Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Avatar
thxfan
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2851
Csatlakozott: 2010.05.03., hétf. 18:58
Értékelés: 1187
Tartózkodási hely: Nyíregyháza

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: thxfan »


Sok helyen tapasztaltam, hogy az "egyszerűbb" házimozi processzorok szoftverénél sokkal több energiát öltek a kinézetbe és a szolgáltatások számának emelésébe, mint a pontosságba.
Olcsóbbaknál biztosan előfordul, de ez csak egy csúcsgép a Yamahánál. Nem értem, hogy a Yamahánál és egyéb gyártóknál ezt miért nem mérik, nincs semmilyen kontroll, vagy pl. szoftverfrissítéssel ezt miért nem javítják? A számok nem hazudnak, de nem lehet, hogy csak pont ezzel az egy erősítővel volt gond?
10.1 Auro3D
Erősítő:Marantz SR7013+Crown XLS 1502,Hangfalak:HIVI Swans Allure+F2.2R+VR-8W,Sub:Behringer NX3000D+JBL 4641,PS4,Projektor:Optoma UHD 51,Vászon: Lumene Curve Acoustic,Kábelek:Taga Harmony Blue-12/Azure-14-2C, KáCsa KCE-FLW40, NorStone Classic B 250,Hálózati szűrő:Taga Harmony PF-1000

Avatar
Hiccusz
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3213
Csatlakozott: 2013.08.21., szer. 10:16
Értékelés: 1379

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Hiccusz »


Nem hinném, de a szoftver skálázása hibás, vagy furcsán értelmezik a vágási pontot. A 100 Hz-re állított váltási pont a valóságban kb 80 Hz-re került, a 80 Hz-es beállítás pedig igazából kb 50 Hz-nél kezdett vágni. Érdekes módon a 120 Hz-es beállítás a valóságban is 120 Hz-et adott, szóval fura. Nem ritka ez sajnos. Sok helyen tapasztaltam, hogy az "egyszerűbb" házimozi processzorok szoftverénél sokkal több energiát öltek a kinézetbe és a szolgáltatások számának emelésébe, mint a pontosságba. Talán az esetek felénél történik az a valóságban, amit a szoftverben állítunk, leginkább az EQ beállítások káoszosak általában, legalábbis ezeket a legkönnyebb ellenőrizni. A gyanútlan hallgatót be lehet csapni, de a műszer nem hazudik. Az EQ frekvenciái néha 20-30 %-kal is eltérnek a valóságtól. Sejthető, hogy az ilyen szoftverrel végzett szobakorrekciók mennyit érnek. Igen, pont annyit.
Ez kb. olyan, mint a projektorok gamma preset-jei. Szinte sosem az, ami rá van írva. :-)

Avatar
Jalso
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 260
Csatlakozott: 2014.11.04., kedd 11:45
Értékelés: 73

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Jalso »


Lehet hozni a Gere Kopár ott vigyorog a borhűtőbe vagy egy kis söröcske vagy valamilyen üdítő mellé
Minőségi választás, jól fog jönni
Előfok : Marantz Cinema 40, Végfok : Sherbourn PA 7-150, Emotiva BasX-A4
IC : AQ Red River, SUPRA
Frontok : JBL LS 80
Center : JBL LS Center
Háttér : JBL LS 40
SBL, SBR : JBL STUDIO 530
ATMOS : JBL STUDIO 220
Mélyláda : SVS SB4000,
Kép : Sepiscreen ALR, Sony VPL-XW5000ES
 

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Én olyat még nem hallottam, hogy 80Hz vágásnál 45Hz-es hangok megszólaltak volna. Lehet rossz volt az erősítő? 
Nem hinném, de a szoftver skálázása hibás, vagy furcsán értelmezik a vágási pontot. A 100 Hz-re állított váltási pont a valóságban kb 80 Hz-re került, a 80 Hz-es beállítás pedig igazából kb 50 Hz-nél kezdett vágni. Érdekes módon a 120 Hz-es beállítás a valóságban is 120 Hz-et adott, szóval fura. Nem ritka ez sajnos. Sok helyen tapasztaltam, hogy az "egyszerűbb" házimozi processzorok szoftverénél sokkal több energiát öltek a kinézetbe és a szolgáltatások számának emelésébe, mint a pontosságba. Talán az esetek felénél történik az a valóságban, amit a szoftverben állítunk, leginkább az EQ beállítások káoszosak általában, legalábbis ezeket a legkönnyebb ellenőrizni. A gyanútlan hallgatót be lehet csapni, de a műszer nem hazudik. Az EQ frekvenciái néha 20-30 %-kal is eltérnek a valóságtól. Sejthető, hogy az ilyen szoftverrel végzett szobakorrekciók mennyit érnek. Igen, pont annyit.

