Ugrás a tartalomhoz

AVX Café

Fotó

Totem Acoustic hangsugárzók


  • Please log in to reply
437 válasz erre a témára

#21 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: Tegnap, 15:48

A kis omni doboz első mérése, Holm Impulse progival, 1 m-ről  (meglehetősen előnytelen elhelyezéssel....), 1/12 oktávos simítással. 1/3-dal sokkal szebb lenne, de nem szépet akartam látni, hanem a valóságot :rolleyes:.

 

Az elrendezés az amit a korábbi minta fotón láthattatok, csak nem olyan szép ( gondolkodik.gif ), itt ott kicsit rezonál is még, de készülnek a keményfa kúpok, meg a végleges doboz is. Az alsó pár oktáv kb. 3-400 Hz-ig a reflexiók miatt  "zűrös", az alja viszont 50Hz körül van, meglepően testes és mégis gyors mélytartománnyal.

 

Sajna a magas 10k felett esik, ide egy enyhén emelkedő átvitelű dóm kellene (az omni karakterisztika miatt), kis fizikai méretekkel, van esetleg ötletetek?

 

Elsőfokú váltó, minimális szintillesztéssel (0.68 mH,  1.5 ohm, 4.9 uF)

Csatolt képek:

  • omni 1.jpg

Szerkesztve dragonweed által: Tegnap, 15:51

  • 0

#22 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: Tegnap, 14:04

 Szinte mindenkinek mást jelent, mást mond.  Sri Chinmoy így ír erről:

"A zene Isten belső, vagy egyetemes nyelve. Nem tudok franciául, németül, vagy olaszul. De ha zenét játszanak, a zene szíve azonnal belép a szívembe, vagy a szívem lép a zenébe. Ekkor nincs szükségünk külső kapcsolattartásra; a szív bensőséges kapcsolata elég. Szívem azonosul a zene szívével és lelki közösségünkben elválaszthatatlanul eggyé válunk."

 

"A zene ön-kiterjedést és egységet jelent. Az Én kiterjed a zenén keresztül. Az Én, ami kiterjed, nem az egyén énje, hanem a határtalan Én. A zene a korlátlan Valóság kiterjedése."


  • 2

#23 GOB

GOB

    Nincs visszaút

  • Regisztrált felhasználó
  • PipaPipa
  • 141 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Kecskemét
  • Interests:Zene, hifi, ázsiai kultúra

Elküldve: Tegnap, 11:25

 

"...Ez az ártatlan kezdőhifis "ősállapot", ahová szerintem sokunknak meg kéne tanulni visszajutnunk, és amit az említett olcsóbb egyszerűbb rendszerek közül néhány igen jól csinál..."

Szerintem sokan a mai világban elfelejtettünk elégedettek lenni. Mindig azt fürkésszük, hogy hol, mik a hiányosságok közben pedig megfeledkezünk arról, mit is akar tolmácsolni számunkra a zene, milyen értékkel is bír. :)


  • 3

#24 fülelek

fülelek

    Törzsgárda

  • _HVX
  • PipaPipaPipaPipaPipaPipaPipa
  • 5.617 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi

Elküldve: 2017 január 14 - 17:58

Én nem vitatom ezeket az élményeket, jómagam is átéltem többször ilyesmit, mikor tesztelő technikus üzemmódban voltam, de ennek kevés köze van a zenehallgatáshoz. Gyakran olvasni olyasmit, hogy a HiFi közelebb visz a zenéhez. No amikor az emlékezetemben kutatok a nagy zenehallgatós élményeim és a műszaki berendezéseim között, szinte semmi összefüggést nem találok az élmény mélysége és a technika színvonala között. Még a híresen zeneinek mondott márkanevekre épített rendszereim sem változtattak ezen a tendencián, de lehet, hogy bennem van a hiba.

hát lehet... :D


  • 1

#25 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: 2017 január 14 - 17:55

"Hogy lehet olyan hangsugárzót csinálni, ami kis hangerőn se döglött hangú, és nagy hangerőn se kezd el kiabálni?"

 

Sikerült feltenned a hangsugárzótervezés "szent grál"- jára utaló egyik legfontosabb kérdést. Biztosan meg lehet csinálni, de valószínűleg nem a jelenleg alkalmazott technikák útján járva. A különféle dipól és OB megoldások, és ezek különféle kombinációja is közelebb vihet ehhez a célhoz, de ezeknek is lesznek gyenge pontjai, pl. az általad is említett mélyátvitel  és még sok más. 

