Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Komolyzenei ajánló

Avatar
gyuszmo
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2196
Csatlakozott: 2008.09.20., szomb. 20:42
Értékelés: 852

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: gyuszmo »

"Lemezjátszóséknak nem lehet könnyű az élete mert eleve ki vannak zárva a legtutibb mai komolyzenei kiadványok élvezetéből ( CD, SACD, letöltés )."

Ez csak akkor igaz, ha az LP-nek kizárólagossága van! :) Az analóg szerelem nem feltétlenül zár ki más formátumot. ;)
Csatolmányok
IMG_20180502_101938.jpg
IMG_20180502_101938.jpg (3.98 MiB) Megtekintve 1660 alkalommal
"Az orgona egy könnyű hangszer: a megfelelő billentyűt a megfelelő időben kell lenyomni,és a hangszer magától játszik." /Bach/

RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

Philippe Tondre. Kinek ismerős a név? Nyáron kamarazenei mesterkurzást tartott Budapesten.
Íme az eddigi pályafutása::https://www.bfz.hu/orchestra/phillipe-tondre
Bizony nem semmi eredmények így első olvasatra. Mindent megnyerni ráadásul ennyire fiatalon...szép.
Nosza, gyerünk a honlapjára!
http://www.philippetondre.com/#home
A rémes mezítlábas képet lefelé görgetve a háttérben feltűnik pár oboanád. Hibrid példányok. Faragásuk se nem európai se nem amerikai. A kettő béna ötvözete, ráadásul a nádak sarkai le vannak srégan vágva. Hogy lehet ezeken normálisan fújni? Így elsőre blikkre nálam a kukában landolnának. A honlap gyorsan két méltatással indít. Ő az oboa mestere, játéka érzékeny, virtuóz és expresszív, kerek, telt hangon játszik, biztos helye van nemzedékének legkíválóbb muzsikusai között. A szokásos blabla. Majd az oldal legalján találunk két nótát. Bizonyára nem véletlenül vannak a honlapra kirakva, gondolom ezek azok az előadások amelyekkel hősünk leginkább azonosulni tud és amelyekre a leginkább büszke. Gyerünk hallgassuk meg őket!
Az első Marcello d-moll oboaversenyének 2. és 3 .tétele. Szakiskola 2. osztályában tanítják. Khm. Maga a darab szép, én kimondottan szeretem. 15 éves koromban Németország felé menet egy buszon meghallgattam vagy 100x Heinz Holliger előadásában. Ismerem jól a művet, játszottam is párszor. Uraim! Ez itt Heinz Holliger előadásának legpofátlan lekoppintása. A tempó, az artikuláció, a díszítések, minden.
https://www.youtube.com/watch?v=QgcOz2iZy1M
Azért ez gáz. De nem ez a legnagyobb probléma. Lopni zenében nem szégyen, vagy legalábbis nem ilyen látványosan. A gond a hangszerkezeléssel van. Mert pl. hamis az egész. Aki nem hallja annak addig jó. Vagy mégsem? Másik probléma a sok hangindítási probléma. Meg befejezési :D különösen a 3. tételben ahol hősünk annyira belemelegszik a darabba, hogy egyszerűen otthagyja a hangokat befejezetlenül. Egy csomó nincs lezárva. Csak úgy oda vannak okádva, mintha haragudna rájuk vagy egyenesen a szerzőre aki nem átallott ilyen szólamot írni neki. Az az utolsó tétel nagyon rusnyán el van darálva. Egy hangerőn tolja végig, unalmasak a díszítések, nem is stílusosak, hajszolt az egész. Viszont színjátéknak nem maradunk híján, mert azt Franciaországban nagyon jól tanítják. Lásd Leleuxt. Mondjuk ő azért más kaliber, csak hát ő is belekezdett abba a rémes kecskemekegés szerű vibrátózásába ami olyan nagy siker lett, hogy mára már minden ifjú francia oboistasüvölvény leutánozta. Ja kérem, egy bolond százat csinál. Tondre dícséretére legyen mondva, hogy ő nem állt be ebbe a sorba. Még. Viszont tök süket a srác. Egyszerűen nem hallja, hogy a villás fogású 2 vonalas F hangja az dögletesen nincs a helyén. Ez az a fogás amelyet a profik egyszerűen elkerülnek. Elkerülnek mert ez az oboa építéséből fakadó hiba. Gyors futamoknál nem tűnik fel a hang pozícionálatlansága, viszont itt, 01:50-nél egyszerűen ordít. Hihetetlen, hogy ezt így benne merte hagyni. Hihetetlen, hogy ezt a hulladék előadást ki merte posztolni a honlapjára. Hihetetlen, hogy ezzel dicsekszik, büszkélkedik. Én egy ilyet elzárnék, mit elzárnék, bezúzatnék nehogy vki megtalálja és nekem szegezze késöbb és zsaroljon vele. Azért az oboa billentyűzete aranyozott... Vakulj paraszt!