Avatar
csacsumicsa
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 123
Csatlakozott: 2014.12.06., szomb. 18:01
Értékelés: 30

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: csacsumicsa »


Hozom a pop-corn-os vödröt :D
Lehet hozni a Gere Kopár ott vigyorog a borhűtőbe vagy egy kis söröcske vagy valamilyen üdítő mellé

Avatar
Jalso
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 260
Csatlakozott: 2014.11.04., kedd 11:45
Értékelés: 73

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Jalso »



Botrányt én sem szeretnék csak egy jó tanácsot adni mindenkinek.
 
Mielőtt mindenki állítgatna tekergetne érdemes ezt mérésekkel ellenőrizni is mert  nálam a tapasztalat azt mutatta, hogy valamit nagyon benéztek a Yamaha mérnökei. Ugyanis 80Hz vágási pontot beállítva a frontokon az RX A-3040-es  le engedte 45-50 Hz-ig és a 100 Hz-es beállítás hozta az elvárt 80 Hz vágást
 
Hát röviden ennyi

Hozom a pop-corn-os vödröt :D
Előfok : Marantz Cinema 40, Végfok : Sherbourn PA 7-150, Emotiva BasX-A4
IC : AQ Red River, SUPRA
Frontok : JBL LS 80
Center : JBL LS Center
Háttér : JBL LS 40
SBL, SBR : JBL STUDIO 530
ATMOS : JBL STUDIO 220
Mélyláda : SVS SB4000,
Kép : Sepiscreen ALR, Sony VPL-XW5000ES
 

Csutka

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Csutka »



Botrányt én sem szeretnék csak egy jó tanácsot adni mindenkinek.
 
Mielőtt mindenki állítgatna tekergetne érdemes ezt mérésekkel ellenőrizni is mert  nálam a tapasztalat azt mutatta, hogy valamit nagyon benéztek a Yamaha mérnökei. Ugyanis 80Hz vágási pontot beállítva a frontokon az RX A-3040-es  le engedte 45-50 Hz-ig és a 100 Hz-es beállítás hozta az elvárt 80 Hz vágást
 
Hát röviden ennyi

 
Nem sokan vannak, akik mérésekkel állítják be a dolgaikat.
Vagy ráhagyják az erősítőre, vagy fülre utána állítanak.
 
Én olyat még nem hallottam, hogy 80Hz vágásnál 45Hz-es hangok megszólaltak volna.
Lehet rossz volt az erősítő? 

Avatar
csacsumicsa
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 123
Csatlakozott: 2014.12.06., szomb. 18:01
Értékelés: 30

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: csacsumicsa »


Botrányt én sem szeretnék csak egy jó tanácsot adni mindenkinek.
 
Mielőtt mindenki állítgatna tekergetne érdemes ezt mérésekkel ellenőrizni is mert  nálam a tapasztalat azt mutatta, hogy valamit nagyon benéztek a Yamaha mérnökei. Ugyanis 80Hz vágási pontot beállítva a frontokon az RX A-3040-es  le engedte 45-50 Hz-ig és a 100 Hz-es beállítás hozta az elvárt 80 Hz vágást
 
Hát röviden ennyi

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1443
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 804

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: gyulaipal »


szia, tényleg nem kötekedésképp de kicsit nem lehetne lényegretörőbben írni? az ember meglátja az 5 oldalas írást és inkább továbbgörgeti...
 