 

A hangszórók közül valószínűleg több is alkalmas lehet a célra, de erősen át kell gondolni az ismert elrendezések, módszerek alkalmazhatóságát, mivel egyre nyilvánvalóbb, hogy azok többsége ennek a célnak az elérésére alkalmatlan.

 

Sajnos sem az anyagi lehetőségeim, sem a rendelkezésemre álló -minimális - technikai háttér nem teszi lehetővé komolyabb kísérletek elvégzését, bár ötleteim, elképzeléseim lennének. Ezek egyike, legalábbis az alapja lehet egy -a már korábban említett - valódi omnisugárzós elrendezés, de itt is van szép számmal megoldásra váró probléma.

Csak reménykedni lehet, hogy van, vagy lesz olyan vállalkozó gyártó, aki -hasonlóan gondolkodva- rálép erre az útra, és persze teszi ezt úgy, hogy a megvalósított darab elérhető legyen a nagyközönség számára is, nemcsak úri huncutság marad a leggazdagabbaknak.

Addig meg kísérletezünk azokkal a módszerekkel, anyagokkal amink van, és reméljük hogy némi szerencsével közelebb juthatunk álmaink hangzásához.

 


  • 1

#26 asebestyen

asebestyen

    Törzsvendég

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.980 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Bokod
  • Interests:Magyar Vocal Jazz

Elküldve: 2017 január 14 - 15:38

Itt a DIY-ban minden topic mindenki "bénázásairól", és sikereiről szól.

De ne hidd hogy a profik nem bénáznak, nagyon sok termék csücsül a boltok polcain ezt bizonyítandó  sad.gif .

Sajna egy frekimenet görbéből vajmi keveset lehet megállapítani a hangzásról, de még a többi mérésből sem. A legdurvább hibák így kijönnek ugyan, de ezen túl semmi - legalábbis nekem, más lehet többet lát bennük.....

Egy jó példa: A Stereophile oldalán találsz teszteredményeket néhány -elég jó hangúnak ítélt- dobozról (SF például), hát sok olyan van köztük, amit CSAK a mérési eredményei alapján biztos nem tennék de a szobámba, mégis igen jó hangot lehet belőlük csiholni.

Hát igen...  sad.gif

Hogy lehet olyan hangsugárzót csinálni, ami kis hangerőn se döglött hangú, és nagy hangerőn se kezd el kiabálni? Az én projektjeim itt buktak el javarészt. Mert mindig vagy-vagy lett. Az OB még egész jó volt ebben, illetve volt köztük olyan, amelyik egész jó volt, OB-nél viszont a mély átvitelt nem sikerült rendesen megoldanom passzívban soha, nagyon érzékeny, de alacsony fs-ű, viszonylag magas (0,6körüli?) Qts hangszóró  kellett volna, csak az elég drága kísérletezgetni. :) De a közepe bár hangszórónként eltérő mértékben, de általában véve nagyon gyors és transzparens volt. Valahol nagyon hiányzik azóta is.  :rolleyes:


  • 0

#27 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: 2017 január 14 - 15:18

Persze jó lenne látni 1-3kHz közt a torzítást is, de nincs lementve, pedig valószínű ott van a kutya elásva?  gondolkodik.gif

No, mindegy, rég vót, elmúlt, meg ne az én bénázásaimról szóljon ez a topic. Köszönöm az eddigi infokat!  :smile53:

Itt a DIY-ban minden topic mindenki "bénázásairól", és sikereiről szól.

De ne hidd hogy a profik nem bénáznak, nagyon sok termék csücsül a boltok polcain ezt bizonyítandó  sad.gif .

Sajna egy frekimenet görbéből vajmi keveset lehet megállapítani a hangzásról, de még a többi mérésből sem. A legdurvább hibák így kijönnek ugyan, de ezen túl semmi - legalábbis nekem, más lehet többet lát bennük.....

Egy jó példa: A Stereophile oldalán találsz teszteredményeket néhány -elég jó hangúnak ítélt- dobozról (SF például), hát sok olyan van köztük, amit CSAK a mérési eredményei alapján biztos nem tennék de a szobámba, mégis igen jó hangot lehet belőlük csiholni.