De haladjunk tovább a Clara Schumann által megírt 3 románcra! 12 egy tucat ez meg a 13. ugyanolyan előadás. Az első tétel még csak-csak. A 2. és 3. viszont a fulladásos halál állapotába kergeti hősünket aki bár becsülettel küzd életéért de ennek csak mi látjuk kárát mert a tételek is befulladnak, dinamikájukat és színüket vesztik. Oda lesz a játékosság, a vibrálás, a zenei fantázia aludni tér, marad az automatizmus, a robotpilóta amely akkor is leteszi a gépet ha már mindkét pilóta és a vörös-bögyös stewardes is odaveszett. Az első és a 2. tétel közötti nagy szünet nem az átszellemülést szolgálja, egyszerűen levegőért kapkodnak a test sejtjei. Pedig azt a 2. tételt küldeni kellene ám piszkosul. Sturm und Drang ennél látványosabban tényleg nem volna ábrázolhatóbb a zenében mint itt, de a kidöglés határán mit várhatunk? És az a borzasztó hangszertartás...! Emlékeztek még a nagy John Mackre? Ő szinte a mellkasára szorította a hangszert és meg sem mozdult, hogy minél hatékonyabb legyen a játéka. Ez meg itt kitartja a francba, csoda hogy nem szakad le a karja a kitolt erőkartól. Egy oboa marha nehéz hangszer. Fárasztó a tartása pláne így. Persze értem én, hogy miért csinálja. Mert azzal, hogy felemeli a hangszert a nád jobban rányomódik az alsó ajkára amely azon túl, hogy puhítja a hangzást segíti ellensúlyozni a nehéz faragású nád megszólaltatását. Viszont így rendszerint a hang is beszűkül ahogyan az jelen esetben is megtörténik. Itt-ott ki is akad. Aki jó előadást akar ebből a darabból az keressen rá Dombrechtre. Ég és föld a kettő.
https://www.youtube.com/watch?v=fYixPifHozs

Összegezve: amit én hallok az bizony nem bíztató. Hogyan lehetett így ennyi versenyt megnyerni? Érthetelen. Ja és meghallgattam a Mozart C-dur oboaversenyt is a fiatalmebertől. Az is középszerű. Olyan semmilyen.
https://www.youtube.com/watch?v=nX9hsCRDGyk
Ugyanez Leleux előadásában csak a kontraszt kedvéért:
https://www.youtube.com/watch?v=eDrVtXPpuRI

És itt most visszakanyarodnék a honlap első méltató sorához:" French oboist Philippe Tondre has secured a place among the finest musicians of his generation". És itt megérthetjük a fogalmazás pontosságát. Generációjának zenészei között. Maximum közöttük mert a többiek, a nagyok, olyanok mint pl. Hadady, Lencsés, Piet van Bockstal, Matthias Arter, Alex Klein - és akkor a korhű előadókat még nem is említettem - nem tudnának közösséget vállalni vele. Ebbe a klubba ha így folytatja soha nem fog bekerülni hiába a rengeteg megnyert verseny. Én meg nem megyek el meghallgatni őt a 2019-es évadban. Inkább veszek a jegy árán fagyit a gyerekeknek. Többet érek vele.

Gondolom a mesterkurzuson sok szép hasznos dolgot taníthatott hazánk ifjú nemzedékének.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára RIEC 2018.10.26., pén. 22:26-kor.

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

Kép

Kép


Az első AliaVox lemez.
Amit itt, a Corrente Italiana-ban csinálnak, főleg, Savall, a szoprángambájával, az nagyon különleges.