Két jó hír:
 
1. mostanra már kiadtam magamból ami az évek alatt összegyűlt bennem, ezért NEM fogok többet ilyen hosszút írni :-)
 
2. akit érdekelnek a téma történeti és/vagy elméleti aspektusai, az akár érdekesnek is találhatja az alábbi hozzászólásban levő adatokat. Tudom, hogy NEM mindenkit érdekel ilyen szinten a téma, de most legalább egyszer le vannak írva a dolgok okai is, nem csak a száraz tények. Én szeretem érteni az okokat és magyar nyelven még nem nagyon láttam ezeket leírva.
 
Ha meg sok marhaságot írtam, akkor legalább lesz mit helyreigazítani azoknak, akik a gyakorlatban is benne vannak, és mindenki tanulhat belőle. 

Avatar
-KP-
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5742
Csatlakozott: 2003.06.02., hétf. 23:53
Értékelés: 1544
Tartózkodási hely: Bonyhád

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: -KP- »


 
 
szia, tényleg nem kötekedésképp de kicsit nem lehetne lényegretörőbben írni? az ember meglátja az 5 oldalas írást és inkább továbbgörgeti...

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Kedves Fapaci megosztanád velünk az élményt és a tapasztalatodat és esetleg a mérési eredményeket??    
Ott voltál, meséld el! Nekem most nincs kedvem botrányt csinálni.

Avatar
csacsumicsa
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 123
Csatlakozott: 2014.12.06., szomb. 18:01
Értékelés: 30

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: csacsumicsa »


Igen.
 
Kedves Fapaci megosztanád velünk az élményt és a tapasztalatodat és esetleg a mérési eredményeket??    

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Csak egy egyszerű elmèleti kèrdèsem lenne. Miből gondoljátok hogy a processzor ott vág ahová beállítod ès mondjuk a 80 Hz az tènyleg annyi. Csak azèrt mert oda van írva? Megmèrte ezt már valaki?
Igen.

Csutka

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Csak egy egyszerű elmèleti kèrdèsem lenne. Miből gondoljátok hogy a processzor ott vág ahová beállítod ès mondjuk a 80 Hz az tènyleg annyi. Csak azèrt mert oda van írva? Megmèrte ezt már valaki?
 
Ez miért számít? 
 
Ezeknél a cégeknél általában mérnökök dolgoznak és méregetnek.
Az alkatrészek miatt nem lehet teljesen pontos a dolog, de megközelítően az - gondolom.

Avatar
csacsumicsa
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 123
Csatlakozott: 2014.12.06., szomb. 18:01
Értékelés: 30

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: csacsumicsa »

Csak egy egyszerű elmèleti kèrdèsem lenne. Miből gondoljátok hogy a processzor ott vág ahová beállítod ès mondjuk a 80 Hz az tènyleg annyi. Csak azèrt mert oda van írva? Megmèrte ezt már valaki?

Csutka

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Csutka »



 
Ööö biztos vagy ebben?
 
MultEQ XT32 uses the measurements from this position to calculate speaker distance, level, polarity, and the optimum crossover value for the subwoofer.
 

 
 
https://audyssey.zendesk.com/entries/10 ... -frequency
 
Audyssey doesn't set crossovers in any product. 

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1443
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 804

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: gyulaipal »


Előbb vizsgált felül az állításaid helyességét, mert ez a hozzászólás megint hemzseg a hibáktól, félreértésektől.
 
Amit leírtam, az az agyamban egy kép, ami sokezer oldal szakirodalom átolvasása után alakult ki. Egyetlen pozitívuma van ennek a megoldásnak: NEM mond ellent a természet általam ismert törvényeinek. Ez azonban csak annyit jelent, hogy a dolog (elméletileg) lehetséges. Azt viszont nem garantálja hogy a gyakorlatban OPTIMÁLIS lenne. Simán lehetséges, hogy van ennél jobb megoldás amit pl. tapasztalati úton kitalált valaki. Ezt majd a nálam tapasztaltabbak megmondják.
 