Szerkesztve dragonweed által: 2017 január 14 - 15:22

  • 0

#28 asebestyen

asebestyen

    Törzsvendég

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.980 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Bokod
  • Interests:Magyar Vocal Jazz

Elküldve: 2017 január 14 - 14:42

2db Monacor SPH 100C OB-ben. Aztán 1db Seas CA18RNX. Egyébként a Monacorok elég jól szóltak középként, csak az a ronda rezonanciájuk nagyon színezte a magasat 8-9kHz között. Ha pedig bármit csináltam velük, mint meredekebb szűrés, szívókör, bármi, akkor elvesztették a "varázsukat". Aztán a CA18-cal ez elmúlt, de vitt valami mást is, amit a kis Monacorok nagyon tudtak.

Sajnos Krisz letörölte az OB topicot, ott volt a Monacoros mérés, gépen már nem találom.

Seas CA18-cal ilyen volt 1/6 oktávos simítással közép-magas közti tengelyen, de valamiért nem tetszett, pedig a fázismenet se volt rossz:

 

attachicon.gif1per6 simítás.jpg

Persze jó lenne látni 1-3kHz közt a torzítást is, de nincs lementve, pedig valószínű ott van a kutya elásva?  gondolkodik.gif

No, mindegy, rég vót, elmúlt, meg ne az én bénázásaimról szóljon ez a topic. Köszönöm az eddigi infokat!  :smile53:


  • 0

#29 asebestyen

asebestyen

    Törzsvendég

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.980 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Bokod
  • Interests:Magyar Vocal Jazz

Elküldve: 2017 január 14 - 14:18

Mi volt a mély(közép)  típusa?

2db Monacor SPH 100C OB-ben. Aztán 1db Seas CA18RNX. Egyébként a Monacorok elég jól szóltak középként, csak az a ronda rezonanciájuk nagyon színezte a magasat 8-9kHz között. Ha pedig bármit csináltam velük, mint meredekebb szűrés, szívókör, bármi, akkor elvesztették a "varázsukat". Aztán a CA18-cal ez elmúlt, de vitt valami mást is, amit a kis Monacorok nagyon tudtak.

Sajnos Krisz letörölte az OB topicot, ott volt a Monacoros mérés, gépen már nem találom.

Seas CA18-cal ilyen volt 1/6 oktávos simítással közép-magas közti tengelyen, de valamiért nem tetszett, pedig a fázismenet se volt rossz:

 

1per6 sim


  • 0

#30 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: 2017 január 14 - 13:28

Igen, én ezek szerint nem megfelelően használtam. Másodfokú szűrővel 2-2,5kHz-nél, mert valahogy kis hangerőn úgy sokkal gazdagabb volt a hangja és én általában úgy hallgattam. Harmadfokúval valahogy nagyon kiürült, pedig a közép csak 6dB-vel volt szűrve. Ugyanakkor tény, hogy ha adtam rá kakaót, persze torzított. 

Mi volt a mély(közép)  típusa?


  • 0

#31 asebestyen

asebestyen

    Törzsvendég

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.980 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Bokod
  • Interests:Magyar Vocal Jazz

Elküldve: 2017 január 14 - 12:42

Így van, ha nem megfelelően használod, (XT25-öt) akkor tényleg torzít. Bár nagyon alacsony a rezonanciafrekvenciája, de ferrofluid nélküli +rezonanciakamrás. Így alacsony fokú (1-2) váltóval, korrekció nélkül nem szerencsés használni, mert a kamra színező hatása is nagyon benne lesz a hangjában.

Nálam kiválóan működött 2.3 kHz-nél 3-ad fokúval váltva, egy enyhe parallel RLC szűréssel Fs-nél, nem volt hallható torzítása.

 

A Morel-ek nem rossz magasak, de az áruk magas, semmi "extrát" nem adnak, annak töredékéért lehet hasonló tudású típusokat kapni, pl. az SB Acoustics  legtöbb modellje ilyen, de Dayton-ok, Tang Band-ok, Wavecor-ok között is van ami legalább azt tudja amit a Morel-ek, csak sokkal kevesebbért, bár ezek Európában nem túl ismert gyártók.

Igen, én ezek szerint nem megfelelően használtam. Másodfokú szűrővel 2-2,5kHz-nél, mert valahogy kis hangerőn úgy sokkal gazdagabb volt a hangja és én általában úgy hallgattam. Harmadfokúval valahogy nagyon kiürült, pedig a közép csak 6dB-vel volt szűrve. Ugyanakkor tény, hogy ha adtam rá kakaót, persze torzított. 