youtu.be/0vo9Q_2Tkvc

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

Egyszer már említettem ezt a felvételt de pár gondolatot most hozzáfűznék. Napjainkban újra reneszánszát éli a lemezjátszózás és ennek a nagy keresletnek a farvizén minden sz@rt el akarnak gyorsan adni a kereskedők mert ki tudhatja, hogy meddig tart ez az őrület. A régi felvételek is ide tartoznak amelyeket darabra vagy gyűjteményes formában is megvásárolhat a művelt audiofil nagyközönség. A hulladék lemezek nagybani terítésében a még életben maradt nagy lemezkiadó cégek élen járnak ( Decca, RCA ) és aki nem vigyáz nagy pénzeket adhat ki rém gyenge produkciókért csak azért mert anno fekete korongra nyomták őket és most újra kiadták. Lemezjátszóséknak nem lehet könnyű az élete mert eleve ki vannak zárva a legtutibb mai komolyzenei kiadványok élvezetéből ( CD, SACD, letöltés ). Mi marad nekik? Hát az amit kitesznek eléjük. A sok ósdi csumisz. Na azok között próbáljon meg valaki indulatok nélkül válogatni! Az újranyomások között viszont van egy nagyon érdekes és üdítő színfolt amelyre Michael Framer is felhívta a figyelmet az pedig az Ansermet vezényelte Royal Balet.
back-1.JPG
back-1.JPG (1.13 MiB) Megtekintve 1704 alkalommal
Ő 10/10 esetén 11/11-et adna rá. Nos, valóban van valami varázsa a felvételnek. Igaz én csak 16 bites bontásban hallgattam de így is bőven átjött rajta a hely szelleme és egy varázslatos másfél óra hangulatvilága. Már az első hangok után ott érzem magam a felvétel helyszínén és minden történést 3D-ben hallok és látok. Mázli, hogy nem az Orchestre de la Suisse Romande játszik mert akkor az oboista miatt ki kellene kapcsolnom a lejátszót. Itt sokkal jobb a fafúvós szólam, az oboista végre nem pudvás, okádék hangon játszik és zeneileg is szépen formáz. Viszont van itt egy lassúkezű a zenészek között és ez a csörgődobos. Kicsit jobban is ráhangolódhatott volna a tempóra. 04:12-től ti is meghallgathatjátok:
https://www.youtube.com/watch?v=BLgsSXnXeXk
Ettől eltekintve tényleg parádés a lemez. Képes az első pillanattól az utolsóig lekötni a figyelmemet és valahogyaz idő is kizökken a megszokott kerékjárásából. Még csak el se fáradok közben.
Van-e szebben kivitelezett előadás a fenti darabokból? Igen. Van-e jobb zenekar mint ezek itt? Igen. Lehetett-e volna kicsit összeszedettebben játszani? Igen. Van-e ennél több jelenlétérzetet és zeneszeretet sugárzó felvétel a világon? Talán. De csak nagyon kevés. És ez itt sztem a lényeg. A zene határtalan szeretete és ennek az életérzésnek az átadási hajlandósága a zenészek és a technikusok részéről. Ha vki meghallgatja a lemezt és nem kap kedvet ezek után hangszertanuláshoz vagy koncertre járáshoz az reménytelen eset. Az tényleg ne töltse az idejét komolyzenére. Nem neki való.
Aki összefut az albummal LP vagy CD vagy bármilyen formában az ne hagyja ki. Feltétlen ajánlott. Michael Framernek köszönet a tippért! :smile32:

Avatar
janesz
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 673
Csatlakozott: 2010.11.24., szer. 11:45
Értékelés: 404
Tartózkodási hely: Dunaújváros

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: janesz »

EAD UD2000, Lavardin IT, Verity Audio Finn, Acoustic Zen, Shunyata R. Hydra, Finite Elemente Spider

RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

A Dallas Wind Symphony 2007-ben készítette el orgonás lemezét az RR kiadóval. Erre húzott 2011-ben lapot a Chicago Symphony Orchestra Brass amely elevenebb és pátoszmentes játékával csúnyán lemosta őket a pályáról. Ha van gyengéje a lemezüknek az J.S. Bach eredetileg orgonára írt c-moll passacaglia és fuga átirata amely rendkívűl esetlenül szól a rezeken. Minden más nagyon jó rajta. És hifis szempontból is kiegyensúlyozottabb az RR kiadványhoz képest.
https://www.youtube.com/watch?v=tNeDkuZuhk0
https://www.allmusic.com/album/chicago- ... 0002199342

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

Na, erre muszáj egy kis Vivaldit nyomni, hogy helyrejöjjek...:)

Kép


youtu.be/Av2qPst0CeY

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

Komoly alkalomra komoly zene.

" Azt kívánom, hogy boldogok legyetek!"

Mindezt moll hangnemben. :smile51:

https://www.youtube.com/watch?v=xIA6bk_EhmQ

RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

Fúvószenekar. Ebben nagyon jók az amik. Tökéletesnek nem mondanám az albumot viszont abszolút vállalható. Dr Johnson kicsit elaludt a potik mellett. Nem baj, neki sem jöhet be minden húzása.
Crown Imperial.jpg
Crown Imperial.jpg (43.53 KiB) Megtekintve 1782 alkalommal

RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

PgSpa írta:
2018.10.20., szomb. 19:10
Ma elővettem egy régi lemezt. Kellemes délutáni élmény, szerintem jó előadás, nem is szól rosszul...
R-6782392-1426517287-7856.jpeg.jpg
A lemezborítón a fagottos az megvan? Rákerestem a neten és megdöbbenve látom, hogy 2016-ban meghalt. Készen vagyok.
Itt írnak róla pár sorban.
https://fidelio.hu/klasszikus/elhunyt-v ... 20599.html
Szóval ennyi? Pár sor? Ennyi fért bele? TV maci fagottszóló? Anyátok p.csáját, azt!
Személyesen ismertem a tanár urat, egy zenei táborban ő dresszírozta a fafúvós szólamot a 90-es évek elején ( előtte 2 évvel a fia, Vajda Gergely ).
Emlékszem, Verdi Requiemjét toltuk ezerrel amelynek van egy nagy fagottos tétele. A Quid sum miser. Ez annyira fagott darab, hogy az énekesek tök feleslegesen törik magukat, a fagott ellopja az egész tételt. Mellesleg a Requiem számomra legmegkapóbb részlete ez. Szóval a fagottos srácnak sehogy sem ment ez a szóló, így a karmester megkérte Vajda tanár urat, hogy legyen kedves már eljátszani ő is. Hirtelenjében azt sem tudta, hogy hol a hangszere, majd szemlesütve elárulta, hogy már 2 hete nem fújt hangszerbe így legyenek rá most tekintettel, valahogy összerakta emlékezetből a hangszert, megnyalta a nádat és biccentett, hogy akkor kezdhetnénk is. Emberek! Úgy elfújta ott hirtelenjében, hogy csak lestünk. Lemezre lehetett volna venni. Született fagottos volt. Olyan intenzív hangokat fújt, hogy mindegyik beleállt a fülünkbe. Mintha kést dobált volna hallójáratunkba.
A tanítványai szerették. Rengeteget skáláztatott. Ezt már kevésbé szerették. De hát ez a hangszeres játék alapja.
Emlékszem, a táborban lerohadt egy párna a hangszeremről, ő kutatott fel nekem hangszerészt Pécsett és furikázott el hozzá az autóján. Egy gentleman volt. Halkszavú, rövid instrukciókkal, végtelen emberiséggel. Én ilyennek ismertem meg őt.
Szóljon emlékére az idézett Quid sum miser az ő előadásában. 21:10-től élvezhetitek feledhetetlen játékát. RIP.
https://www.youtube.com/watch?v=NSz7tAPnE3k

