istvan01 írta: ↑2024.03.09., szomb. 11:33
zoli73 írta: ↑2024.03.09., szomb. 09:26
... Fapaci elmondta, hogy itt valami nagyon nem stimmel, de egyértelműen nem az akusztika itt a fő probléma. A gyanúját alátámasztandó, végzett néhány közeltéri mérést a hangsugárzókról, és egyértelműen kiderült, hogy mindkét hangsugárzóban forditott polaritással van bekötve a mélysugárzó! Kérte, hozzak egy csavarhúzót és egy forrasztópákát, kiszereltük a hangszórót, megfordítottuk a polaritást, majd újra mért. A görbe már sokkal jobban hasonlított az elvárthoz...
Basszus hangszóró polaritását egyszerű mérni, elég hozzá egy 1,5V-os elem. De, csak akkor, ha a hangváltó nincs agyon bonyolítva és a basszus + polaritással van bekötve hangváltó szerint is.
De mi van a közép és főleg magas sugárzó helyes polaritás ellenőrzésével? Ehhez már szükség lehet a mikrofonos mérésre, a hangváltó kapcsolás ismeretére. Mérni kellene a hangszóró sávokat külön-külön impulzus és SPL görbére. Azután a hangszórókat együtt is impulzusra és SPL-re. De ezekből sem mindig egyértelmű, melyik polaritás változat fog kiegyenlítettebb hangzást adni. Persze, azt tudjuk, helyesebb polaritásban váltás közelében nincs, vagy kevés a púp/gödör. De mi van a váltástól távolabbi frekinél, főleg magas sugárzóval? Ott mennyit számít a polaritás?
fpacitól várok erre véleményt.
Igen, a mélyhangszóró bekötésénél általában elég, ha stimmel a polaritás, tehát ha a megfelelő irányba mozdul ki a membrán. De bármilyen triviális a dolog, a dobozokat összeszerelő - sokszor nem is szakképzett - munkások képesek elrontani.
A közép- és magassugárzóknál nem mindig egyszerű a jó polaritást kiválasztani, mert a kissé trükkösebb keresztváltók és a hangszórók együttes akusztikai fázismenete néha kuszára sikeredik. Gyakori, hogy egyik bekötési mód sem ad megfelelő eredményt, pl. ha a szükséges fázistolás mondjuk 50 fok a magassugárzónál, viszont a polaritás változtatásával csak 0 és 180 fok közül választhatunk, így egyik sem lesz tökéletes. Lehet persze elektronikus szűrőkkel is tologatni fázist a keresztváltókban, de ennek mindig ára van, további problémákat vet fel, tehát cseberből vederbe esünk. Ezért nem érdemes a keresztváltót másik dobozból másolni, vagy készen megvenni, hanem a konkrét hangdobozhoz és hangszóró készlethez kell tervezni.
A fázisproblémát nem csak a mérések mutatják ki, a jelenség nyilván hallható is (különben nem foglalkoznánk vele), a hangzás ilyenkor elveszíti homogenitását, nagyon mást fogunk hallani a tér különböző pontjain, akár néhány cm elmozdulással is. A fülünk érzékeli, de nem mondja meg, mi is a hiba pontosan, egy korrekt mérés viszont hatékony segítséget nyújt.
Hangsúlyozom, nem szeretném puffasztani a gyerekes
"mérni, vagy nem mérni" vitát! Mérésnél általában nem a hangminőség megítélése a cél, hanem a műszaki hibakeresés. Mondják sokan, hogy a fülünk érzékenyebb, mint bármelyik mikrofon, de a kijelentés önmagában téves. A hallási folyamatban a fülünk mellett benne van az agyunk komoly teljesítménye is, ezek együtt különösen érzékenyek néhány paraméterre (pl. térhatás, torzítás), de ilyen hibáknál csak egy kellemetlen érzésünk lesz zenehallgatás közben, ami hibafeltáráshoz még kevés. Mivel agyi tevékenységről beszélünk, a hallásunk fejleszthető, képezhető.
Kicsit hazabeszélek, ha már a Luxor Audio topikjában vagyunk...
Az aktív hangsugárzóink fejlesztése éppen abban a fázisban van, hogy megkezdtük a hangdobozok és hangszórók együttes produkcióját elemezni. Mivel izmos és szabadon programozható DSP kerül minden X hangdobozba, szinte minden paraméteren tudunk elektronikusan csiszolni. (Ez persze nem helyettesíti a dobozok megfelelő méretezését és a magas minőségű hangszórókat.) Kiemelten kezeljük az akusztikai fázismenetet, mert nagy hatása van a hangzásra. Többutas hangsugárzóknál a hangszóróknak tökéletes időzítéssel kell egymást erősítve és nem egymás ellen dolgozniuk, ami passzív elektronikával nem, vagy nagyon nehezen oldható meg.
A hangsugárzókról általában mutogatott hangnyomás görbék, frekvenciaválaszok inkább a megszólalás hangszínét mutatják, az avatott szemlélő esetleg néhány hibát (pl. rezonanciákat) is meglát bennük. Fázisgörbét viszont ritkán publikálnak, pedig nagyon fontos paraméter. A hangdobozainkhoz részletes műszaki leírást adunk majd, minden dobozt egyedileg mérünk, korrigálunk és dokumentálunk. Pl. ebben (is) felül tudjuk múlni a nagy gyártókat, akiknél a felpörgetett sorozatgyártás nem enged meg ilyen alapos bánásmódot.