Ezeknek a gépeknek az a nagy előnye, hogy csak be kell dugni a kábelt és működnek, bemegy a HDMI-n az UHD jel és a gép felvetíti a vászonra. Ezáltal az UHD élvezete elérhetővé vált az "átlagos házimozis" számára akkor is, ha DLP "párti".
A jó HDR kép a vásznon egy egészen más módszerrel születik ... szerintem legalábbis.
Az UHD-nak 3 előnye van:
- HDR (PQ alapú EOTF függvény, amely abszolút fényességeket tárol)
- 4K felbontás
- Széles színtér
Nézzük meg, hogy ebből mit mutat meg pl. egy UHZ65 a vásznon:
- A HDR az elég jól megcsinált lézer-vezérlés miatt megjelenik, tehát LÁTJUK mi történik a sötét jelenetekben. Ez már valami. Persze az átviteli függvénynek KÖZE NINCS a szabványhoz, azaz NEM azt látjuk a vásznon, amit kellene. Ezt azonban kevesen veszik észre.
- 4K felbontás: ez is megjelenik a képben, de az optika NEM elég éles ahhoz, hogy a pixeleket elfogadható módon a vászonra képezze. A kép élessége ennek ellenére NEM ROSSZ ... de kb. ugyanilyen éles képet egy "rendes" 1080p (0,95") DLP is tud vetíteni. Egy "átlagos" 4K-s (vagy "rezgetős") LCD-nél azonban valamivel élesebb a kép.
- Széles színtér: ebből semmit nem látunk, mivel a gép a Rec.709 színteret sem fedi le szerintem (ezt szemre mondom, egy műszeres mérés még mondhat mást ... de nem hiszem).
A fentiek nem hangzanak túl jól, de azért nagy öröm, hogy az UHD előnyeiből kettőt részben kihasználhatunk. Ez tényszerű előrelépés.
Ha viszont a "best-of-the-best" kép vetítése a feladat, akkor nagyon is vannak erre lehetőségek, de ezekhez már valamennyi szakértelem kell, tehát NEM a "nagyközönségnek" valók.
Fontos "peremfeltétel", hogy nem nagyon van olyan DLP, ami akár csak távolról is meg tudná közelíteni az igazi HDR-hez szükséges natív kontrasztot. Emiatt LÉNYEGTELEN az, hogy PQ alapú, vagy "sima" gamma kódolású jelet nézünk egy mai DLP projektoron. Egy jó gamma tracking-et tudó projektor pontosabb fényességi-skálát vetít a HDR-ből konvertált (10-12 bites) gamma alapú jelből, mint egy szar UHD projektor az eredeti UHD jelből. Magyarul NEM az számít, hogy milyen kódolású jelet tud a gép fogadni, hanem az, hogy amit fogad, azt mennyire pontosan jeleníti meg. Ebben a régebbi, de komoly gépek NAGYSÁGRENDEKKEL jobbak mint egy mai, műanyag gép.
Olyan DLP viszont nagyon is létezik (és már 10 éve is létezett) amelyiknek a színtere jóval nagyobb, mint a Rec.709 háromszög. Ezek nem jellemzően otthoni felhasználásra szánt gépek, de pl. mozistúdiók számára régóta gyárt az ipar DCI-P3 (közeli) színtérrel pici, formás, szexi projektorokat.
A jó UHD kép receptje tehát (szerintem):
- veszünk egy referencia-minőségű projektort aminek legalább 1080p a felbontása (nyilván 0,95"-es chip lesz benne). Lesz még benne izmos lámpa, korrekt szín-dekódoló rendszer, jól működő CMS, becsületes RGB együttfutás és gamma tracking.
- előny ha a gépnek eleve nagyobb a színtere, mint a Rec.709 háromszög, de ez NEM létkérdés (arra van a színszűrő! :-)
- 10 vagy 12 bites színcsatornánkénti színmélységgel (de gamma függvénnyel) meghajuk a gépet HTPC-vel
- bekalibráljuk a projektort DCI-P3 (vagy BT.2020) színtérre. Magyarul a gép csak nyugodtan "próbálkozzon" a nagy színtérrel, nyilván tökéletesen NEM fog neki sikerülni, de ha jó a gép, akkor a saját színterén belül (ami tipikusan nagyobb mint a Rec.709 háromszög) gyakorlatilag tökéletes lesz a színvisszaadás.
- ha a projektor felbontása nagyobb, mint 1080p, akkor a 4K plusz fényességjel-felbontásából is látunk valamit.
Ezzel a rendszerrel mit látunk az UHD előnyeiből?
- A HDR jel KORREKT módon lesz megjelenítve a vásznon. Persze a gép feketeszintje miatt az űrsétás jelenetekben picit szürke lesz a háttér ... de ami a vásznon megjelenik, abba nem nagyon lehet belekötni. A kép dinamikája sokkal jobb lesz, mint az SD képé, vagy mint egy pici chip-es HDR projektor képe.
- 4K felbontás: A kép élessége kiváló lesz ugyan, de a 4K (fényesség-jelének) élvezetéhez 1080p feletti felbontású projektor kellene. Viszont a 4K kép 4:2:0 kódolással éppen egy 4:4:4 kódolású 1080p jellé "válik" akkor, ha a fényességjel felbontását megfelezzük. UHD forrásból tehát 4:4:4 színábrázolással mozizhatunk az 1080p projektoron, ha MadVR-t (és HTPC-t) használunk. Ez csak pici része a 4K előnyének ... de azért sokkal több, mint a semmi. 1440p géppel pedig a plusz felbontás is jól láthatóvá válik (még ha el is marad a valódi 4K-tól).
- Széles színtér: ezt gyakorlatilag jól, vagy akár teljesen is kihasználhatjuk (a DCI-P3-nál nagyobb színtérre felesleges lőni, ez viszont simán megoldható).
Ezzel a módszerrel tehát a UHD összes előnyét kihasználhatjuk valamennyire. A széles színteret akár "fullosan" kihasználhatjuk, a többi előnyt kisebb részben, de mindegyiket "láthatóan". NAGYSÁGRENDEKKEL jobb lesz a végeredmény, mint bármi, amit a modern, műanyag, pici chip-es gépek tudnak. Ez az út természetesen NEM való mindenkinek ... de aki igazi minőséget akar, annak VAN rá lehetősége, a kifogások tehát feleslegesek. :-)
Mivel azonban a legtöbben új, bolti, csili-vili gépet akarnak jótállással és "plug and play" működéssel, szerintem NAGYON kell örülni, hogy végre ez is lehetséges! Végre mindenki járhatja a saját útját, a lehetőség már adott.