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

Kép

Skip Sempe és a Grand Passacaille:



youtu.be/Aqrpq7qjHfw

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

juliush írta:
2018.10.23., kedd 12:52
chord írta:
2018.10.23., kedd 12:28
juliush írta:
2018.10.23., kedd 12:09
... az egyén helyét megkérdőjelezi a korábbi világrendben ...
... az embert az isteni szférák fölé emelje...
gondolkodik.gif
Értem én, de a humanizmust említetted, tehát azért legalább egy központ-áthelyeződés csak volt...
Meg a humanizmus inkább irodalmi vonalon ment, a zenébe való belevonása itt, hát, ..... igazából nem tudom, lehet, hogy igazad van.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2634
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: juliush »

chord írta:
2018.10.23., kedd 12:28
juliush írta:
2018.10.23., kedd 12:09
... az egyén helyét megkérdőjelezi a korábbi világrendben ...
... az embert az isteni szférák fölé emelje...
gondolkodik.gif
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

juliush írta:
2018.10.23., kedd 12:09
chord írta:
2018.10.22., hétf. 23:54
A Notre-Dame. Katedrálisépítészet. Ott tudták azt, hogy a jelleg a lényeg, nem a pontos kopírozás. Kocka testek, téglatestek, mértani cuccok. Hol egy kocka a természetben?? Ami élő, és nem egy kristály?, De az arányok, az ívek, az ablakok elosztása, komoly, ma alak-lélektannak nevezett dologgal megspékelve. Szimmetriatilalom, aranymetszés, erős szimbolika. Tehát összességében ez a kocka-cucc ezerszer organikusabb, mint a Makovecz-hagymaív-utánzatok.
Hmmm...mennyire idevágónak érzem a pár hónappal ezelőtt megfogalmazott gondolatomat!

"Sajnos ilyen távlatokból ismerkedve a szimbólikával, különösen úgy hogy pusztán akadémikus kutakodással és nem mindennapi életünket áthatva éljük meg, magában hordozza a veszélyét a valós (de legalábbis annak vélt) információkból asszociációk, felszínes hasonlóságok habarcsával összeragasztott, tetszetős, ámde csalóka építmények keletkezésének is!"

A fenti gondolatmenet nem átall a saját tézisének szolgálatába állítani bizonyos tényeket, gondolatokat tetszőlegesen mazsolázgatva, ha úgy szükséges, természetes kontextusából kiragadva.
Egyrészt abszolút tévesen azonosítja az építészet organikus jellegét (a neten utána lehet nézegetni, mit is jelent ez valójában) a Notre-Dame struktúrájában fellelhető szakrális geometriával, majd ezt allegóriaként vetíti ki a reneszánsz zene organikus jellegét igazolandó.
A probléma ezzel az, hogy a Notre-Dame valójában a középkori gótikus építkezés iskolapéldája és az ott alkalmazott szakrális geometria célja az indivduum helyének tudatosítása a szakrális világrend szférikus struktúrájában. Paradox módon - a fenti tézist épp cáfolandó - pont a reneszánsz az, ami az egyén helyét megkérdőjelezi a korábbi világrendben (lásd humanizmus), sőt az első komoly csapást méri az egész szakrális világrendre a világegyetem valódi szerkezetének megismerése (vagy újra felismerése) útján megtett első lépésekkel (lásd Kopernikusz). Vagy ha jobban tetszik, kezd elfordulni a gótikus katedrálisok által szimbolizált régi világtól.
Egyébként erről szólna az a bizonyos "individuum-betörésként" aposztrofált folyamat.
Azzal kezdtem, hogy 'mánia', vagyis nagyon helyes az erős fenntartások, sőt, az egyenes cáfolatok felsorakoztatása.

Esetleg csak annyi, hogy az individuum helyének tudatosítása, az még mindig egy szép és kerek egész rendszert adott ki, és egyáltalán nincs szó arról a Reneszánszban, hogy az embert az isteni szférák fölé emelje.