Pici történeti áttekintés: amikor az otthoni vetítés lehetségessé vált, már KÉT szakember-gárda is rendelkezésre állt akik az otthoni azaz házimozik akusztikai tervezésében segíthettek:
- a mozitervezők, akik nagymozikat építettek azelőtt
- a hifisták
 
Az emberi agy úgy működik, hogy a már begyakorolt sémákat próbálja az új feladatok megoldására is alkalmazni. Ezért:
- a nagymozikban jártas mérnökök a házimozit egy kisebb méretben megépített "nagymozinak" tekintették
- a hifisták a házimozit egy olyan hifi rendszernek tekintették, amiben kettőnél több hangszóró van
 
Mindkét hozzáállás teljesen rossz. Lucas és bandája (THX) abban alkotott nagyot, hogy VÉGRE képes volt a jó irányból megközelíteni a feladatot, azaz végre elvetették a nagymozikban használt elveket és a sokhangszórós hifi-rendszer képét is és egy értelmes elméleti alapokon nyugvó megoldást találtak ki. 
 
De miért is rossz a "kisméretű nagymozi" hozzáállás? Pár tény ezzel kapcsolatban:
 
- a nagymoziban 12-18m a vászon szélessége és a nézőtér hossza is legalább ennyi, meg a magassága sem az otthon szokásos 2-3 méter. Ezen okok miatt:
 
- a moziteremben a lehetséges állóhullámok (alaphangjai) jellemzően az infrahang tartományba esnek (2*20m az 40m, ennyi utat tesz meg mondjuk jobbra-balra a hang egy "körhöz", a 340m/s hangsebesség ezzel osztva kb. 8,5Hz tehát még az első felharmonikus 17Hz-e is 20Hz alatt van. Ráadásul a mozis sub-ok (elméletlleg) ritkán sugároznak jelentős hangenergiát 35Hz alatt, (ezt gyakorlatilag is hallom az otthoni 20Hz-re hangolt reflex-dobozokhoz képest) így ezek a lehetséges állóhullámok gerjesztést sem sűrűn kapnak. Egy mondatban összefoglalva: A MOZIBAN AZ ÁLLÓHULLÁMOK GYAKORLATILAG NEM JELENTENEK PROBLÉMÁT (egy házimozihoz képest legalábbis).
 
- a nagymoziban az elöl levő hangfalak (L+C+R) közvetlenül a fülünkbe jutó első hullámfrontja után akkora késéssel érkezik meg a falról/plafonról visszavert első hullámfront, hogy az már kívül van azon az időkereten, ameddig az irányérzékelést zavarni tudná (magyarul ezeket a hangokat VISSZHANG-ként érzékeljük, nem pedig az akusztikai színpadkép "összemosódásának")
 
Sajnos az a helyzet, hogy a házimozi akusztikai problémái lényegében hiányoznak egy nagymoziban, ezért a nagymozikhoz "szokott" mérnökök nem feltétlenül vannak felkészülve azok kezelésére a házimozi kicsi méretei mellett.
 
A "sokhangszórós hifi rendszer" szintén rossz hozzáállás, mert a hifi rendszerben általában:
 
- a két hangfal (L+R) egy egyenlő szárú háromszöget alkot a hallgatóval, így a hang azonos utat tesz meg a két hangszórótól a fülünkig. Ez helyből kitörli a hangfalak különböző távolságaiból adódó problémákat, amelyek viszont nagyon is jellemzőek házimozi esetén
 
- a két hangfalat valamilyen szimmetriát kihasználva szokás felállítani a szobához képest is (ritkán áll az említett háromszög szimmetria tengelye pl. 30 fokban a falakhoz képest) ezért a sztereó rendszer tudat alatt kihasználja a szimmetria akusztikai előnyeit. Ez 5-7 hangfal esetén már sokkal nehezebben, de azért lehetséges lenne ha pl. egy kör mentén állítanánk fel a hangfalakat, amely kör közepén az egyetlen néző lenne. Persze jó nagy szobában, hogy a hangfalak körül elég hely legyen. Ez elméletileg jó megoldás lenne, az egyenlő távolságok garantálnák, hogy a hang fázishelyesen jusson a fülünkbe minden hangfalból és elsősorban a közvetlenül sugárzott hangokat hallanánk, tehát a szoba akusztikai gyengeségei kevésbé zavarnának ... csak hát kevesen akarnak egy 60m2-es helységben egyszemélyes házimozit építeni, ezért ritkán alkalmazzák. 
 