  • 0

#32 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: 2017 január 14 - 11:56

Főleg az XT25-nek szokták felróni, hogy bár kellemesen, de nagyot torzít. A páros torzításai magasak. Nekem is volt és annyi pénzért szerintem is nagyon-nagyon jó. Igazán, hogy annál jobb legyen tényleg és ne csak más, elég sok pénzt kell leszurkolni. Viszont itt se mindegy miről akarjuk hajtani, mert egy csövessel már lehet sok lenne a jóból.

Érdekes módon (vagy lehet mégse?), de a Morel magasairól ritkán esik szó, pedig én is használtam régebben és tetszett, a mostani dobozomban is az van, Heed dobozokban is előfordulnak. DIY projektekben ritkán fordul elő mégis. Vajon miért?

Így van, ha nem megfelelően használod, (XT25-öt) akkor tényleg torzít. Bár nagyon alacsony a rezonanciafrekvenciája, de ferrofluid nélküli +rezonanciakamrás. Így alacsony fokú (1-2) váltóval, korrekció nélkül nem szerencsés használni, mert a kamra színező hatása is nagyon benne lesz a hangjában.

Nálam kiválóan működött 2.3 kHz-nél 3-ad fokúval váltva, egy enyhe parallel RLC szűréssel Fs-nél, nem volt hallható torzítása.

 

A Morel-ek nem rossz magasak, de az áruk magas, semmi "extrát" nem adnak, annak töredékéért lehet hasonló tudású típusokat kapni, pl. az SB Acoustics  legtöbb modellje ilyen, de Dayton-ok, Tang Band-ok, Wavecor-ok között is van ami legalább azt tudja amit a Morel-ek, csak sokkal kevesebbért, bár ezek Európában nem túl ismert gyártók.


  • 0

#33 asebestyen

asebestyen

    Törzsvendég

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.980 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Bokod
  • Interests:Magyar Vocal Jazz

Elküldve: 2017 január 14 - 11:26

Nehéz sommásan, általánosítva véleményt formálni a magassugárzókról (is).

 

Vannak jó hangúak soft dómban, meg fémben is, de gyatrák is mindkét fajtából.

A merev dómok előnye a majdnem tökéletes dugattyúszerű mozgás (ez lenne az elvi követelmény), cserébe viszont ott van az említett "oil can resonance", a betörési üzemmód, aminek a hatását teljesen kiküszöbölni nem lehet, csak csökkenteni valamilyen mértékben. Ezért tűnik legtöbbjük fémes hangzásúnak, fárasztónak egy idő után, viszont jók a tranzienseik ....

Az utóbbi időkben favorizált kerámia, berillium, és gyémánt dómok -az a néhány amit hallhattam- nekem csalódást okoztak.

Hangképük precíz, analitikus de ugyanakkor túl hideg, "steril",- valahogy az elkért ár után többre számítottam, de nem tűnt úgy, hogy megéri egy jobb hagyományos anyagú dóm árának 10-20 szorosát kifizetni értük. De az is lehet, hogy ezekhez hasonlóan magas minőségi szintű mélyközepek kellenének (ezek meg nem teremnek minden sarkon), ezek nélkül viszont a balansz elbillen a "túlzottan tiszta" magastartomány irányába...

 

A lágy dómok között vannak nagyon jó hangzási tulajdonságokkal bírók, de ott meg egyéb problémák merülnek fel, úgymint magasabb torzítás, az anyag lágyságából következő tengelyirányú "kóválygó" mozgás,  jobban átengedik a dóm alatti bezárt tér által okozott színeződéseket, reflexiókat, + ezek legtöbbjének is van bizonyos mértékű sávon kívüli rezonanciája.

Számomra a legjobb hangzást a magassugárzók közül (idáig) a gyűrűssugárzók néhány típusa hozta (Vifa XT25, SB29 RDC), ezek rendelkeznek mindkét típus előnyeivel, és nagyrészt mentesek azok hibáitól. Ezek hajlító típusú sugárzók, így a rezonanciaproblémák itt csak minimális mértékben lépnek fel.

 

Szeretném még a planár típusokat, meg a ribbonokat is, de azoknak meg a túlzott irányítottságuk ami komoly probléma, a -már említett- hangtér energiabesugárzási hiányuk miatt, plusz a valódi ribbonoknál még meg kell küzdeni az illesztésükkel is.