A zenében az a bizonyos 'betörés', az nem erről szól, a kettőt összemosni-akarás ügyes, de nem helyes kísérlet a szintén saját tézis igazolására.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

Kép

Elsőre egy tájkép, valami fűcsomó, háttérben szép ég. Legalábbis nekem, meg még sokaknak, akinek mutattam, azoknak kb. a fele.
De a cím ott van.
És a tudatunk 'fordul' egyet, és igen, kiderül, hogy ez egy ló háta, tényleg.
Van, aki elsőre meglátja, van aki nem.

A zene nagyon különleges, nekem nagy kedvencem, és Skip Sempé a vezér, így meg főleg.

A 13-at, a számot, mondják sok mindennek, pl. ma hallottam, hogy a fizikai-metafizikai átmenet száma is. Itt a 13. track a Cara Cosa, egy régi varázslómondóka hangzó melléklete.
Érdemes figyelni a zenészek, meg a hangszerek viselkedését a mindössze 50 mp. hosszú kirohanás vége felé...


youtu.be/Ws0ug_jGKeQ

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2634
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: juliush »

chord írta:
2018.10.22., hétf. 23:54
A Notre-Dame. Katedrálisépítészet. Ott tudták azt, hogy a jelleg a lényeg, nem a pontos kopírozás. Kocka testek, téglatestek, mértani cuccok. Hol egy kocka a természetben?? Ami élő, és nem egy kristály?, De az arányok, az ívek, az ablakok elosztása, komoly, ma alak-lélektannak nevezett dologgal megspékelve. Szimmetriatilalom, aranymetszés, erős szimbolika. Tehát összességében ez a kocka-cucc ezerszer organikusabb, mint a Makovecz-hagymaív-utánzatok.
Hmmm...mennyire idevágónak érzem a pár hónappal ezelőtt megfogalmazott gondolatomat!

"Sajnos ilyen távlatokból ismerkedve a szimbólikával, különösen úgy hogy pusztán akadémikus kutakodással és nem mindennapi életünket áthatva éljük meg, magában hordozza a veszélyét a valós (de legalábbis annak vélt) információkból asszociációk, felszínes hasonlóságok habarcsával összeragasztott, tetszetős, ámde csalóka építmények keletkezésének is!"

A fenti gondolatmenet nem átall a saját tézisének szolgálatába állítani bizonyos tényeket, gondolatokat tetszőlegesen mazsolázgatva, ha úgy szükséges, természetes kontextusából kiragadva.
Egyrészt abszolút tévesen azonosítja az építészet organikus jellegét (a neten utána lehet nézegetni, mit is jelent ez valójában) a Notre-Dame struktúrájában fellelhető szakrális geometriával, majd ezt allegóriaként vetíti ki a reneszánsz zene organikus jellegét igazolandó.
A probléma ezzel az, hogy a Notre-Dame valójában a középkori gótikus építkezés iskolapéldája és az ott alkalmazott szakrális geometria célja az indivduum helyének tudatosítása a szakrális világrend szférikus struktúrájában. Paradox módon - a fenti tézist épp cáfolandó - pont a reneszánsz az, ami az egyén helyét megkérdőjelezi a korábbi világrendben (lásd humanizmus), sőt az első komoly csapást méri az egész szakrális világrendre a világegyetem valódi szerkezetének megismerése (vagy újra felismerése) útján megtett első lépésekkel (lásd Kopernikusz). Vagy ha jobban tetszik, kezd elfordulni a gótikus katedrálisok által szimbolizált régi világtól.
Egyébként erről szólna az a bizonyos "individuum-betörésként" aposztrofált folyamat.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
janesz
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 673
Csatlakozott: 2010.11.24., szer. 11:45
Értékelés: 404
Tartózkodási hely: Dunaújváros

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: janesz »