A THX csapat rájött (miután levetkőzték a fenti két hibás hozzáállás korlátait) hogy a házimozi jellemzően kicsi mérete mellett kezelni kell a méretből adódó új problémákat, elsősorban az állóhullámok problémakörét. A legegyszerűbb kezelés az, ha csökkentjük a problémás frekvencia-tartományban a hullámforrások számát, azaz MEGTILTJUK hogy a szatellit hangfalak a problémás tartományban hangot sugározzanak. 
 
Ettől persze még nem csökken a probléma, de legalább FELDARABOLTUK A FELADATOT. 
- a szatelliteket mostantól oda tehetjük, ahol nekik a szabványos IRÁNYOK alapján lenni kell
- a mély hullámforrás irányfüggetlenül sugároz (mivel pici a hullámhosszhoz képest) és a fülünk sem hallja az irányát, ezért azt odatehetjük ahol A MÉLYTARTOMÁNY EGYENLETESSÉGE MEGKÖVETELI.
 
Ha kicsit tudományosabban állunk a dologhoz, akkor észrevehetjük, hogy a hangfalak "szétvágásával" lényegében új szabadsági fokokat hoztunk létre magunknak a problémák kezeléséhez, hiszen a szereóval ellentétben (ahol a sub "össze van ragasztva" a szatellit sugárzóval, mivel egyetlen dobozban vannak, így csak együtt mozgathatóak) most sok-sok külön mozgatható dobozunk lett és mindet a neki optimális helyre tehetjük.
 
Persze a kérdés még az, hogy hol válasszuk el a sub és a szatellitek frekimenetét, azaz hol legyen a keresztváltás? Ezt (minimum) két paraméter alapján határozták meg:
- a sub nem sugározhat olyan "magas" hangokat amelyek helyét a fül már könnyen érzékeli (120Hz felett)
- a szatellitek nem sugározhatnak olyan mély hangokat, amivel beleszólnának a sub, mint "Egyetlen Hullámforrás" munkájába. Magyarul HA már azért csináltuk ezt az egész sub+sat őrületet, hogy egyetlen hullámforrás keltsen (mély) állóhullámokat, akkor a többi hullámforrás valóban NE keltsen ilyeneket pluszban 
 
80Hz alatt szinte teljesen reménytelen a hangforrás irányát érzékelni, a 80Hz hullámhossza meg már elég rövid ahhoz, hogy emberi méretű basszuscsapdák elbánjanak vele, tehát a 80Hz feletti állóhullámok kezelése nem lehetetlen, ezért a 80Hz lett a kompromisszumos keresztezési freki. Ez ALATT minden hangfal hangja a sub-ra megy, felette marad az adott hangfalon. Ráadásul ha a szatelliteknek csak 80Hz felett kell sugározni, akkor kisebb membrán-kitéréssel képesek ezt megcsinálni, tehát kevesebb torzítás keletkezik a Doppler-effektus miatt, a kisebb membrán-kitérés mechanikailag is kisebb harmonikus torzítást jelent (hiszen a dobozban levő levegő kis nyomáskülönbségek esetén jobban közelíti az elméletileg tökéletes rugó viselkedését) így a szatellitek kisebb terheléssel és tisztábban tudnak szólni, az AVR kimenetei is kisebb terhelést kapnak, tehát mindenki boldog.
 
A fenti megoldás tehát az állóhullámok problémakörét annyival javítja, hogy 
- egyszerűsíti a feladatot azzal, hogy CSAK EGYETLEN mélyhang-forrást tesz a szobába
- lehetőséget ad az egyetlen mélyhang-forrás optimális elhelyezésére anélkül, hogy a többi hangfalat össze-vissza kellene tenni a szobában.
 
Namost mivel nagyon nagy gond lenne ha a sub-ból 120Hz feletti hangok jönnének (itt már kezd működni az irányérzékelés) viszont a többi hangfalnak meg van tiltva, hogy mély hangokat sugározzon, ráadásul a filmek hangja a nagymozi-beli használatra kevert hang, ezért valahol az átviteli láncban meg kell oldani a "nagymozis hang" -> "házimozis hang" konverziót. Ezt csinálja az erősítőkben/procikban a bass management.
 