Az a kevés AMT amit eddig hallottam (ESS, Dayton) szintén nagyon kellemes hangú, nagyon természetes a magashang visszaadásuk, torzításuk alacsony, de a túlzott irányítottság ezeknél is fennáll, plusz a legtöbbjükért elég komoly árat kérnek.

Főleg az XT25-nek szokták felróni, hogy bár kellemesen, de nagyot torzít. A páros torzításai magasak. Nekem is volt és annyi pénzért szerintem is nagyon-nagyon jó. Igazán, hogy annál jobb legyen tényleg és ne csak más, elég sok pénzt kell leszurkolni. Viszont itt se mindegy miről akarjuk hajtani, mert egy csövessel már lehet sok lenne a jóból.

Érdekes módon (vagy lehet mégse?), de a Morel magasairól ritkán esik szó, pedig én is használtam régebben és tetszett, a mostani dobozomban is az van, Heed dobozokban is előfordulnak. DIY projektekben ritkán fordul elő mégis. Vajon miért?


  • 0

#34 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: 2017 január 14 - 10:37

Nehéz sommásan, általánosítva véleményt formálni a magassugárzókról (is).

 

Vannak jó hangúak soft dómban, meg fémben is, de gyatrák is mindkét fajtából.

A merev dómok előnye a majdnem tökéletes dugattyúszerű mozgás (ez lenne az elvi követelmény), cserébe viszont ott van az említett "oil can resonance", a betörési üzemmód, aminek a hatását teljesen kiküszöbölni nem lehet, csak csökkenteni valamilyen mértékben. Ezért tűnik legtöbbjük fémes hangzásúnak, fárasztónak egy idő után, viszont jók a tranzienseik ....

Az utóbbi időkben favorizált kerámia, berillium, és gyémánt dómok -az a néhány amit hallhattam- nekem csalódást okoztak.

Hangképük precíz, analitikus de ugyanakkor túl hideg, "steril",- valahogy az elkért ár után többre számítottam, de nem tűnt úgy, hogy megéri egy jobb hagyományos anyagú dóm árának 10-20 szorosát kifizetni értük. De az is lehet, hogy ezekhez hasonlóan magas minőségi szintű mélyközepek kellenének (ezek meg nem teremnek minden sarkon), ezek nélkül viszont a balansz elbillen a "túlzottan tiszta" magastartomány irányába...

 

A lágy dómok között vannak nagyon jó hangzási tulajdonságokkal bírók, de ott meg egyéb problémák merülnek fel, úgymint magasabb torzítás, az anyag lágyságából következő tengelyirányú "kóválygó" mozgás,  jobban átengedik a dóm alatti bezárt tér által okozott színeződéseket, reflexiókat, + ezek legtöbbjének is van bizonyos mértékű sávon kívüli rezonanciája.

Számomra a legjobb hangzást a magassugárzók közül (idáig) a gyűrűssugárzók néhány típusa hozta (Vifa XT25, SB29 RDC), ezek rendelkeznek mindkét típus előnyeivel, és nagyrészt mentesek azok hibáitól. Ezek hajlító típusú sugárzók, így a rezonanciaproblémák itt csak minimális mértékben lépnek fel.

 

Szeretném még a planár típusokat, meg a ribbonokat is, de azoknak meg a túlzott irányítottságuk ami komoly probléma, a -már említett- hangtér energiabesugárzási hiányuk miatt, plusz a valódi ribbonoknál még meg kell küzdeni az illesztésükkel is.

Az a kevés AMT amit eddig hallottam (ESS, Dayton) szintén nagyon kellemes hangú, nagyon természetes a magashang visszaadásuk, torzításuk alacsony, de a túlzott irányítottság ezeknél is fennáll, plusz a legtöbbjükért elég komoly árat kérnek.


Szerkesztve dragonweed által: 2017 január 14 - 10:41

  • 1

#35 asebestyen

asebestyen

    Törzsvendég

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.980 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Bokod
  • Interests:Magyar Vocal Jazz

Elküldve: 2017 január 13 - 20:05

Érintőlegesen már foglalkoztál itt a membrán anyagokkal és azok előnyös/előnytelen tulajdonságaival. 

