Agymenés:ON
Nem tudom mi történik manapság az árakkal, High-End berkeken belül, de olyan szinten elszálltak, hogy már egy kutyaütőnél kicsit jobb minőségű készülékért 4-5milliót kérnek!
Egyre több "gyártónál" látni 100000-150000EUR környéki árakat, mindezt úgy, hogy pár éves múltra tekint vissza a cégük és jelen állás szerint, két azonos típusszám alatt futó, egyforma készüléket sem sikerült kikínlódniuk magukból!
Régebben, drágának számított a Mark Levinson, Martin Logan, Chord, Audio Research,
viszont mára ott tartunk, hogy az arcátlan túlárazást, marketing eszközként használó gyártók mellett, ár szempontjából a futottak még kategóriát alulról súrolják a csúcs készülékeikkel.
Egy biztos! Nem szeretnék az aktuális piaci viszonyok közepette kezdő hifista lenni!
Általában a drágább cuccokról szoktam jártatni a lepcsest, most viszont egy sokkal egyszerűbb, élhetőbb, megfizethetőbb hangsugárzóról írnék pár méltató sort.
A szóban forgó hangsugárzó, nem más, mint az egykori Martin Logan kínálat belépő szubwoofere a Dynamo.
A cég a kétezres évek elején a változó trendekre reagálva, időben, jó érzékkel nyitott az egyre szélesedő, nagyobb ütemben terjedő házimozi piac felé.
Úgy rémlik a legelső szub amivel jelentkeztek a Descent volt, amely már a megjelenésének pillanatában komoly státuszt vívott ki magának, formavilágával és egyedi technológiai megoldásaival.
Később szépen lassan szélesítették a szub kínálatukat, míg 2004-ben eljutottak az írásom apropójául szolgáló, belépő szintű Dynamo-ig.
Jelenleg az utódcég futtat egy teljes termékvonalat „Dynamo Series” név alatt, ám írásom a lassan húsz esztendős „ős” modellre korlátozódik.
Amikor 2004-ben kijöttek ezzel a szinte dobókocka méretű, mindenki számára megfizethető kis szubbal, zonnal vásároltam belőle kettőt.
Akkoriban pont nem ML, hanem Audiostatic-DCM5 sztatikjaim voltak, ahol 40Hz alá egyféle mankónak használva, jól teljesítettek. Amennyiben ködös emlékeim nem csalnak, 150ezres ajánlott fogyasztói áron lehetett kapni a kis szubocskát. Martin Logan mércével mérve ez igazán aprópénz volt, mondhatni Heco és hasonló, fékezett habzású, mérsékelt presztízsű márkanevek termékeinek árszintje.
Azonnal feltűnt, hogy vételárán messze túlmutat a felbontás. Gyors, precíz, jól beállítva, dübörgésre is sokkal kevésbé hajlamos, mint a konkurens termékek zöme, természetesen hasonló méretben, kategóriában.
Az Audiostatic után, SoundLab A1-el is házosítottam, majd azokat később lecseréltem az akkori referencia Descent-i-re.
Ebből kikövetkeztethető, hogy mennyire szeretem ezt a kis szubot, hiszen tizenkilenc esztendő elteltével is van birtokomban Dynamo, amelyről lelkesen körmölök, míg az egykori csúcs, szervós, Descent i hivatkozás szinten szerepel az írásban, annak ellenére, hogy az egy valós referencia termék.
A Dynamo egyik fő előnye, hogy az akkoriban futó legjobb és legnagyobb méretű(10”) ML alumínium membrános wooferét kapod meg bagóért, amely a Descent i-ben és a későbbi csúcs hibridek aljában teljesít(ett) szolgálatot.
Nagyon sokáig a ML nem használt 10”-nál nagyobb méretű woofereket(leszámítva pár ős, Volt gyártmányú papírmembrános hibridet, mint pl. a Monolith), ugyanis állításuk szerint a 10”-nál nagyobb méretű hangsugárzók lemaradnak a közép-magas frekvenciákat lesugárzó elektrosztatikus paneljeik sebességétől.
Persze ez manapság már egyáltalán nem így kommunikálják, hiszen a komolyabb hibridek mind 12", Neolith esetében 12"+15"-os wooferekkel szerelik és nincs is bennük túl sok kapaszkodó a kötekedéshez.