Az LFE csatornára a nagymoziban sem illik 120Hz felett hangot keverni, a hátsó (surround) hangszórókra meg nem illik 120Hz alatti hangot kiküldeni (mivel azok a falakon lógnak és általában kicsikék a vászon mögötti dögnagy ládákhoz képest) ezért a mozis DTS nem is 5.1 hanem 5.0 hangot visz át, és a surround hangszórók hangjában van tárolva a "boom track" azaz az LFE csatorna hangja és sima keresztváltóval választják el a surround-ok hangját az LFE csatornától. Ez jó megoldás, mert megspórolnak egy digitális csatornát és közben semmit nem veszítenek (amikor még külön CD lemezen vitték az analóg kópia mellett a hangot, akkor ez lényeges előny volt).
 
A házimoziban azonban (egyes formátumok esetén, lást alábbi táblázatot egy másik hozzászólásban) néha sehol nincs az átviteli láncban 120Hz-es aluláteresztő szűrő az LFE csatornán, ezért az LFE csatorára (ha elég figyelmetlen volt a hangmérnök) akkor kerülhetnek 120Hz feletti hangok. Ezeket mindenképpen meg kell ölni, ezért az AVR-ekben van egy 120Hz-es low pass filter (24dB/oktáv) az LFE sávon, ami ezeket eltünteti, biztos ami biztos. Fontos, hogy ez még a Bass Management előtt van, tehát CSAK AZ LFE CSATORNÁBAN esetlegesen jelenlevő 120Hz feletti hangokat "metéli" le. Ezzel szemben ha valamelyik másik csatornáról keverünk hangokat a sub-ra (Bass Management-ileg) akkor azok már a szűrő után csatlakoznak be a láncba, tehát így akár 200Hz-es hangok is kimehetnek ki a sub-ra, CSAK NEM AZ LFE HANGCSATORNA EZEK FORRÁSA, hanem valamelyik "normál" csatora. Ez fontos és kevesen vannak tisztában vele.
 
A sub kivételével az összes csatornán 80Hz-es 12dB/oktávos felüláteresztő szűrő van a THX rendszerben ami CSAK félig végzi el a mélyek levágását, pont ahogy Hiccusz írta. A maradék ugyanekkora vágást a hangszóró végzi mechanikusan és mivel a zárt doboz vág ekkora meredkséggel, ezért ezek (THX-ben) mindig zárt dobozok. A Bass Management azonban 24dB/oktáv meredekségű aluláteresztő szűrők segítségével irányítja át a normál csatornák mélyeit a sub-ra (vagy legalábbis én ahány AVR speckót olvastam, az mind így csinálta) tehát az elektronikus keresztváltó asszimmetrikus. Ezek pedig NEM THX erősítők voltak, hanem sima AVR-ek (Onkyo-k, Denon-ok). Ez alapján úgy tűnik, hogy a különbség a THX és a "sima" AVR között mindössze csak annyi, hogy a "sima" AVR-ben állítható a keresztezési freki, míg a THX-ben fix 80Hz. De a szűrők jellege tökugyanaz, tehát ugyanúgy hangolt és zárt dobozok kellenek egy sima AVR kimeneteire ha elméletileg tökéletes 24dB/oktávos illesztést akarunk megvalósítani a sub és a többi hangfal között. Csak itt láttam alább egy hozzászólásban, hogy létezik olyan proci amin állítható a vágási meredekség. Okos. De gondolom nagyon drága.
 
A fentiek szerintem értelmes kiindulási alapnak tekinthetőek de ha hülyeséget írtam vagy valamit félreértettem, akkor szóljanak a profik. 
 
