a korábbi példa szerinti akusztikai elemek kapcsán)? Arra gondolok, hogy ha csak a visszavarődések irányát változtatjuk meg, akkor is a második és további visszaverődéseknél már az időbeni is módosulni fog. Ha nem közeltérben hallgatunk zenét akkor ez nem lehet elegendő?
Magyarázatként annyi, hogy most alakítok ki magamnak egy zenehallgató szobát ahová elképzeléseim szerint 5-6 m2-nyi diffuzort helyeznék el (a hangsugárzók mögötti falon és az elsődleges reflexiós pontokon megosztva), s ezeket a legköltséghatékonyabban szeretném megvalósítani fából.
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
Augusztus 21-én, szombaton Szeged környékén végzek akusztikai méréseket, 1-2 helyszín még beleférhet a napba.
- fapaci
- Tizezresek klubja
- Hozzászólások: 14515
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 9162
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Akusztika - elmélet és gyakorlat
MIKROFON KALIBRÁLÁS
Hála az ingyenes szoftvereknek és a bemérő mikrofonnal szállított készülékeknek, no meg az erőteljes divathullámnak, manapság rengetegen mérnek, görbéket elemeznek, korrekciókat számolnak és állítanak be. No de mennyire pontosak a népszerű mikrofonok és a segítségükkel rajzolt görbék?
Mindenki mér - mondhatnánk némi túlzással, de az komolyan is kijelenthető, hogy nagyságrendekkel többen próbálnak otthon akusztikai, vagy hangsugárzóknál átviteli méréseket elkövetni és elemezni. A jelenség oka nyilván sokrétű. A házimozi processzorokhoz gyárilag mellékelt mikrofonok és a készülékekbe épített DSP, szobakorrekciós lehetőség (ami nevével ellentétben ugye nem a szobát korrigálja) élvezetes játékra hív, no meg egyre többen érzik az akusztika jelentőségét és próbálják feltérképezni rendszerüket, szobájukat ilyen szempontból is. A kísérletezők segítségére van néhány egyszerű mérőszoftver is, mint pl. a RoomEQ Wizzard, vagy a HOLM Impulse, amik bár nem hozzák a laboratóriumi mérőrendszerek szintjét, de otthoni körülmények és elvárások között jól használhatók beállításra, rendszerfejlesztésre, de akár tanulásra is. Nincs is szükség hozzájuk másra, csak egy mérőmikrofonra, amiből már alacsony árszinten is van kínálat a hazai boltokban is. Persze nem árthat egy kis oktató anyag, hogy tudjuk is, mit csinálunk.
Visszatérő kérdés, hogy ezek az olcsó eszközök mennyire megbízhatóak, pontosak. A helyzet felderítésére összegyűjtöttem a négy legnépszerűbb, Magyarországon is könnyen, 50e Ft alatti áron beszerezhető mérőmikrofont: Behringer ECM8000, dbx RTA-M, Dayton Audio EMM-6, miniDSP UMIK-1. Bár áruk között boltonként háromszoros eltérés is lehet, kinézetük alapján könnyen gyanút foghatunk, mennyire is térnek el egymástól.
Némi utánajárással (és méréssel) gyorsan kideríthetjük, hogy ezek a termékek álruhájuk alatt gyakorlatilag azonosak, legalábbis ami a bennük lévő mikrofon kapszulát jelenti (legismertebb nevén Panasonic VM-61A). Némelyik típus analóg kivitelt kínál XLR csatlakozással (amikhez egy hangkártyára is szükségünk lesz), mások (UMM-6, UMIK-1) pedig digitális verziók USB csatlakozással, de a méréseknél lényeges átviteli paraméterekben - nem túl szigorúan nézve - mindannyian megegyeznek. Kijelentésem bizonyítására íme a Behringer ECM8000 és az UMIK-1 mikrofonokkal végzett nyers (kalibráció nélküli) hangnyomás görbék egy (még fejlesztés alatt álló) hangsugárzó szobai produkciójáról:
A legalsó és legfelső tartományban láthatunk köztük némi eltérést, ami talán a mikrofonok fémházának kialakítása és mérés során használt hangkártyák közötti különbségből fakad, de a rokonság tagadhatatlan. Adja magát a kérdés, érdemes-e a 40e forintos verziót megvenni a 14e forintos helyett...
A történetnek van még folytatása, mivel ez az olcsó kapszula nem hibátlanul lineáris átvitelt produkál, bármilyen színű és feliratú házba is építik. Ideális esetben egy mérőmikrofon minden frekvencián azonos érzékenységet mutat, azaz ugyanakkora elektromos jelet állít elő a hang magasságától függetlenül, de ez csak a nagyon komoly (és drága) példányoknál valósul meg. Az olcsóbb, e cikkben is vizsgált típusoknál nem annyira jön össze, több dB különbségek is lehetségesek, ami még otthoni mérésnél sem szerencsés, komolyabb vizsgálódásnál pedig elfogadhatatlan.
