hazimozi-studio írta: ↑2021.08.17., kedd 11:08
Üdv!
Köszi az észrevételt! Tudna esetleg említeni néhány példát az említett tévedések közül?
A hátsó REL mélyládák feladata az, hogy hatalmas térérzettel egészítsék ki a házimozi szoba virtuális hangmezőjét
A mélyládák frekvencia tartománya irányfüggetlen, az emberek nem hallják honnan szólal meg a 20-80Hz.
a hang skálája hatalmasra vált
Ez értelmezhetetlen kijelentés. Arra gondolt a költő, hogy a do-re-mi sorból DO-RE-MI lesz?
Ha nem csatlakoztatunk a centersugárzóhoz egy passzoló REL mélyládát magas jelszinten, akkor a centersugárzó egyszerűen nem képes utolérni azt a hatalmas színpadot, amit a frontsugárzó/REL kombinációk nyújtanak.
Ismételten igaz, hogy mélynyomó működési tartománya irányfüggetlen.
A REL akkor válik igazán hatékonnyá, hogyha egy 50 Hz-ig, vagy még lejjebb megszólaló hangsugárzóhoz illesztjük.
Azon a frekvencián érdemes váltani, ahol crossover ponton a legkisebb a beszakadás. Érdemes felengedni 80Hz-100Hz környékére mert a mélynyomókat erre a frekvenciasávra tervezik, minek küzdjenek vele a hangfalak meg az erősítő.
A hangstúdiókban ülő profik továbbra is 5.1-ben dolgoznak
Ez tárgyi tévedés, a hangmérnökök teljes kiépítésű rendszerrel dolgoznak. Máshogy nem is kapnák meg a stúdiók a Dolby jóváhagyását.
de NE helyezd őket közvetlenül a hallgató feje fölé, lehetőleg oszlasd szét őket előre és hátra, ha lehetséges
Oszlatni a rendőrség szokott, vagy a nap a ködöt. A hangfalakat elhelyezzük, a Dolby, DTS vagy THX ajánlásnak megfelelően.
óvatos keresztváltással behangolva" ... "támogasd meg óvatosan egy REL mélyládával
Ez az óvatosság elmegy egy szakácskönyvben, de a hangrendszer kalibrálása mérnöki tudomány. Konkrétan ki lehet mérni illetve modellezni, hogy milyen beállítások mellett lesz optimális a mélynyomó(k) és a hangsugárzók együttműködése.
Foglaljuk össze a REL 3-D szettekben lévő hátsó csatornás mélynyomó használatát: egy 3D vagy HT-3D láncban kritikus fontosságú a hátsó csatornás REL beállítása, mivel ez nyitja fel a skálát az ezt igénylő jeleneteknél. Megfelelő beállítással ez a mélyláda egyenesen az események közepébe helyez téged ahelyett, hogy külső szemlélőként figyelnéd azokat. Az eredményhez szükséges minimum 3 REL-ből a hátsó csatorna kéne, hogy legyen a második legnagyobb, a frontokhoz illesztett mélyláda a legnagyobb és a centersugárzónál lévő pedig a legkisebb.
Érdemes elolvasni a Harman intézet cikkét a témában: "Subwoofers: Optimum Number and Locations by Todd Welti". A nagyság, már ha teljesítményre gondolt a fordító, csakis a távolság függvénye. Az LFE kalibrálás célja, hogy egy beszakadás mentes frekvencia átmenetet hozzunk létre a hallgatói pontokon. A közelebb elhelyezkedő mélynyomók a fizikai törvényszerűségek miatt kisebb teljesítmény szinten fognak üzemelni.
Emlékezz, hogy amikor csak lehet, „Full Range” módba állítsd a hangfalakat, csatlakoztasd a High Level +.1 csatornákat a hátsó mélynyomóhoz és élvezd a házimozit úgy, ahogy csak a legjobb hangmérnökök szokták!
A high level input arra szolgál, ha a végfok nem rendelkezik LFE kimenettel. A full range beállításnak nincs értelme, mert a hangfalak nem az LFE szempontjából optimális helyen vannak általában, illetve a hangfalak többsége felépítésükből következően nem full range.
Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.