Ami még szerintem fontos: az, hogy 120Hz felett már van irányérzékelés, még nem mondja meg, hogy mekkora eltérést érzékelünk a hang irányában. Nyilván 120Hz-en ha a jobb hátsó hangfalból ordít egy rakéta hajtóműve és a 120Hz alatti hangok a bal elöl levő sub-ból jönnek (180 fok távolság a két virtuális hangforrás között) akkor ezt sokkal könnyebb észrevenni, mint ha pl. a centerből ordít a hajtómű és a tőle 50 centivel balra levő sub adja hozzá a mélyeket. Ez pedig számomra azt mondja, hogy minél távolabb van egy szatellit hangszóró a sub-tól, annál fontosabb a THX-es 80Hz-et irányadó keresztváltási frekinek tekinteni. A center (és az L+R) jellemzően közel van a sub(ok)-hoz, ezért ott (magánvélemény, kritikát kérek!!!) simán megengedhető magasabb keresztváltási freki alkalmazása ha kímélni akarjuk a nyamvadt kis hangszórókat. Nálam nyamvadt kis hangszóró van az L+R hangfalakban, ezért én ott 150Hz-nél vágok. Nem érzékelek emiatt problémát, de akinek ellentétes tapasztalata van, homályosítson fel, örömmel hallgatok az okos szóra.
 
No, én a fentieket szűrtem le a kb. egy éve elolvasott anyagokból. Azóta persze változhatott a profik ajánlása. A 80Hz-es freki az emberi fül tulajdonságain alapuló érték, ezért azt gondolom hogy a THX-től függetlenül értelmes kompromisszum, ez alá nem nagyon ajánlják keresztváltás állítását (kivéve ha a sub gyenge ágyékában, mert akkor le lehet venni róla a terhelést a main hangfalak segítségével, de ekkor bukjuk az "egyetlen mélyforrás" elvét, persze ebben is lehet logika adott körülmények között).
 
A másik amire fel szeretném hívni a figyelmet, hogy NÉGY DIMENZIÓBAN KELL GONDOLKODNI. Ezt több helyen is olvastam anno, hogy NEM A FREKIMENET A LÉNYEG, mert arra sokkal kevésbé érzékeny a fül, mint a fázisviszonyok változására. Ha csak úgy leteszünk egy sub-ot és beállítjuk a távolságát a valós távolságára, akkor nem vesszük figyelembe azt, hogy a sub sokkal "lassabb" hangszóró, mint a többi. Ráadásul a zárt sub-ban elektronikusan kompenzálják a 12dB/oktávos mélyvágását, ami szintén (állítólag) késlelteti a fázisát a lesugárzott hangnak.
 
Ha egy rendszer jól van beállítva, akkor amikor felrobban valami a filmben, akkor a centerből, a bal- és jobb hangszóróból és a sub-ból jövő hanghullámok EGYSZERRE kell, hogy elérjék a fülünket, mivel a fülünk az idő alapján állapítja meg pl. az irányokat. Mivel ezek a hangszórók különböző késleltetéssel sugározzák le a hangot, ezeket az eltéréseket kompenzálni kell. Erre kézenfekvő az AVR-ben megadható távolságokat használni, konkréta a sub fázisát addig állítani (a távolság állításával) amíg az (80Hz-en) pontosan egyezik a L+R+C fázisával. Erre írtam a múltkor azt a beállítási lehetőséget, hogy lesugároztatjuk EGY hangszóróból (+a sub-ból ellenfázisban) ugyanazt 80Hz-es hangot, amit elméletileg 50-50 százalékos arányban oszt el a keresztváltó a sub és a kiválasztott hangszóró között (célszerű a sub-hoz legközelebbi hangszórót használni és KICSI HANGERŐVEL, nehogy károsítsuk). Persze a hangerő akkor lesz azonos ha vagy tud mindkét ágban 24dB/oktávval vágni a bass management vagy ha a hangszóró 80Hz alatt tényleg 12dB/oktávval vág. A lényeg, hogy a két hang FÁZISÁT kell úgy beállítani a sub távolságának a változtatásával, hogy a lehető legjobban kioltsa egymást a két hang. Azért a kioltást célszerű használni, mert azzal sokkal érzékenyebben állítható a fázis mint az egyfázisban sugárzó hangszórókkal (hiszen azt, hogy mikor van csend, sokkal könnyebb hallani, mint hogy mikor adódik össze pontosan azonos fázisban a két hangforrás hangja). Persze tökéletes csend sosem lesz, de azért hallatszik, hogy a fázis állításával DURVÁN változik a  hangerő és ez alapján 10 centi pontossággal beállítható a sub (virtuális) távolsága.  A 10 centi töredéke a 80Hz-es hang hullámhosszának, így ez a beállítás elég pontos, csak pár fok eltérés a fázisban. Tudom, kipróbáltam, működik. Viszont fontos, hogy mindig nagyobb távolság irányába állítsuk a sub-ot, mert ezzel kompenzálhatjuk a "lassúságát". Ha kisebb távolságot adunk meg neki, akkor látszólag egyezni fog a hangjának a fázisa a másik hangszóróval, de a valóságban 360fok időbeli távolság lesz közöttük és akkor NEM egyszerre jönnek majd a robbanás mélyei a többi csatorna hangjával. Ha a beállítás kész, akkor sub polaritás visszafordít és kész. Ellenvélemény? 
 