A probléma megoldására a legtöbb gyártó korrekciós file-t mellékel (vagy honlapján kínál letöltésre), egy digitális adatcsomagot, amiben a mikrofon frekvenciafüggő jelszintváltozásának hibáit sorolják fel egy végtelennek tűnő számsorban. Egyszerű esetben ugyanazt a csomagot kínálják minden azonos típusú mikrofonhoz, ami csak félmegoldást ad, mivel így nem zárják ki a gyártási szórásból fakadó hibákat. Kifinomultabb esetben (pl. a miniDSP esetében) minden mikrofonhoz egyedi korrekciós csomag jár, legalábbis ez a publikus információ. (Valójában kb félszáz korrekciós csomaggal dolgoznak, de minden mikrofont egyedileg bemérnek és a leginkább hozzá illő csomagot rendelik a gyáriszámhoz.) Ezt a korrekciós adatcsomagot betáplálhatjuk a mérőszoftverekbe, amik így már korrigált, a mikrofon hibáitól nagyjából mentes átvitellel számolnak, a görbéket is ennek tudatában rajzolják ki. Analóg mikrofonoknál a gyári adatcsomag csak a jelszintváltozást korrigálja, a mérőkörünket magunknak kell kalibrálnunk egy hitelesített műszerrel, aminek során a mikrofonunk jelét fogadó áramkör (hangkártya) erősítését derítjük ki, hogy a görbéknél valós hangnyomás értékekeket kapunk. Ennek elmulasztásával önbecsapás szerencsétlen áldozataivá válhatunk. Digitális mikrofonoknál (ahol az elektronika is a be van építve a házba) az érzékenységet is tartalmazza a korrekciós csomag, így ezeknél hiteles skálázást látunk a grafikonok szélén. Íme a különböző típusú, de gyakorlatilag azonos mikrofonokhoz gyárilag javasolt korrekciók:
Elgondolkodtató, nemde? Az eltérések nem drámaiak, de néhol elérik a 7 dB-t is. No de legalább megpróbálták, még ha nem is jártak el tökéletes precizitással. Mit jelent ez a gyakorlatban? Néhány példa a mikrofonok nyers és "gyárilag" korrigált átvitelére:
Így azért már jóval kisebb a szórás, ami egy kis utólagos finomítással, kalibrálással egészen leszorítható. A Behringer ECM800 és az UMIK-1 mikrofonok általam korrigált átvitele:
A két mikrofon érzékenysége közötti eltérés 35 Hz és 15.000 Hz között már 1 dB-en belül van, ami otthoni mérésekhez bőven elfogadható tűrés. Aki ennél pontosabb mérésekre vágyik, a mikrofonját laboramtóriumban kell kalibráltatnia, ám a procedúra költsége egy professzionális mérőmikrofon árával vetekszik, szóval erősen megfontolandó.
A teljes cikk a Luxor Audio honlapján olvasható.
Hála az ingyenes szoftvereknek és a bemérő mikrofonnal szállított készülékeknek, no meg az erőteljes divathullámnak, manapság rengetegen mérnek, görbéket elemeznek, korrekciókat számolnak és állítanak be. No de mennyire pontosak a népszerű mikrofonok és a segítségükkel rajzolt görbék?
Mindenki mér - mondhatnánk némi túlzással, de az komolyan is kijelenthető, hogy nagyságrendekkel többen próbálnak otthon akusztikai, vagy hangsugárzóknál átviteli méréseket elkövetni és elemezni. A jelenség oka nyilván sokrétű. A házimozi processzorokhoz gyárilag mellékelt mikrofonok és a készülékekbe épített DSP, szobakorrekciós lehetőség (ami nevével ellentétben ugye nem a szobát korrigálja) élvezetes játékra hív, no meg egyre többen érzik az akusztika jelentőségét és próbálják feltérképezni rendszerüket, szobájukat ilyen szempontból is. A kísérletezők segítségére van néhány egyszerű mérőszoftver is, mint pl. a RoomEQ Wizzard, vagy a HOLM Impulse, amik bár nem hozzák a laboratóriumi mérőrendszerek szintjét, de otthoni körülmények és elvárások között jól használhatók beállításra, rendszerfejlesztésre, de akár tanulásra is. Nincs is szükség hozzájuk másra, csak egy mérőmikrofonra, amiből már alacsony árszinten is van kínálat a hazai boltokban is. Persze nem árthat egy kis oktató anyag, hogy tudjuk is, mit csinálunk.
Visszatérő kérdés, hogy ezek az olcsó eszközök mennyire megbízhatóak, pontosak. A helyzet felderítésére összegyűjtöttem a négy legnépszerűbb, Magyarországon is könnyen, 50e Ft alatti áron beszerezhető mérőmikrofont: Behringer ECM8000, dbx RTA-M, Dayton Audio EMM-6, miniDSP UMIK-1. Bár áruk között boltonként háromszoros eltérés is lehet, kinézetük alapján könnyen gyanút foghatunk, mennyire is térnek el egymástól.
