TSanyi írta: ↑2023.03.17., pén. 20:37
... De miért baj, és miért nem fér el hogy van akinek az öreg DLP-k kellenek. Egyszerűen anyagi okokból, mert nem tud, vagy nem akar 1,5-2 milliót kifizetni, vagy akár használtan 6-700 ezret, vagy csak mert ezek képe tetszik nekik.
Optikában ugyan az van benne mint az új 10 milliós gépekben akár a chip is.
Persze hangosabbak, nem olyan széles körben zoomolhatók (egy adott lencsével), stb., stb.
Szerintem senkinek nem kellenek az öreg DLP-k, hanem inkább csak azt tudjuk kifizetni. Én is simán használnék egy Barco Balder-t például, csak nem akarnám érte kifizetni egy fél lakás árát.
Jelenleg az egyetlen digitális vetítési rendszer, amit otthon használni tudunk, tudtommal a DLP. Az LCD-k mind analóg projektorok, amiket digitális áramkörök vezérelnek. NEKEM ez elég ahhoz, hogy a DLP-t akarjam magamnak, mert annak legalább
- állandó a képminősége
- pontosan az jelenik meg a képalkotó chip felületén, amit az elektronika "akar"
- nincs idő-beli késése a pixeleknek (a milliomod másodperces időskála szerintem már teljesen OK)
- a szomszédos pixelek egymástól függetlenek
- nagy legyen a DMD, hogy a lehető legkisebbet kelljen nagyítani a vetítő lencsékének
- legyen minőségi a lencse, hogy a pixeleket élesen képezze le a vászonra
- ne legyen elcseszve a képfeldolgozás.
Namost egy olyan gép, ami a fenti feltételeket EGYSZERRE teljesíti, az nekem bármikor jöhet. A baj csak az, hogy minden LCD és minden XPR-es gép kiesik valamelyik "menüpont" miatt (hiszen pl. az XPR átfedésbe hozza a szomszédos pixeleket, így sajnos már nem függetlenek) és az képfeldolgozáson megbukik minden távolkeleti DLP.
Mi marad lehetőségnek? Kb. kizárólag egy csúcs-DLP ... de ebből csak a régi megfizethető. Azok mindegyike elvben jó, de a PD/Barco gépek amikből sok van a környéken (Európában gyártva) és ezek felépítése moduláris, van alkatrész, javíthatóak, stb. Sok másik jó projektor is van a korabeli gépek közül, de én már maradok ezeknél, mert ezeket ismerem.
Én is boldogabb lennék ha pl. egy Epson (vagy más LCD) képe boldoggá tudna tenni ... de jelen helyzetemben marad a szívás a LED-ekkel, lencsékkel, tüköralagutakkal. Szerencse, hogy nekem a gép hangja lényegtelen és a kinézete sem igazán érdekel, nincs a moziban a gép, így csak a vetített kép a lényeg. Nekem nincs más alternatíva, mint amit most építek, csak irigyelni tudom azokat, akiknek egyszerűbb a projektor-választás.
Viszont onnantól kezdve, hogy az LCD képét nem élvezni valaki, teljesen lényegtelenné válik, hogy milyen jó a kontrasztjuk vagy bármelyik másik paraméterük, mert én a "DLP képet" (annak természetességét, valósághűségét) élvezem, bármilyen is a kontraszt. Természetes, hogy az LCD-k kontrasztját én is irigylem, mivel azokból még a hibás példány is jobb, mint amit én valaha is el fogok érni DLP-vel és LED fényforrással. De a DLP kép jellege nekem többet ér mint a kontraszt. Ízlések és pofonok...
Szerintem nem érdemes ezeken a dolgokon veszekedni, mert az nem vezet sehova. El kell fogadni, hogy mindenki más paraméterek (és lehetőségek) mentén választ projektort.
Az olcsóbb (pl. Epson) gépek tuningja jó ötlet, csak az vele a gondom, hogy nem a lényeget tuningolnánk. Azoknak a gépeknek nem a kontraszt vagy a fényerő a bajuk, hanem az LCD képalkotási módszertana. A műszerrel mérető paraméterei szerinten nem rosszak ezeknek ... de a tudásom ezen a téren igen korlátos.
GyP