Ha hülyeséget írtam valahol, akkor a szakértők javítsanak, de ne azt mondják, hogy "az egész hülyeség" mert abból senki nem tanul. 

Avatar
Turbo
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 749
Csatlakozott: 2003.09.23., kedd 21:19
Értékelés: 70

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Turbo »


Az Audyssey nem állít be vágásokat, azt kézzel kell megadni.
 
Ööö biztos vagy ebben?
 
MultEQ XT32 uses the measurements from this position to calculate speaker distance, level, polarity, and the optimum crossover value for the subwoofer.

Avatar
Gali
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 214
Csatlakozott: 2009.06.21., vas. 04:41
Értékelés: 14

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Gali »


Egy link erejéig visszakanyarodnék a több szub témához:
Anno itt találtam egy érdekes tanulmányt ahol gyakorlatban és szimulációkkal is kipróbálták meddig érdemes elmenni a szubok halmozása terén (angol nyelvű 'agybaj')
https://www.minidsp.com/applications/ho ... e-ddrc-88a
Itt a Method A részen linkeltek egy pdf-et ami már nem elérhető eredeti helyén így a hozzászólásomhoz csatoltam.
multsubs.pdf
Jó olvasgatást
Zene és mozi: PC - Plex + EQ apo; Marantz AV7005; 5x JBL LSR308; 2x JBL EON 618S; Samsung UE55F6500
És mert mérve jó minden: MiniDSP Umik1; xRite i1 Display Pro

Csutka

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Csak mert egy átlag mezei user ezt látja és nem áll ott a sarokban egy mindent tudó főmérnök...
 
Inkább szomorú a dolog.
 
Ahogy Fapaci írta, a THX szabvány nem írja elő a szub vágását, nincs ilyen kikötés pont azért, amit Hiccusz írt - a 80-120Hz hangok elvesznének.
Az Audyssey nem állít be vágásokat, azt kézzel kell megadni.
Az Onkyo erősítők sok esetben "full range"-nek veszik a hangfalakat, ami teljesen rossz megközelítés.


Avatar
Turbo
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 749
Csatlakozott: 2003.09.23., kedd 21:19
Értékelés: 70

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Turbo »


Csak mert az onkájód menüjében ez van? 
Csak mert egy átlag mezei user ezt látja és nem áll ott a sarokban egy mindent tudó főmérnök...

Avatar
Hiccusz
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3213
Csatlakozott: 2013.08.21., szer. 10:16
Értékelés: 1379

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Hiccusz »



Audyssey szakértő válasza egy ilyen kérdésre:
 
"Yes, you should override and set to 120 Hz.  In fact, this should not even be a setting in AVRs..."
 

 
Ennyi. 

Csutka

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Csutka »



Hmm, azért ebből nem ez jön le egyértelműen...
 
 

 
Audyssey szakértő válasza egy ilyen kérdésre:
 
"Yes, you should override and set to 120 Hz.  In fact, this should not even be a setting in AVRs..."
 

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Holnap elméleti indoklást is írok a fentiekhez...
 
Előbb vizsgált felül az állításaid helyességét, mert ez a hozzászólás megint hemzseg a hibáktól, félreértésektől.

Avatar
Hiccusz
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3213
Csatlakozott: 2013.08.21., szer. 10:16
Értékelés: 1379

Házimozi hangsugárzók és subwooferek

Hozzászólás Szerző: Hiccusz »

Csak mert az onkájód menüjében ez van? 

Válasz küldése

Vissza: “Házimozi”