Némi utánajárással (és méréssel) gyorsan kideríthetjük, hogy ezek a termékek álruhájuk alatt gyakorlatilag azonosak, legalábbis ami a bennük lévő mikrofon kapszulát jelenti (legismertebb nevén Panasonic VM-61A). Némelyik típus analóg kivitelt kínál XLR csatlakozással (amikhez egy hangkártyára is szükségünk lesz), mások (UMM-6, UMIK-1) pedig digitális verziók USB csatlakozással, de a méréseknél lényeges átviteli paraméterekben - nem túl szigorúan nézve - mindannyian megegyeznek. Kijelentésem bizonyítására íme a Behringer ECM8000 és az UMIK-1 mikrofonokkal végzett nyers (kalibráció nélküli) hangnyomás görbék egy (még fejlesztés alatt álló) hangsugárzó szobai produkciójáról:
A legalsó és legfelső tartományban láthatunk köztük némi eltérést, ami talán a mikrofonok fémházának kialakítása és mérés során használt hangkártyák közötti különbségből fakad, de a rokonság tagadhatatlan. Adja magát a kérdés, érdemes-e a 40e forintos verziót megvenni a 14e forintos helyett...
A történetnek van még folytatása, mivel ez az olcsó kapszula nem hibátlanul lineáris átvitelt produkál, bármilyen színű és feliratú házba is építik. Ideális esetben egy mérőmikrofon minden frekvencián azonos érzékenységet mutat, azaz ugyanakkora elektromos jelet állít elő a hang magasságától függetlenül, de ez csak a nagyon komoly (és drága) példányoknál valósul meg. Az olcsóbb, e cikkben is vizsgált típusoknál nem annyira jön össze, több dB különbségek is lehetségesek, ami még otthoni mérésnél sem szerencsés, komolyabb vizsgálódásnál pedig elfogadhatatlan.
A probléma megoldására a legtöbb gyártó korrekciós file-t mellékel (vagy honlapján kínál letöltésre), egy digitális adatcsomagot, amiben a mikrofon frekvenciafüggő jelszintváltozásának hibáit sorolják fel egy végtelennek tűnő számsorban. Egyszerű esetben ugyanazt a csomagot kínálják minden azonos típusú mikrofonhoz, ami csak félmegoldást ad, mivel így nem zárják ki a gyártási szórásból fakadó hibákat. Kifinomultabb esetben (pl. a miniDSP esetében) minden mikrofonhoz egyedi korrekciós csomag jár, legalábbis ez a publikus információ. (Valójában kb félszáz korrekciós csomaggal dolgoznak, de minden mikrofont egyedileg bemérnek és a leginkább hozzá illő csomagot rendelik a gyáriszámhoz.) Ezt a korrekciós adatcsomagot betáplálhatjuk a mérőszoftverekbe, amik így már korrigált, a mikrofon hibáitól nagyjából mentes átvitellel számolnak, a görbéket is ennek tudatában rajzolják ki. Analóg mikrofonoknál a gyári adatcsomag csak a jelszintváltozást korrigálja, a mérőkörünket magunknak kell kalibrálnunk egy hitelesített műszerrel, aminek során a mikrofonunk jelét fogadó áramkör (hangkártya) erősítését derítjük ki, hogy a görbéknél valós hangnyomás értékekeket kapunk. Ennek elmulasztásával önbecsapás szerencsétlen áldozataivá válhatunk. Digitális mikrofonoknál (ahol az elektronika is a be van építve a házba) az érzékenységet is tartalmazza a korrekciós csomag, így ezeknél hiteles skálázást látunk a grafikonok szélén. Íme a különböző típusú, de gyakorlatilag azonos mikrofonokhoz gyárilag javasolt korrekciók:
Elgondolkodtató, nemde? Az eltérések nem drámaiak, de néhol elérik a 7 dB-t is. No de legalább megpróbálták, még ha nem is jártak el tökéletes precizitással. Mit jelent ez a gyakorlatban? Néhány példa a mikrofonok nyers és "gyárilag" korrigált átvitelére:
Így azért már jóval kisebb a szórás, ami egy kis utólagos finomítással, kalibrálással egészen leszorítható. A Behringer ECM800 és az UMIK-1 mikrofonok általam korrigált átvitele:
A két mikrofon érzékenysége közötti eltérés 35 Hz és 15.000 Hz között már 1 dB-en belül van, ami otthoni mérésekhez bőven elfogadható tűrés. Aki ennél pontosabb mérésekre vágyik, a mikrofonját laboramtóriumban kell kalibráltatnia, ám a procedúra költsége egy professzionális mérőmikrofon árával vetekszik, szóval erősen megfontolandó.
A teljes cikk a Luxor Audio honlapján olvasható.