Azóta tulajdonosváltás volt a cégnél és mivel ugyanaz a kanadai cégcsoport birtokolja a ML-t, mint az Anthem-et, így osztoznak a technológiákon, legyen az erősítő, ARC szoftver, vagy kalibrációs hardver.
Egyébiránt az elgondolkodtató, hogy a jelenlegi kínálatukban, kizárólag a referencia 210, 212 szubokban található a kezdetben minden szub alapjául szolgáló, alu membrános hangszóró.
Nyilván a mai modern ML szubok a jelenlegi elvárások szerint applikációról vezérelhetőek, ARC-t tartalmaz többségük, de szerintem az alap beállítási lehetőségekkel is megfelelően konfigurálhatóak, a kis és közepes hangszórókkal rendelkező típusok.
A Martin Logan-ek nagyon könnyen tuningolhatók különböző házilagos megoldásokkal, lábazatokkal, mert a gyári megoldások nem igazán „acélosak”.
Egyedüli nehezítés, hogy USA gyártó lévén, ott szabványos coll-os csavarmeneteket használnak, így kénytelen-kelletlen ahhoz kell igazodnunk. (¼” x 20)
A Dynamo egyik ismérve, hogy a szubot lehet üzemeltetni lefele és előre sugárzó verziókban egyaránt.
Erre a dologra a hangszóró selyem helyére bepattintható, MDF emelvény szolgál.
Mivel a másod láncomban, leginkább referencia minőségű két utas monitorokat használok, sokkal jobban bevált az előre tüzelő megoldás.
A lefelé fordított állás, inkább a dübörgést, bútorremegtetést preferáló házimozizók kedvelhették jobban.
A számomra ideális, „előre tüzelő” elhelyezés nagy hátránya, hogy a kábelek, kezelőszervek lefelé néznek, illetve a kis, lábakon álló alátét, pár centire emeli meg a szubot. Így alaphelyzetben lehetetlenné válik, minden rendes méretű, ezáltal minőségű csatlakozó és kábel használata!
Ilyenkor szokott előtörni belőlem a „valhallaság”, így kreáltam hozzá az eredeti emelvény formavilágát (le)követő, kerámia csapágygolyókon nyugvó, az ETC tüsték helyére csavarozható, kiegészítő lábakat. (Képeken a fekete valami.)
Még engem is meglepett, hogy ezek után mennyivel precízebb, jobban kontrollált mélytartományt kaptam. Tökéletesen együtt dolgoznak mindhárom monitorommal, olyan szintre emelve azokat, amely nem sok álló doboz sajátja a még józan árazásúnak nevezhető árszegmensben!
Nyilván ez több dolognak is köszönhető, hiszen minőségi kábeleket tudtam hozzá csatlakoztatni, illetve jobb mechanikai izolációt és megemelt hangszóró pozíciót is kaptam a módosítás által.
Hátrányai is vannak azért a Dynamo-nak, bár abból jóval kevesebb...
-Ennyi idő elteltével a már lány korában sem csúcsminőségű, class-D végfokok hajlamosak a meghibásodásra.
-Azoknak a házimozi rajongóknak, akik szeretik őrült hangerővel hallgatni, ahogyan a CGI szuperemberek kitapossák egymás belét, miközben megsemmisül az multiverzum körülöttük, nekik egyáltalán nem ajánlható!
Egy részről, mert kis teljesítményű a végfok és a hangszóró mérete is agyatlan dühöngéshez, más részről pedig nem szereti ha a teljesítményének határait feszegetik.
Aki viszont elkötelezetten audiophile, és a szikár, tiszta, monitor jellegű, gyors, precíz hangzást szereti, annak telitalálat ez a mini méretű öreg szub, ma már szinte gombokért az apróból!
Ez is azt bizonyítja, hogy nem mindig az ár határozza meg, hogy mi a High-End! Sok értelemben hájgendebb, mint a legtöbb drága típus, még márkán belül is...
Mert mi a High-End, ha nem a hosszú megbízhatóság és a stabil minőség?!
Bár ha nem is High End, úgy vagyok ezzel, mint mások a mindent felülbíráló “teccikséggel”. Nekem tetszik és innentől márpedig az ős Dynamo, High-End!
Agymenés:OFF