Megint szívatsz! Egy könnyedén beszerezhető lemez?! meregzsak.gif
RIEC írta:
2018.10.22., hétf. 20:20
Hogy kicsoda ő? Szeplőtelenül fogant Monteverdi sírjánál. A büszke műbútor asztalos kinézetű apa egy pillanatra sem gyanakodott az asszonyra, örömmel fogadta el a sorstól Leopold Mozart szerepét, az anya pedig boldogan hordta ki nagyreményű magzatát. Születésekor, amikor elkékült, ráncos, véres testtel kicsússzant anyjából a kórház autoklávban sterilizált hófehér lepedőjére nem felsírt hanem kritályta hangon tökéletes akcentussal elénekelt egy reneszánsz nápolyi dalocskát. Ettől a bába úgy megilletődött, hogy a köldökzsinór helyett a saját ujjába vágott bele akárcsak Vidal Sassoon midőn teljesen megrészegedett legújabb hajkölteménye látványától. A kisdedet egy láthatatlan de jól érzékelhető aura vette körül amely a környezetében mindenkire katarktikus hatás gyakorolt, homlokán pedig egy violinkulcs formájú anyajegy képében ott hordozta a kiválasztottak elidegeníthetetlen stigmáját. Már a szülészeten híre ment csodás tetteinek. Pl. a rendkívűl rossz modorú szülész főorvos többé már nem gondolta azt, hogy a pin@ csak b@szásra való és a dajkák is pár napig tisztelettel vették kezükbe az osztály újszülötteit és nem úgy mosták le őket a csap alatt mintha varangyosbékák volnának.
Az akadémia hamar felfigyelt kivételes zenei tehetségére és már 5 évesen meghívták egy felvételi elbeszélgetésre. A meghallgatás annyira jól sikerült, hogy marasztáltni akarták a régizene tanszékvezetőjének de őt ekkor még csak a kezében szorongatott csattogós lepke és az átellenben található csigacsúszda érdeklte, így félénken de nemet mondott a megtisztelő felkérésre.
A szavakkal állandó gondjai voltak, ha tehette énekelve kommunikált. Pl amikor levált a cipője talpa nem azt mondta, hogy anyám kéne egy új csizma, hanem inkább tüneményes hangján eldalolta az Anyám, édesanyám, elfeslett a csizmám c. népi szerzeményt.
Az isiben ő volt az egyedüli fiú az osztályban, a lányok pedig bele voltak habarodva kedves, angyalian szerény természetébe és lebilincselős - kulcseldobós - megkorbácsolós hangjába. Állandóan csokival ( sicc!) és mazsolás panettonéval tömték, csoda, hogy nem vásott el a foga. Még azt se bánták ha klubdélutánokon a Time to say goodbye helyett Vivald In furore c. egyházi művét kareokézta el.
Szakiba nem járt, egyből phd fokozattal kezdett. Az akadémia tananyagát nagyon hamar elsajátította, s bár nem szerette a Tom és Jerry zenéket azért Stockhausent is első hallásra lekottázta. Egyedül a zenetörténet professzoral gyűlt meg a baja aki 54001-ik szerzőként ( Bachnál többet csak a koleszterincsökkentő tablettákról értekeztek ezidáig ) kiadott egy J.S. Bachról szóló tanulmányt amely szerint - és ezt ő vette észre először a világon miközben klimpírozni tanította a kis Nemecsek Ernőt a 22. kerületi Zámbó Jimmy művészeti általános iskolában - Bach volt az első aki nem csak úgy összecsapta a műveit hanem szigorú keretek közé szorította azokat, sőt, még a szimmetria is megjelenik a művészetében. A kis Jaroussky hiába is próbálta magyarázni, hogy ez azért nem egy nagy etwas és különben is Bach az maga a fröcsöntött Jáki templom, egy PVC bélletes kapu mire az akadémia professzora ellenérvként a Pancho Aréna organikus mellékhelyiségének fotójával igyekezett ellenpontozni. A beszélgetés ezzel véget is ért közöttük.
A kis Jaroussky szerette a zenei táborokat. Az órákra nem járt be, inkább csak a folyosókon hallgatózott és a forrószoknyás lányokat nézegette. Egyszer azért becsattogott strandpapucsban, ujjatlan trikóban és kis klottnadrágban az egyik mesterkurzusra és csak úgy viccből elénekelte a Music for a while c. Purcell szerzeményt úgy ahogy mindig is hallotta belülről magában amitől a teljes hazai tanári énektagozat őszi légy módjára leszédült a székéről.
https://www.youtube.com/watch?v=bwVCdyiTVHk
Ilyet ők még nem hallottak, hápogva kapkodták a levegőt és feldúlva kérdezték tőle, hogy honnan a mersze ennyire másként, "ÍGY" énekelni, egyáltalán kitől tanulta ő ezt a cikormányos, cukros takonyos, össze-vissza csapkodós kornyikálást. Jaroussky nem értette a kérdést, az ő perzeváli lelke még nem volt szokva a hazai szeretetnyelvhez így naívan elmesélte, hogy senkinél nem tanult, ő mindig is ilyen volt, ilyennek született, zenével telve, zenében élve és gondolkodva. Ha a kottát nézi nem a hangjegyeket látja hanem vmi jóval többet, feketét, pirosat, szőkét stb., kb. úgy mint Neo a Matrixban. Meg hát az elődök is állandóan súgnak-búgnak a fülébe. Pl. Vivaldi azzal szórakoztatja, hogy egy témát 3 féleképpen is eljátszik neki a hegedűjén, majd harsányan felnevet és elárulja, hogy ő ezt a 4. variációt szereti csak ezt senki sem tudja rajta kívűl. És hát gondolta Jaroussky ő is azért énekli úgy Vivaldit ahogy mert a mester is így szereti. Meg Benedetto Ferrarit is. Aki nem hiszi járjon utána!
https://www.youtube.com/watch?v=2kr9Af6mMA0
folder.jpg
EAD UD2000, Lavardin IT, Verity Audio Finn, Acoustic Zen, Shunyata R. Hydra, Finite Elemente Spider

Avatar
Klaca
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1115
Csatlakozott: 2009.05.13., szer. 20:51
Értékelés: 577

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: Klaca »

https://www.youtube.com/watch?v=sxwqKQR31LI

Thomas Mann írja ugyanebben az évben (1933), Svájcban a naplójába: "Nagyon helytelenítem, hogy Strauss vállalta azt a koncertet, amit Bruno Walternek nem engedélyeztek. Furtwangler vezényli a "kormány" által a mai ünnepnapra elrendet Mesterdalnokok-at. LAKÁJOK."