Mennyiben lehet párhuzamot vonni pl a dúmsugárzó membránjának anyaga és aközött, mely hangszerek hangját adja vissza legélethűbben? Pl soft dómból nem hallok olyan cintányért, mint egy fémből, húros hangszereket meg tán a magnetosztatikus adta nekem leginkább. Ugyanakkor fém az sokszor bántó, még a jobbak is, a magnetosztatikus meg cintányéron olyan testetlen, szegényes/vékony tud lenni, bár nagyon tiszta. A soft dóm meg olyan jó kompromisszumnak tűnik? Se nem túl jó semmiben, de nem is bántó. Talán. gondolkodik.gif 

És még egy kérdés: mi a véleményed az AMT magasakról?


  • 0

#36 dragonweed

dragonweed

    Fórumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipa
  • 674 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi
  • Location:Debrecen

Elküldve: 2017 január 13 - 10:58

Miért kellene egyfolytában 24, vagy 16 órán át zenélni, hallgatni? Te néznél 16-órán át filmet? Tudsz olvasni 16 órán át könyvet? lehet de nincs értelme. A háttér zene, meg számomra továbbra is csak zaj, vagy másik zaj lenyomására való. Szellemi munka mellett totálisan zavar.

/Az indiai klasszikus zenében létezik 24órás raga zenélés, rituális hagyománya van, de nem hiszem hogy azt személyek hallgatják egész napon át, gondolom a zenészek is cserélődnek/

Na látjátok, itt is látható a "Legyen meg" idézet érvényessége.... Van akit kifejezetten zavar szellemi munka mellett, engem pl. megnyugtat, persze ilyenkor olyan jellegű zenét keresek ami illik a hangulatomhoz, van amikor meg napokig egyáltalán semmit nem hallgatok (ha munka miatt nem kell).

Amitől viszont meg tudok zavarodni, amikor beülünk kedvenc -egyébként nagyon jó konyhájú- éttermünkbe, és nem tudok olyan helyet találni, ahol ne bombázna a helyi Szutyok FM slágerrádióból érkező ipari zaj, hiába kérték már többen, hogy "ha már akkor már" legalább a Bartók rádiót nyomják, ha egyszer nem bírnak csendben enni a vendégek...

Ez egyébként kor(kór)jelenség, hogy szinte minden üzletben, plazában, áruházban kell valami folyamatos zajnak lenni az egyébként  meglevő természetes alapúakon túl is. Talán ennyire félünk már a csendtől?

Azt meg gondolom tudjátok, -komoly klinikai tanulmányok igazolják-  hogy a  folyamatos zajártalomnak kitettség és a vele járó stressz súlyos, sokszor halálos végkimenetelű betegségek (infarktus, stroke, emésztőrendszeri bajok) kialakulásához vezethet.


Szerkesztve dragonweed által: 2017 január 13 - 11:00

  • 2

#37 ​fapaci

​fapaci

    Tizezresek klubja

  • Luxor kábelek
  • PipaPipaPipaPipaPipaPipaPipaPipa
  • 13.494 Hozzászólás:
  • Nem:Nincs megadva
  • Location:Budapest

Elküldve: 2017 január 13 - 10:55

Miért kellene egyfolytában 24, vagy 16 órán át zenélni, hallgatni? Te néznél 16-órán át filmet? Tudsz olvasni 16 órán át könyvet? lehet de nincs értelme. A háttér zene, meg számomra továbbra is csak zaj, vagy másik zaj elnyomására való. Szellemi munka mellett totálisan zavar.

/Az indiai klasszikus zenében létezik 24órás raga zenélés, rituális hagyománya van, de nem hiszem hogy azt személyek hallgatják egész napon át, gondolom a zenészek is cserélődnek/

Nem mondtam, hogy kellene, csak érdekes kísérlet lenne. Korábban többen is említették itt, hogy tovább hallgathatóak azok a rendszerek, amik elvesznek az információból. (Ezzel én nem értek egyet, de ez most mindegy.) Élő akusztikus előadásnál nehéz lenne ilyen degradációt detektálni, így talán tanulságos lenne, milyen hatással van néhányakra a több órás "zenélő környezet".

 

Értem, hogy számodra elfogadhatatlan a háttérzenélés, de talán nem mindenkinek.


Szerkesztve ​fapaci által: 2017 január 13 - 11:04

  • 0

#38 istvan01

istvan01

    Beköltözött

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipaPipa
  • 2.342 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi

Elküldve: 2017 január 13 - 10:42

Egyébként érdekes kérdés, hogy mennyire tartanánk zavarónak az élményt, ha egy zenekar egész nap játszana a környezetünkben.