Avatar
PgSpa
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 774
Csatlakozott: 2017.07.02., vas. 18:21
Értékelés: 334
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: PgSpa »

Bach muzsikájával kapcsolatos véleményedet ismerem, csak azt nem értettem, hogy melyik építészeti példára vonatkoztatod. Utóbbi terület szakmám miatt közelebb áll hozzám, Makovecz munkásságát egy nagyszabású blöffnek érzem, sok ideológiával leöntve, szerencse, hogy több követője ki tudott törni ebből a csapdából és igazi organikus építészetet tudott teremteni.
Zenében teljes laikusként viszont ha Bachot hallgatok, az első asszociációm az alsó képen látható katedrális...
Elterveztem, ha nyugdíjba megyek (ha megérem) zenét és zeneelméletet fogok tanulni... :-)

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

Csak nézd a két képet.
Makovecz. Az organikus irányba ment, ez látszik, tehát a szándék jó, ezért tisztelem.
Élő anyag, élő forma. De nem sikerült, csak leutánozni a természetet, ill. az élő jelleget. Mert csak utánzat. A különbség túlságosan szembeötlő, paradox módon, minél kisebb, annál nagyobb. Művirág. Nem jó. Gáz. Szép, de szájhúzás.

A Notre-Dame. Katedrálisépítészet. Ott tudták azt, hogy a jelleg a lényeg, nem a pontos kopírozás. Kocka testek, téglatestek, mértani cuccok. Hol egy kocka a természetben?? Ami élő, és nem egy kristály?, De az arányok, az ívek, az ablakok elosztása, komoly, ma alak-lélektannak nevezett dologgal megspékelve. Szimmetriatilalom, aranymetszés, erős szimbolika. Tehát összességében ez a kocka-cucc ezerszer organikusabb, mint a Makovecz-hagymaív-utánzatok.

Bachnál a Makovecz-csapda. Mesteri, a felső szférákra hajaz, a szándék jó, ezért tisztelem.
De nem sikerült. Mert csinált, művi. Egy zseniális rendszer, egy saját rendszer, egy Bach-galaxis. Kiszámolt, véges halmazok. Nem organikus.
Egy reneszánsz osztinátó, vagy egy variáció-sor. Végtelen halmaz. A jelleg a lényeg, a hogyan. A régi polifónia. A szférák leképezése.
Bach gondolkodása viszont már újabb, hiába akarta a Reneszánsz zenei szellemiségét visszaállítani; ellentéteken és ellenpontokon alapul.
A Reneszánsz gondolkodása még analógiás, tehát a különbség a lényeg, nem az ellentét.

Amúgy, alapvetően analógiás gépezetek lennénk; pl. a látásunk az fullra az. De a gondolkodásunk, az már erősen kevert.


Na, így már sokkal tisztább, ugye...?:)

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
PgSpa
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 774
Csatlakozott: 2017.07.02., vas. 18:21
Értékelés: 334
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: PgSpa »

chord írta:
2018.10.20., szomb. 16:50
Az organikus - nem organikus mániám szerint, építészetből egy Bach:



Tisztelem, és tényleg jót akart, ő is, de a különbséggel nincs mit tenni.

Kép

Kép
Kifejtenéd egy kicsit bővebben?

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: fülelek »


RIEC

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: RIEC »

Hogy kicsoda ő? Szeplőtelenül fogant Monteverdi sírjánál. A büszke műbútor asztalos kinézetű apa egy pillanatra sem gyanakodott az asszonyra, örömmel fogadta el a sorstól Leopold Mozart szerepét, az anya pedig boldogan hordta ki nagyreményű magzatát. Születésekor, amikor elkékült, ráncos, véres testtel kicsússzant anyjából a kórház autoklávban sterilizált hófehér lepedőjére nem felsírt hanem kritályta hangon tökéletes akcentussal elénekelt egy reneszánsz nápolyi dalocskát. Ettől a bába úgy megilletődött, hogy a köldökzsinór helyett a saját ujjába vágott bele akárcsak Vidal Sassoon midőn teljesen megrészegedett legújabb hajkölteménye látványától. A kisdedet egy láthatatlan de jól érzékelhető aura vette körül amely a környezetében mindenkire katarktikus hatás gyakorolt, homlokán pedig egy violinkulcs formájú anyajegy képében ott hordozta a kiválasztottak elidegeníthetetlen stigmáját. Már a szülészeten híre ment csodás tetteinek. Pl. a rendkívűl rossz modorú szülész főorvos többé már nem gondolta azt, hogy a pin@ csak b@szásra való és a dajkák is pár napig tisztelettel vették kezükbe az osztály újszülötteit és nem úgy mosták le őket a csap alatt mintha varangyosbékák volnának.
Az akadémia hamar felfigyelt kivételes zenei tehetségére és már 5 évesen meghívták egy felvételi elbeszélgetésre. A meghallgatás annyira jól sikerült, hogy marasztáltni akarták a régizene tanszékvezetőjének de őt ekkor még csak a kezében szorongatott csattogós lepke és az átellenben található csigacsúszda érdeklte, így félénken de nemet mondott a megtisztelő felkérésre.
A szavakkal állandó gondjai voltak, ha tehette énekelve kommunikált. Pl amikor levált a cipője talpa nem azt mondta, hogy anyám kéne egy új csizma, hanem inkább tüneményes hangján eldalolta az Anyám, édesanyám, elfeslett a csizmám c. népi szerzeményt.
Az isiben ő volt az egyedüli fiú az osztályban, a lányok pedig bele voltak habarodva kedves, angyalian szerény természetébe és lebilincselős - kulcseldobós - megkorbácsolós hangjába. Állandóan csokival ( sicc!) és mazsolás panettonéval tömték, csoda, hogy nem vásott el a foga. Még azt se bánták ha klubdélutánokon a Time to say goodbye helyett Vivald In furore c. egyházi művét kareokézta el.
Szakiba nem járt, egyből phd fokozattal kezdett. Az akadémia tananyagát nagyon hamar elsajátította, s bár nem szerette a Tom és Jerry zenéket azért Stockhausent is első hallásra lekottázta. Egyedül a zenetörténet professzoral gyűlt meg a baja aki 54001-ik szerzőként ( Bachnál többet csak a koleszterincsökkentő tablettákról értekeztek ezidáig ) kiadott egy J.S. Bachról szóló tanulmányt amely szerint - és ezt ő vette észre először a világon miközben klimpírozni tanította a kis Nemecsek Ernőt a 22. kerületi Zámbó Jimmy művészeti általános iskolában - Bach volt az első aki nem csak úgy összecsapta a műveit hanem szigorú keretek közé szorította azokat, sőt, még a szimmetria is megjelenik a művészetében. A kis Jaroussky hiába is próbálta magyarázni, hogy ez azért nem egy nagy etwas és különben is Bach az maga a fröcsöntött Jáki templom, egy PVC bélletes kapu mire az akadémia professzora ellenérvként a Pancho Aréna organikus mellékhelyiségének fotójával igyekezett ellenpontozni. A beszélgetés ezzel véget is ért közöttük.
A kis Jaroussky szerette a zenei táborokat. Az órákra nem járt be, inkább csak a folyosókon hallgatózott és a forrószoknyás lányokat nézegette. Egyszer azért becsattogott strandpapucsban, ujjatlan trikóban és kis klottnadrágban az egyik mesterkurzusra és csak úgy viccből elénekelte a Music for a while c. Purcell szerzeményt úgy ahogy mindig is hallotta belülről magában amitől a teljes hazai tanári énektagozat őszi légy módjára leszédült a székéről.
https://www.youtube.com/watch?v=bwVCdyiTVHk
Ilyet ők még nem hallottak, hápogva kapkodták a levegőt és feldúlva kérdezték tőle, hogy honnan a mersze ennyire másként, "ÍGY" énekelni, egyáltalán kitől tanulta ő ezt a cikormányos, cukros takonyos, össze-vissza csapkodós kornyikálást. Jaroussky nem értette a kérdést, az ő perzeváli lelke még nem volt szokva a hazai szeretetnyelvhez így naívan elmesélte, hogy senkinél nem tanult, ő mindig is ilyen volt, ilyennek született, zenével telve, zenében élve és gondolkodva. Ha a kottát nézi nem a hangjegyeket látja hanem vmi jóval többet, feketét, pirosat, szőkét stb., kb. úgy mint Neo a Matrixban. Meg hát az elődök is állandóan súgnak-búgnak a fülébe. Pl. Vivaldi azzal szórakoztatja, hogy egy témát 3 féleképpen is eljátszik neki a hegedűjén, majd harsányan felnevet és elárulja, hogy ő ezt a 4. variációt szereti csak ezt senki sem tudja rajta kívűl. És hát gondolta Jaroussky ő is azért énekli úgy Vivaldit ahogy mert a mester is így szereti. Meg Benedetto Ferrarit is. Aki nem hiszi járjon utána!
https://www.youtube.com/watch?v=2kr9Af6mMA0
folder.jpg
folder.jpg (1.05 MiB) Megtekintve 1801 alkalommal

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »

bitrograde írta:
2018.10.19., pén. 21:30
Ezt a lemezt milyen régóta kajtatom, de végre meglett. Pazar.
Kép

Nagyon kívánatos felvétel.
Amúgy, a női szerző, az kb. annyira ritka, mint a női mozdonyvezető...

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
PgSpa
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 774
Csatlakozott: 2017.07.02., vas. 18:21
Értékelés: 334
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: PgSpa »

Ma elővettem egy régi lemezt. Kellemes délutáni élmény, szerintem jó előadás, nem is szól rosszul...
R-6782392-1426517287-7856.jpeg.jpg
R-6782392-1426517287-7856.jpeg.jpg (50.97 KiB) Megtekintve 1876 alkalommal

Válasz küldése

Vissza: “Zene, amit hallgatunk”