Miért kellene egyfolytában 24, vagy 16 órán át zenélni, hallgatni? Te néznél 16-órán át filmet? Tudsz olvasni 16 órán át könyvet? lehet de nincs értelme. A háttér zene, meg számomra továbbra is csak zaj, vagy másik zaj elnyomására való. Szellemi munka mellett totálisan zavar.

/Az indiai klasszikus zenében létezik 24órás raga zenélés, rituális hagyománya van, de nem hiszem hogy azt személyek hallgatják egész napon át, gondolom a zenészek is cserélődnek/


Szerkesztve istvan01 által: 2017 január 13 - 10:44

  • 1

#39 avl2

avl2

    Kezdő Forumlakó

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipa
  • 1.716 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi

Elküldve: 2017 január 13 - 10:37

... Ezekre oda kell "figyelni", nem tudsz ellazultan, esetleg mellette éppen mást is csinálva zenét hallgatni....

 

...Aztán azt is érdemes átgondolni, hogy a korral haladva (a hallgatóéval :)), egyre kevésbé vágyunk felesleges és túlzott izgalmakra, legalábbis ami  a zenehallgatás területét illeti. Néha jól esik egy jó könyvet olvasva hátradőlni a kanapén, miközben Vivaldi vagy Mozart géniusza festi a hátteret , nem meredten, rettegve várni, hogy vajon meghalljuk-e a harmadik tétel végén a triangulumot, mert ha nem akkor kábelt kell cserélnünk....

 

köszönöm a gondolatokat.

 

en nem szoktam hatternek zenet hallgatni, hanem leülök (A preciz pozicioju hallgatohelyre) es figyelek ra - azaz csak akkor ülök le, ha tudom, hogy 1-2 lemeznyit meg tudok hallgatni.  ha azon kapom magam, hogy mas jar a fejemben, "agyalok" valamin, akkor az a zenehallgatas szempontjabol inkabb zavar, mert megis valamennyire hatterzene (esetleg inspiralo zene ?!) lett

...neha meg elbobiskolas lesz belöle, szoval lehet/tudok relaxalni, nyugodtan lenni igy is. ...én is haladok a korral :-))

 

ezek miatt (az egyenisegen tul, ki, mikor mennyire intor/extrovertalt, mennyire kinti es mennyire benti elemenyek mozgatjak)   befogado-, lelkiallapotfüggönek erzem, hogy is viszonyulunk epp a zenehez (megfog-e, megragad-e, vagy mas fontosabb foglalkoztat, vagy ...)

 

persze nem vitatom, hogy ez rendszerfüggö is (nem pszicho forum ez, hanem hifis :-) ), lehet olyan rendszer plane "antiszinergiaban elemek" (nekem még nem volt), ami a fenti allapotokat (és atmenetüket egymasba) ne tette volna lehetöve

 

..megis, neha azon veszem eszre magam, 


  • 0

#40 istvan01

istvan01

    Beköltözött

  • V.I.P.
  • PipaPipaPipaPipa
  • 2.342 Hozzászólás:
  • Nem:Férfi

Elküldve: 2017 január 13 - 10:30

Sztem meg inkább az egy (elméleti) hifitsa hozzáállás, amit te képviselsz: a zene az olyan, hogy leülök egy székbe, aztán koncentrálok valamifée auditív élményre (az már más kérdés, hogy gyakorlatban hány 'hifista' ül le ténylegesen koncentrálva zenét hallgatni.  

Ha koncentrálni kell, az már baj, vagy inkább még mindig nem tanultunk meg zenét élvezni, mint ahogy tudjuk, ez is egy hosszú tanulási folyamat, csak úgy mint csecsemőként a járás pl. Egy hasonló de egy kicsit más vetülete ennek a kulturális tevékenység koncentrálásnak, pl filmet nézünk, akár otthon, akár moziban. Arra is "koncentrálunk" tudatosan? Nem, hanem odafigyelünk és visz magával az esemény, történés, ha nem, akkor nem értjük, vagy unjuk, vagy nem az érdeklődési területünk. Ez utóbbi esetekben a koncentrálás hiába való, felesleges, talán mág ártunk is magunknak.


  • 0




1 felhasználó olvassa ezt a témát.

1 felhasználó, 0 vendég, 0 anonim felhasználó


    boat54